صنایع‌دستی

نکات مهم در نگهداری از وسایل چوبی

نگهداری از وسایل چوبی
لوگوی اراهنر

حفظ و نگهداری لوازم چوبی منزل اهمیت زیادی دارد. در اغلب خانه ها، حداقل يک وسیله از جنس چوب وجود دارد که نیاز به محافظت و نگهداری دارد زیرا با مراقبت درست و اصولی می توان کیفیت و زیبایی مبلمان و لوازم چوبی را به سادگی تا چند برابر افزایش داد.

در واقع مراقبت از وسایل چوبی به همان اندازه دارای اهمیت است كه انتخاب و خریدشان مهم است. عدم توجه به حفظ و نگهداری وسایل چوبی باعث می شود تا این قبیل وسایل به مرور زمان به دلیل وجود حشرات چوب خوار و يا لكه هایی كه بعد از گذشت یک مدت زمان بر روی این سطوح ایجاد می شوند، زیبایی روزهای نخست را نداشته باشند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مقاله هر آنچه درباره تمیز كردن و نگهداری وسایل چوبی خود باید بدانید از جمله ترمیم رنگ وسایل چوبی، از بین بردن لكه های سياه روی چوب سفید و استفاده از روغن براق كننده چوب و هر آنچه كه می تواند در نگهداری از وسایل چوبی موثر باشند توضیحاتی را ارائه دهیم، و به معرفی هدایای تبلیغاتی جدید آراهنر می‌پردازیم، پس با ما همراه باشید.

معرفی هدایای چوبی پیشنهادی آرا هنر

آذین (بسته قاب چوبی و گلدان سرامیکی)

آذین (بسته قاب چوبی و گلدان سرامیکی) یک هدیه تبلیغاتی خلاقانه و زیباست. این هدیه زیبا می تواند تزئین بخش میزهای اداری باشد، از این جهت هر وقت شخص دریافت کننده این هدیه، آن را ببیند، به یاد شما می افتد. در این بسته هدیه یک گلدان سفالی سرامیکی لعابی به همراه مقداری گل خشک طبیعی و یک عدد قاب چوبی حاوی لوح گردان وجود دارد و شخص دریافت کننده هدیه می تواند علاقه مندی های خود را روی آن ثبت کند و در معرض دید بگذارد. آذین (بسته قاب چوبی و گلدان سرامیکی) به دو صورت استفاده رومیزی و نصب بر روی دیوار قابل استفاده است. این هدیه زیبا در یک بسته بندی مقوایی ساده و شیک عرضه می شود.

آذین (بسته قاب چوبی و گلدان سرامیکی)

تسکین (بسته ماساژور چوبی و حوله دستبافت)

 تسکین (بسته ماساژور چوبی و حوله دستبافت) از متفاوت ترین هدایای تبلیغاتی مجموعه آرا هنر است. تسکین (بسته ماساژور چوبی و حوله دستبافت) یکی از هدایای منحصر به فرد است که شامل وسایل ماساژ می شود و می تواند خستگی را از تن به در کند. در بسته هدیه تسکین دو شیشه پودر خردل و خولنجان قرار داردکه با ریختن آن ها داخل یک تشت آب و قرار دادن پاها به مدت 30 دقیقه در آن، می توان آرامش را از پاها به کل بدن تعمیم داد. هم چنین داخل این بسته هدیه، یک حوله قرار دارد تا بعد از ریلکس کردن، پاها را با آن خشک کنید.

در این هدیه منحصر به فرد یک ماساژور چوبی هم در نظر گرفته شده است که برای ماساژ شانه ها، کتف و گردن مناسب است. اسپری روغن سیاه دانه و کیسه سنگ نمک برای کمپرس گرم و سرد و از بین بردن دردهای عضلانی، از دیگر محتویات بسته هدیه تسکین است که آن را به یک بهترین هدیه تبلیغاتی مناسب برای تسکین خستگی مخاطبان شما تبدیل کرده است.

تسکین (بسته ماساژور چوبی، حوله دستبافت)

تسکین (بسته ماساژور چوبی و حوله دستبافت)

بسته پیاله و سینی چوبی

بسته پیاله و سینی چوبی یکی از انواع هدایای تبلیغاتی خاص  و خوشمزه است. این مجموعه می تواند در قالب هدایای تبلیغاتی و سازمانی قرار بگیرد و به علت داشتن یک سینی چوبی و پیاله های سفالی تزئین کننده میزهای اداری و خانه های مخاطبان و مشتریان شما شود. بسته پیاله و سینی چوبی دارای تمام اقلامی که یک میز پذیرایی بی عیب و نقص باید داشته باشد، است. در این بسته هدیه منحصر به فرد دو عدد پیاله سفالی، یک عدد پایه چوبی، یک عدد اسانس سوز، مقداری اسانس اکالیپتوس، مقداری مویز، مقداری توت، مقداری گل سرخ و مقداری بهار نارنج وجود دارد که در یک بسته بندی ساده و شیک مقوایی عرضه می شود.

بسته پیاله و سینی چوبی(183)

بسته پیاله و سینی چوبی

بسته شکلات خوری خاتم و ترمه ابریشم

یک هدیه نفیس و زیبا که هنر اصیل ایرانی را یادآور می شود و می تواند یک هدیه مناسب مدیریتی باشد. در بسته شکلات خوری خاتم و ترمه ابریشم، یک عدد شکلات خوری خاتم کاری شده چوبی و یک قطعه پارچه ترمه زیبا قرار داده شده است. این هدایای نفیس در یک بسته بندی چوبی با روکش گالینگور عرضه می شود.

بسته شکلات خوری خاتم و ترمه ابریشم (ٰV239)

بسته شکلات خوری خاتم و ترمه ابریشم

نکات  کلیدی برای مراقبت از وسایل چوبی

وسایل چوبی با کیفیت می ‌توانند ماندگاری مادام العمر داشته باشند و برای سال ها قابل استفاده باشند؛ با این حال، حتی باکیفیت ‌ترین چوب نیز در صورت عدم مراقبت مناسب، آسیب می‌ بیند یا کیفیت اولیه خود را از دست می ‌دهد.

در ادامه به 12 نکته برای حفظ ظاهر و سلامتی چوب اشاره می ‌کنیم:

1.از محصولات چوبی مراقبت کنید.

برای پیشگیری از آسیب ‌دیدگی های ناشی از حرارت، در هنگام قرار دادن لیوان ‌نوشیدنی روی میزهای چوبی، همیشه از زیر لیوانی استفاده کنید و هرگز غذای داغ را مستقیماً و بدون حفاظ روی آن قرار ندهید. 

 2. از وارد آمدن آسیب‌ های زیست محیطی به وسایل چوبی پیشگیری کنید.

نور خورشید، گرما و سایر عوامل محیطی ممکن است به وسایل و  هدایای تبلیغاتی چوبی آراهنر شما آسیب وارد کنند. هم چنین بهتر است که این محصولات را در مقابل دریچه‌ ها، پنجره ‌ها یا شومینه‌ های بدون سرپوش قرار ندهید، به این دلیل که نور و گرما به بافت چوب آسیب می‌ زند.

3. به طور مداوم وسایل چوبی را گردگیری کنید.

گرد و خاک دشمن اصلی وسایل چوبی است و موجب از بین رفتن جلای چوب می ‌شود. بدین منظور بهتر است حداقل هفته ‌ای یک تا دو بار با کمک دستمال نرم و بدون پرز مانند میکروفیبر یا  تی‌شرت ‌های نخی وسایل چوبی را گردگیری کنید. هم چنین بهتر است از دستمال خشک استفاده کنید تا روی چوب لک ایجاد نشود. ولی در صورتی که مقدار گرد و خاک زیاد بود با یک دستمال مرطوب آن را  پاک کنید و به هیچ عنوان از برس و دستمال‌ های زبر برای پاک کردن وسایل چوبی استفاده نکنید، چون این کار موجب ایجاد خراش بر روی چوب می ‌شود.

در صورتی که لوازم چوبی منزل شما دارای منبت کاری و طراحی های ظریف است با یک گوش پاک کن مرطوب، گرد و خاک روی منبت کاری را پاک کنید و بعد با یک دستمال خشک آن را کاملاً خشک کنید.

 4.وسایل چوبی را تمیز نگه دارید.

گاهی اوقات گردگیری محصولات چوبی کافی نیست و حتماً باید آن ها را تمیز کنید ولی به یاد داشته باشید که هرگز برای تمیز کردن وسایل چوبی، از پاک کننده‌ های چند منظوره استفاده نکنید، زیرا ممکن است به چوب آسیب برساند. در صورتی که بخشی روی چوب وجود دارد که به شدت کثیف یا چسبنده است، پارچه ‌ای را در آب حاوی مواد شوینده ملایم فرو کنید و تا حد امکان آن را فشار دهید تا آب آن گرفته شود و به آرامی محل مورد نظر را تمیز کنید، سپس با یک پارچه مرطوب روی آن را بکشید و بلافاصله با یک پارچه خشکِ نرم پاک کنید.

5.از وسایل چوبی محافظت کنید.

بیشتر اسپری ‌های تجاری و پولیش‌ ها حاوی روغن سیلیکون یا تقطیرهای نفتی هستند تا ظاهری تازه و براق داشته باشند و از چوب شما محافظت کنند. بهتر است از این نوع محصولات بیشتر از حد معمول استفاده نکنید، زیرا ممکن است با آلودگی ترکیب شود و یک لایه چسبناک به وجودآورد.

 6.وسایل چوبی را پولیش کنید.

در صورتی که وسایل چوبی شما پوسته پوسته شد یا خراش برداشت می‌ توانید با استفاده از یک سمباده آن را به آرامی صیقل دهید و بعد با رنگ ‌های مخصوص آن را پولیش کنید. حتماً این کار را با دقت انجام دهید تا باعث آسیب رساندن به چوب نشوید.

در صورتی که آسیب به قدری زیاد است که نمی‌ توانید آن را با پولیش‌ رفع و رجوع کنید، ممکن است نیاز شود به مواد قوی تری متوسل شوید. رنگ آمیزی یک وسیله چوبیِ آسیب ‌دیده، جان دوباره ای به آن می‌ بخشد و با این کار می‌ توان مدت زمان طولانی ‌تری از آن استفاده کرد.

7.وسایل چوبی را روغن ‌کاری کنید.

به این منظور قبل از هر چیز باید به طور کامل سطح وسایل چوبی را گردگیری کنید و پس از آن با استفاده از یک دستمال نرم آغشته شده به روغن ساج یا سایر روغن‌ های مخصوص چوب، سطح چوب را به طور کامل روغن کاری کنید. بهتر است این کار در فضای باز انجام شود زیرا این روغن‌ ها معمولاً قابل اشتعال و سمی هستند و نباید در مجاورت حرارت قرار گیرند. شما می‌ توانید به منظور کسب نتیجه بهتر، حداقل سه ماه یک بار از این روغن‌ های چوب استفاده کنید تا رنگ وسایل چوبی کاملاً تثبیت و جلای آن‌ ها حفظ شود.

 8.از وسایل چوبی در برابر آب محافظت کنید.

آب می تواند به وسایل چوبی آسیب برساند. در صورتی که به صورت اتفاقی روی وسایل چوبی آب بریزد، فوراً یک دستمال خشک روی آن قرار دهید تا آب کاملاً جذب دستمال شود و سپس با استفاده از دستمالی دیگر آن را به طور کامل خشک کنید. در صورتی که مقدار آب ریخته شده زیاد بود و به داخل چوب نفوذ کرد، پس از این که چوب را با دستمال خشک کردید، آن را مقابل نور آفتاب قرار دهید تا کاملاً خشک شود. هم چنین ممکن است آب موجب ایجاد لک شود یا رنگ چوب را تغییر دهد. در این صورت می ‌توانید با کمک روغن ‌های مخصوص نظیر روغن ساج آن را به حالت اولیه برگردانید.

 9.بوی چوب را تازه نگه دارید.

بعضی مواقع لوازم قدیمی چوبی، بوی نامطبوعی پیدا می‌ کنند. در این حالت می ‌توانید روی سطح چوب را جوش ‌شیرین بپاشید تا بوی کهنگی آن از بین برود یا این که یک ظرف زغال را در قسمت‌ های داخلی لوازم چوبی و کشوها بگذارید تا بوی ناخوشایند چوب از بین برود. 

لوازم چوبی

10. لکه‌ های سخت را از بین ببرید.

با وجود همه تلاش‌ های شما برای مراقبت از لوازم چوبی، بعضی اوقات ممکن است اتفاقات اجتناب ناپذیری بیفتد و وسایل چوبی زیبای شما لکه ‌دار شود. مهم نیست که چه نوع لکه ‌ای روی وسیله چوبی شما ایجاد شده است، مهم این است که آن را در اسرع وقت تمیز کنید چون هر چه بیشتر بماند، پاک کردن آن سخت ‌تر خواهد بود.

  • برای از بین بردن لکه‌ های سفیدی که به دلیل قرار دادن لیوان آب روی چوب ایجاد شده است، مقداری مساوی از جوش شیرین و خمیر دندان را ترکیب کنید و روی چوب بمالید. سپس آن را با دستمال نمناک پاک کنید و روی آن دستمال خشک بکشید.
  • برای لکه‌ های تیره ای که به واسطه آسیب دیدگی با آب ایجاد شده است، سعی کنید به آهستگی لکه را با پارچه آغشته به سرکه پاک کنید. برای از بین بردن رد مداد رنگی از روی چوب، می توانید مقداری سس مایونز را روی چوب بمالید و اجازه دهید تا چند دقیقه باقی بماند و سپس با یک پارچه مرطوب آن را تمیز کرده و با یک پارچه دیگر خشک کنید.
  • به این موضوع دقت کنید که هر محصول چوبی، رنگ خاص و ویژه خود را دارد؛ به همین دلیل چه هنگام سفارش وسایل چوبی و چه هنگام مراقبت و تمیز کردن آن ها، حتماً این نکته را در نظر بگیرید.

11.وسایل چوبی را سم پاشی کنید.

همان طور که می دانید، حشرات موذی و موريانه ها به چوب علاقه دارند و در صورتی که وسایل چوبی منزل شما قدیمی و کهنه باشند و کثیف هم شده باشند، این حشرات به درون آن ها نفوذ كرده و درون چوب تخم گذاری مي کنند و از آن تغذیه می کنند . به همین دلیل در طی چند وقت چوب پوسیده می شود. به همین دلیل باید همه وسایل چوبی منزل را از آلودگی ها دور کنید و به طور مرتب تمیز کنید. هم چنین در فصل های بهار و تابستان كه تعداد این حشرات زياد است. اطراف وسایل چوبی را سم پاشی کنید تا حشرات به درون چوب نفوذ نكنند

12.وسایل چوبی را در محل مناسبی قرار دهید.

به منظور نگهداری از لوازم چوبی منزل باید حتماً آن ها را از حرارت دور نگه دارید؛ به عبارت دیگر، نباید وسایل چوبی را در مجاورت وسایل گرمایشی همچون بخاری، شوفاژ و رادياتور و هم چنین در مقابل نور خورشید قرار دهید زیرا گرمای زياد موجب خشکی چوب خواهد شد و پس از مدتی چوب دچار فرسایش و ترک می شود؛ هنگامی که  در فصول سرد سال از وسایل گرمایشی استفاده می کنید، ظرفی پر از آب را بر روی بخاری يا شوفاژ خود قرار دهید تا در هوا رطوبت به وجود آید و وسایل چوبی شما خشک نشوند، هم چنین وسایل سرمایشی هم می توانند به بافت چوب آسیب  برسانند و باعث ایجاد خشکی شوند، بنابراین بهتر است لوازم چوبی منزل را در مقابل وسایل سرمایشی همچون کولر قرار ندهید و آن ها را هم در برابر در و پنجره نگذارید.

برای خرید انواع هدایای تبلیغاتی از سایت آراهنر دیدن کنید.

سوالات متداول در مورد نکات مهم در نگهداری از وسایل چوبی

به دلیل این که دچار آسیب نشوند و از گزند حشرات موذی در امان بمانند و به این شکل دوام و ماندگاری آن ها طولانی تر شود.

نور خورشید، گرما، آب، رطوبت و سایر عوامل محیطی.

چون گرد و خاک باعث از بین رفتن جلای چوب می شود.

بهتر است حداقل سالی یک بار وسایل چوبی را سم پاشی کنید.

نکات مهم در خصوص نگهداری از وسایل چوبی

استفاده از چوب از قدیم الایام در خانه ها رواج داشته است و این محصول طبیعی، به عنوان ماده ای با دوام، سالم و البته زیبا همیشه پرطرفدار و محبوب بوده است. با این وجود چوب مورد استفاده در وسایل خانه هر قدر هم که با کیفیت باشد، باز هم نیاز به مراقبت و نگه داری دارد؛ در غیر این صورت خیلی زود از بین می رود و مستعمل و به درد نخور می شود.

برای مراقبت از پوست راهکارهای زیادی پیشنهاد شده است که برخی از آن ها عبارتند از مراقبت و نگهداری از چوب و پیشگیری از وارد آمدن آسیب های محیط زیستی به آن، گردگیری سطوح چوبی به طور مرتب، تمیزکاری وسایل چوبی و استفاده از اسپری ها و پولیش های مخصوص برای محافظت از آن، روغن کاری چوب و محافظت از آن در مقابل آب و رطوبت، از بین بردن بوی کهنگی چوب و از بین بردن لکه های ایجاد شده بر روی آن، سم پاشی اطراف وسایل چوبی و قرار دادن وسایل چوبی در جای مناسب و به دور از منابع حرارتی و تابش نور خورشید.

author-avatar

درباره آراهنر

آرا هنر فاخر ایرانی با هدف حمایت از کالای ایرانی و عرضه متفاوت هدایای تبلیغاتی دست‌ساز نفیس و صنایع دستی شهرهای مختلف در قالب جدید و بسته‌بندی‌های فاخر تاسیس شده‌ است. در طراحی این محصولات سعی کردیم تا فرهنگ و هنر دیرین و فاخر ایرانیان در قالبی نفیس ارائه شود. تلاش ما در حوزه تولید هدایا و محصولات فرهنگی هنری، عرضه بسته‌هایی با ایده‌هایی خلاق و متفاوت، حمایت از تولیدات داخلی و گشودن افقی تازه در بازار هدایایی تبلیغاتی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *