هدایای سازمانی

لوگوی اراهنر

شرکت‌ها برای تجلیل و قدردانی از مشتریان، شرکای تجاری، کارمندان و مخاطبان خود، از استراتژی بی‌نظیر هدایای سازمانی بهره‌مند می‌شوند. مسلماً دلایل مهمی وجود دارد که هدایای تبلیغاتی خریداران زیادی دارند. در واقع به‌کارگیری از آنها شیوه‌ای قدرتمند و بانفوذ در جهت ایجاد وفاداری بیشتر میان شرکت و مشتری است.

هدایای سازمانی بخش جدایی‌ناپذیر و بسیار مهمی از استراتژی بازاریابی و تبلیغات شرکت‌ها محسوب می‌شوند؛ لذا مؤسسات بازرگانی و تجاری ناگزیرند که از این روش در جهت حفظ، ثبات و همچنین هدایت و توسعه سازمان در مسیر دستیابی به اهداف خود بهترین استفاده را ببرند. در این محتوای جذاب انواع هدایای سازمانی، اهمیت آنها و تاثیر هدایای سازمانی را بر کسب و کارها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انواع هدایای سازمانی

طیف وسیعی از انواع هدایای سازمانی وجود دارد که سازمان‌ها و شرکت‌ها به مناسبت‌های مختلف، برای توسعه اهداف بازاریابی و تبلیغات خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال هدایای مناسبتی برای هدایای نوروزی و اعیاد مذهبی به مشتریان و مصرف کنندگان پیشکش خواهد شد. زیرا باعث یادآوری برند و شناخت بیشتر آن در ذهن مشتری می‌شود در نتیجه میزان وفاداری آنها نیز بیشتر می‌شود.

یکی از کاربردهای اساسی هدایای شرکتی، تجلیل از کارکنان و پرسنل است. هدیه روز کارمند به منظور بالا بردن انگیزه و مشارکت کارکنان و همچنین استحکام روابط میان آنها طراحی و آماده‌سازی شده است. از طرفی هدایای تبلیغاتی مدیریتی نیز فرصتی برای قدردانی از مدیران در تمام سطوحی مدیریتی سازمان‌ها است. آنها تاثیر به سزایی در رهبری و مدیریت بخش‌های مختلف یک شرکت دارند.

همانطور که می‌دانید افراد خاصی وجود دارند که تصمیم‌گیری‌ها، نظرات و حتی کلامشان به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر نحوه رشد و عملکرد شرکت یا کسب و کار، اثربخش و سودبخش است. به همین دلیل برای تحکیم روابط با چنین افرادی و ارجمند شمردن آنها، معمولا از هدایای اختصاصی بهره‌جویی می‌شود. این هدایا بسیار ارزشمند، هیجان‌انگیز و لوکس هستند.

مجموعه آراهنر با تلفیق خلاقیت، نوآوری، ایده‌پردازی و هنر توانسته است هدایای بسیار جذابی را به نام ، هدایای تبلیغاتی خلاقانه برای مخاطبانی که به دنبال سورپرایزکردن و خوشحال کردن دیگران هستند، طراحی و تهیه نماید. این هدایا بسیار شیک، کاربردی، مفید و با کیفیت و تلفیقی از هنر و  صنایع دستی ایرانی هستند به طوری که مصرف‌کننده همیشه و روزانه می‌تواند از آن استفاده نماید. 

در ادامه به برخی انواع هدایای سازمانی اشاره می کنیم:

هدایای سازمانی مناسب برای خانم ها

امروزه در اغلب سازمان های دولتی و خصوصی، تعداد زیادی از خانم ها حضور و فعالیت دارند و گاهی حتی شمار آن ها از آقایان هم بیشتر است؛ هم چنین مقادیر قابل توجهی از مشتریان، مخاطبان و همین طور شرکای سازمان های مختلف را خانم ها تشکیل می دهند بنابراین لازم است که هدایایی تهیه شود که برای این گروه مناسب و مطابق با سلیقه بانوان باشد اگر چه می‌گویند پی بردن به سلیقه خانم‌ها سخت است ولی با انتخاب درست هدیه سازمانی می‌توانید این مشکل را حل کنید تا از این طریق تأثیرگذاری هدایای سازمانی را افزایش داد. از جمله هدایای ارزشمندی که می‌توانید برای این گروه از کارمندان خود تهیه کنید می‌توان به صنایع دستی ایرانی از جمله میناکاری و ترمه اشاره کرد که زیبایی و جذابیت خاص خود را دارند.

در هنگام انتخاب هدیه سازمانی برای زنان به این نکته توجه کنید که هدیه شما تا چه حد برای ایشان کاربردی خواهد بود زیرا به طور کلی خانم ها هدایایی را بیشتر دوست دارند که صرفاً بتوانند برای منظور شخصی از آن استفاده کنند.

هم چنین هنگام خرید هدیه به این نکته نیز توجه داشته باشید که خانم ها را با توجه به رنج سنی و همین طور وضعیت تحصیلی و وضعیت تاهل و… در گروه های مختلف قرار دهید؛ با این کار نه تنها خرید هدیه تبلیغاتی سازمانی برای خود شما آسان تر خواهد شد؛ بلکه می توانید هدایایی سودمندتر و تاثیرگذارتری تهیه کنید.

از جمله هدایای سازمانی مناسب خانم ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیف پول زنانه:این هدیه زیبا با استفاده از پارچه قلمکار تولید شده است و جلوه و نمایی خاص و استثنایی دارد و البته در طرح ها و رنگ های متفاوت موجود است و در یک بسته بندی شیک عرضه می شود.
  • بسته قلمدان مینا روی سفال، قلمکار، کیف پول چرم و دیوان حافظ یک هدیه ترکیبی فوق‌العاده جذاب و خاص برای خانم ها است. این مجموعه زیبا می‌تواند یک هدیه فوق‌العاده سازمانی و تبلیغاتی هم محسوب شود.

 

هدایای سازمانی مناسب برای آقایان

در اغلب شرکت ها، تعداد آقایان کارمند نسبت به بانوان بیشتر است به همین دلیل بد نیست که هنگام تهیه هدایای اداری، وقت بیشتری برای انتخاب هدایایی که بیشتر با سلایق آقایان هم خوانی دارد، صرف شود.

به طور کلی ایده‌ های زیادی برای قدردانی از آقایان وجود دارد. مسلماً استفاده از هدایای سازمانی که به صورت درست برای آقایان انتخاب شود، می تواند وسیله ای باشد که از آن طریق هم از آن ها تشکر کرد و هم مشوقی باشد برای این که فرد مورد نظر مسئولیت خود را بهتر انجام دهد. به فکر نقش‌ های بهتر و کلیدی ‌تر در شرکت و سازمان باشد و اساساً زمان و استعدادهای خود را بر مبنای بلند مدت ‌تری سرمایه‌گذاری کند. 
هدایای مناسبتی گزینه مناسبی است که به کارمندان خود یادآور شوید که ‌وجود آنها برای سازمان چقدر مهم و ارزشمند است به طور مثال خرید هدیه روز مرد برای کارمندان، مزایای زیادی برای کسب‌وکارها دارد. این کار می‌تواند باعث افزایش رضایت مشتریان، بالا بردن بهره‌وری، رضایتمندی کارمندان و افزایش مشارکت و همکاری آنها شود.

بهتر است هدایای سازمانی را به آقایان اهدا کنیم جزو هدایای کاربردی باشد، مانند:

  • دیوان اشعار نفیس روان نویس یوروپن: این هدیه ترکیبی از دیوان حافظ و یک روان نویس و کتاب گلستان سعدی با چاپ نفیس است و محتویات درون آن در یک جعبه چوبی با دکوپاژ نقاشی سنتی عرضه می شود.
  • هدیه چام ویژه آرا هنر: این هدیه یک بسته بندی را روکش نمدی است که محتویات آن یک بسته فلاسک نمدی، دو عدد لیوان مسی، دو عدد زیر لیوانی نمدی، دمنوش با طعم‌های مختلف و کمی مویز  است. از روکش نمدی برای گرم نگه داشتن نوشیدنی استفاده شده است.

هدایای سازمانی مناسب برای پذیرایی

این هدایا همان طور که از نامشان پیداست، شامل اقلامی هستند که برای پذیرایی مناسبند. در این بسته هدیه اغلب خوراکی های اصیل ایرانی مانند انواع آجیل و مغزها و تنقلات سالم یافت می شود؛ در ادامه به معرف برخی از هدایای ایرانی آراهنر می‌پردازیم:

  • بسته آجیل خوری مسی، پسته، بادام و فندوق: این بسته هدیه سازمانی خوشمزه را به هر فردی بدهید، خوشحال می شود؛ در این بسته هدیه یک عدد آجیل خوری مسی، یک عدد قاشق مسی، سه عدد بطری شیشه ‌ای حاوی پسته، بادام و فندوق قرار داده شده است که در یک جعبه چوبی با روکش گالینگور عرضه می شود.
  • هدیه پادرنج آراهنر: هدیه سازمانی پادرنج هدیه‌ای با طعم سلامتی و تندرستی است. این هدیه سازمانی شامل بسته ای است که در آن یک قوری دست ساز و دو فنجان بسیار زیبا ساخته شده توسط دستان پر مهر هنرمندان یزدی است. قوری به همراه یک پایه چوبی و سه عدد شمع وارمر ارائه می‌شود. مخصوص افرادی است که اهل نوشیدن دمنوش و نوشیدنی‌های گرم هستند.
  • مسیس (قهرمان سال مسیس!): این بسته پک هدیه عید نوروز شامل یک عدد شکلات خوری مسی پایه دار و دو عدد شیشه استوانه‌ای با درب چوب پنبه ای است. شما می‌توانید این هدیه مناسبتی را برای کارمندان شرکت خود تهیه کنید.

هدایای سازمانی مناسب برای سلامتی

این هدایای سازمانی غالباً شامل عرقیات و انواع دم نوش ها می شوند که استفاده از آن ها برای سلامت بدن در طب سنتی به وفور توصیه شده است. این هدایای سازمانی از آن دسته هدایای تبلیغاتی هستند که طرفداران زیادی دارند.  از جمله این هدایا عبارتند از:

  • زریر 2 (بسته لیوان سفالی و دمنوش گیاهی):بسته ‌ای شامل دمنوش ‌های مختلف است. این نوشیدنی ‌هایِ گوارا از دَم‌کردن گل، برگ، ساقه، ریشه، دانه، پوستِ میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل حل در آب است، به وجود می آید. این بسته شامل چهار دمنوش خوش طعم و گوارا و یک لیوان سفالی است که دمنوش در آن دم می‌کشد. دمنوش ‌های بسته‌ زریر  شامل چای ترش، اسطوخودوس، پونه و بابونه است.
  •  مهنا (بسته فنجان سفالی و گل محمدی و دارچین): محتویات بسته از هدایای نمایشگاهی آراهنر عبارتند از دو عدد فنجان و نعلبکی سفالی، مقداری گل محمدی و مقداری چوب دارچین که در یک بسته بندی هاردباکس عرضه می شود.

هدایای سازمانی مناسبتی

 هدایای سازمانی مناسبتی از پرطرفدارترین هدایای تبلیغاتی سازمانی هستند، زیرا اغلب سازمان ها علاقه‌مند هستند که در مناسبت های مهم فرهنگی به پرسنل خود و یا مخاطبان و مشتریان و غیره هدایای مناسبی را اهدا کند؛ از جمله هدایای مناسبتی رایج و پرطرفدار می توان به انواع صنایع دستی اشاره کرد که در میان ایرانیان محبوبیت خاصی دارد.

  • یلدای فیروزه ‌ای: این بسته جزو هدایای سازمانی شیک است که می توانید با خیال راحت آن را در سطح مدیران نیز اهدا کنید و از کاربردی بودن آن مطمئن باشید. یک هدیه ویژه که همه را در شب یلدا خوشحال می کند. این بسته حاوی دو عدد گلدان صراحی فیروزه، یک آجیل­‌ خوری کوچک فیروزه ‌­کوب، یک قطعه ترمه 70 سانتی ابریشم با یک جعبه گل و مرغ است.
  • هدیه هفتان آراهنر: بسته‌های هفتان بهترین گیفت عید نوروز آراهنر است. بسته هفتان یا بسته هفت سین مسی آرا هنر دارای جذابیت و کاربرد بسیار بالایی است به صورتی که نه تنها در ایام نوروز بلکه در روزهای دیگری از سال نو هم می‌تواند مورد استفاده مخاطبین قرار گیرد.

انواع هدیه سازمانی برای مخاطبان با سلایق متنوع

یکی از مشکلات پیش رو در تهیه هدیه سازمانی، سلایق مختلف و متنوع است. این که هدیه ما دقیقاً باب میل مخاطب باشد تقریبا غیر ممکن است. شما باید استراتژی هدایای سازمانی مشخصی داشته باشید. مخصوصاً زمانی که تعداد افرادی که به آن‌ها هدیه می‌دهیم زیاد باشد. از این رو مجبور خواهیم بود دسته بندی‌های مختلفی برای تهیه هدیه سازمانی انجام دهیم. برای مثال افراد را  بر اساس سن دسته بندی کنید. یکی ازمهم ترین دسته بندی‌های موثر که می‌توانیم برای ارائه هدیه‌ها انجام دهیم تمایز بین سلایق خانم‌ها و آقایان است. برای مثال ست لوازم اداری رومیزی یا هدیه سفری نوشیدنی می‌توانند گزینه مناسبی برای هدیه روز پدر و مرد باشد زیرا علاوه بر کاربردی بودن، جذابیت بصری بالایی نیز دارند و می‌توانند به خوبی به عنوان یک هدیه خلاقانه مورد استفاده قرار گیرند.

بهتر است برای رسیدن به یک انتخاب مناسب دسته بندی‌های دیگری نیز داشته باشیم. مثلاً پس از مشخص شدن این که هدیه سازمانی خود را برای خانم‌ها تهیه می‌کنیم، رده سنی مخاطب را نیز در نظر بگیریم. سپس تخصص افرادی که قصد خرید هدیه تبلیغاتی خاص هدیه برای آن‌ها را داریم. برای مثال جامعه هدف ما معلمین هستند یا مهندسین و یا متخصصین فناوری اطلاعات حائز اهمیت است.

هرچه موارد ذکر شده را با دقت بالاتری بررسی کنیم، دایره هدایایی که می‌توانیم تهیه کنیم کوچکتر شده و انتخاب برای ما راحت‌تر خواهد بود. در نتیجه برای رسین به یک انتخاب مناسب، که تا حد زیادی برای مخاطب نیز جذابیت داشته باشد، بهتر است یک چک لیست تهیه کنیم و اطلاعات جامعه هدف را در آن جمع آوری نماییم.

اهمیت هدایای سازمانی

هدایای تبلیغاتی قدرتمند، شگفت‌انگیز، بانفوذ و از همه مهم‌تر نقطه کانونی توجه مخاطبان هستند. درک اهمیت هدایای سازمانی برای صاحبان کسب‌وکار کمی دشوار است. پس چنانچه آنها از مزایا و تأثیرات خارق‌العاده هدایای سازمانی مطلع شوند؛ بیش‌ازپیش به ارزش واقعی این روش پی برده و نگرش آنها نیز تغییر می‌کند.

هنگامی که مشتریان یک گیفت تبلیغاتی شرکتی را دریافت می‌کنند، احساس ارزشمندی آنان نیز بیشتر می‌شود. به بیانی ساده‌تر تجربه خوبی از دریافت هدیه دارند اما نکته مهم اینجاست که نقطه کانونی توجه مشتریان، برند درج شده بر روی هدایای سازمانی است.

هدایای کاربردی

 تأثیر هدایای سازمانی بر کسب‌وکار

 امروزه برندینگ، معیار مهمی برای عملکرد یک سازمان است. شیوه‌های مختلفی برای برندسازی وجود دارد که یکی از آنها هدایای سازمانی هستند. موضوع تأثیر هدایای سازمانی بر کسب‌وکار انکارناپذیر است. متأسفانه بسیاری از شرکت‌های کوچک و نوپا برند سازی را جدی نمی‌گیرند و به همین دلیل است که با سرعت زیادی از ذهن مشتریان خود محو می‌شوند. در غیر این صورت از قافله رشد و توسعه تجارت خود عقب می‌مانند.

 هدایای سازمانی بسیار اثربخش، کارساز و مفید هستند و باعث گسترش شبکه ارتباطی شرکت‌ها با مشتریان و کارمندان و شرکا می‌شوند. نکته طلایی تأثیرگذاری هدایای شرکتی این است که قدرت درخشش سازمان را در میان رقبا چندین برابر خواهد کرد.

 موارد زیر تأثیرات اصلی هدایای سازمانی را بر کسب‌وکارها بیان می‌کنند:

 1- ایجاد، حفظ و تقویت روابط

 هدایای تبلیغاتی ابزار کارآمدی هستند که به بهبود روابط یک سازمان با مشتریان، کارمندان، شرکا کمک زیادی می‌کنند. سپاسگزاری‌کردن با پیشکش یک هدیه شرکتی باکیفیت؛ مستقیماً بر قلب مخاطب می‌نشیند و او را خوشحال می‌کند و به‌خوبی درک می‌کند که موردتوجه هدیه‌دهنده قرار دارد و برای او ارزشمند است.

 به‌طورکلی هدایای سازمانی بر تقویت پیوندهای اجتماعی، افزایش شادی، کاهش استرس، انگیزه‌بخشی، افزایش رضایت از زندگی و حتی ارتقای سلامت مخاطبان تأثیر بسزایی دارد. به‌عنوان‌مثال هدایای تبلیغاتی خلاقانه به همین منظور طراحی و آماده‌سازی می‌شوند. این محصولات نفیس، باکیفیت و کاملاً نوآورانه هستند.

 2- ایجاد تمایز میان رقبا

 همه شرکت‌ها همیشه در تلاش‌اند که از رقبای خود سبقت گرفته و پیشرفت کنند. دادن هدایای  منحصربه‌فرد، هدایای تبلیغاتی خاص، سفارشی و به‌یادماندنی که برخاسته از بهترین ایده‌ها و خلاقیت هنرمندان تیم طراحی آراهنر است، شاهراهی است که پیوسته برند یک کسب‌وکار را در دل‌وجان و ذهن گیرندگانش، حک خواهد کرد.

 3- افزایش شهرت سازمان

 شهرت سازمانی به مفهوم برداشت و تصویر مشتریان و مخاطبان از شرکت‌هاست. برای کسب‌وکارها بسیار مهم است که دقیقاً بدانند در نزد جامعه چگونه دیده و درک می‌شوند. زیرا شهرت یک سازمان نقش محافظتی را به‌خصوص در مواقع غیرقابل‌پیش‌بینی و غیرمنتظره برای آن بازی می‌کند.

 هدایای سازمانی مناسب و باکیفیت واقعاً لذت‌بخش، هیجان‌انگیز، سرگرم‌کننده و ماندگار هستند. ازاین‌جهت که علاوه بر شناخت برند، بر تقویت شهرت سازمان نیز نتیجه‌بخش بوده و تصویری گیرا از شرکت را در ذهن مشتریان ایجاد می‌کند.

 4- تبلیغات ارزشمند

 برخلاف سایر تکنیک‌های بازاریابی و تبلیغات، هدایای سازمانی بسیار محسوس و ملموس هستند. زیرا قابلیت کاربردی و مفیدی برای مشتریان دارند. هدایای تبلیغاتی کارایی عناصر بازاریابی را دوچندان می‌کنند. زیرا علاوه بر ماندگاری بالایی که دارند برند و پیام سازمان را به طور مؤثری به مخاطب خود یادآوری می‌کنند. به‌عنوان‌مثال هدیه نفیس، برای مدیران و مشتریان قدیمی و خاص نشان‌دهنده احترام و کرامت سازمان به آنها است.

بودجه برای هدایای سازمانی

هدایای سازمانی چه ویژگی هایی دارند؟

هدایایی که شما به عنوان هدیه سازمانی از آن استفاده خواهید کرد باید خصوصیات ویژه‌ای داشته باشد. یکی از آن خصوصیات این است که مشخص شود هدیه دهنده این کالا شما هستید.   احتمالاً تا به حال محصولاتی را دیده‌اید که به صورت هدیه ارائه شده اما برند روی آن‌ها متعلق به تولید کننده‌اش نباشد. برای مثال خودکارهای تبلیغاتی. این خودکارها به عنوان هدیه و اشانتیون از سوی مجموعه‌ها به مخاطبان ارائه می‌شوند. قطعا به مواردی بر خورده اید که لوگو، نام مجموعه و در برخی موارد اطلاعات تماس نیز روی هدیه‌ها درج شده است.

در این صورت هر فردی که از آن خودکار استفاده کند، همواره لوگو و نام آن مجموعه را خواهد دید. البته خودکارهای تبلیغاتی امروزه دیگر  ایده‌ی خوبی برای هدایای سازمانی نیستند. ما صرفا از این مثال برای تداعی و یافتن یک دیدگاه  مشخص از شرایط چاپ لوگو و نام مجموعه روی محصولات استفاده کردیم.

قابلیت درج لوگو و نام مجموعه روی سطح خارجی هدیه‌های سازمانی به آسانی  وجود دارد. از ویژگی‌های خوبی که این هدیه‌های سازمانی دارد این است که  در صورتی که  شخصی از هدایای  شما در فضای عمومی استفاده کند، حال تصور کنید آن فرد یک منشی یک مجموعه باشد، این کار باعث می‌شود نام تجاری شما بیشتر از قبل به چشم مخاطبان بیاید.

چاپ لوگو

اما راه‌های دیگری نیز وجود دارد. برای مثال، اگر شما از بسته بندی خاصی برای هدایای سازمانی تان استفاده می‌کنید، می‌توانید اطلاعات کامل مجموعه خود را روی بسته بندی آن چاپ کنید. همچنین می‌توانید پلاکی که حاوی اطلاعات مجموعه شماست چاپ کرده، و بر روی بسته بندی هدیه خود بچسبانید. البته پیش از اقدام به این کار باید تحقیق کنید چه اطلاعاتی از شرکت شما برایتان مهم است که مخاطب با آن آشنایی پیدا کند و سپس ضروری‌ترین اطلاعات را برروی بسته هدیه سازمانی چاپ کنید. بهتر است در درج اطلاعات مهم بر روی هدیه سازمانی  از کم‌گویی و زیاده‌گویی به شدت پرهیز کنید زیرا از حوصله مخاطب خارج می‌شود.

یکی از کارهایی که هنگام استفاده از هدایای تبلیغاتی مرسوم است، استفاده از بروشور یا کتابچه مربوط به آن سازمان در بسته بندی محصول است. تا به بهانه هدیه اطلاعات جامعی از خود و فعالیتهای شرکت خود به مخاطب ارایه دهید.

از دیگر ویژگی‌هایی که هدایای سازمانی باید داشته باشند، زیبایی چشمگیر آن‌ها است. قطعا شما از ارائه هدایای سازمانی قصد دارید هدیه‌تان هر روزه مورد استفاده مخاطب قرار گیرد. حال اگر این هدایا فاقد زیبایی باشند، مخاطب شما هیچ رقبتی برای به کار بردن از آن را نخواهد داشت.

بسته بندی شکیل و جذاب، انتخاب رنگ‌بندی مناسب و زیبایی محصولی که در بسته بندی هدیه شما قرار می‌گیرد، از مهم‌ترین معیارهایی است که شما باید آن را به صورت اصولی رعایت کنید.

یک نکته کوچک که در تهیه هدایای سازمانی حائز اهمیت است، ارتباط نوع هدیه ارائه شده به مجموعه شماست. همچنین استفاده از بسته بندی متناسب  با محصولی که در آن قرار خواهد گرفت. برای مثال استفاده از یک جعبه بزرگ برای قرار دادن یک گلدان کوچک درون آن اصلا جایز نمی‌باشد. به علاوه ارتباط رنگ بندی محصول و بسته‌ای که درون آن قرار می‌گیرد نیز حائز اهمیت است.

موارد اندکی که در تهیه هدایای سازمانی موثر است را برشمردیم. در آینده نیز به موارد دیگری که باید در انتخاب انواع هدایای تبلیغاتی و سازمانی رعایت کنیم اشاره خواهیم کرد.

مهم‌ترین ویژگی هدایا سازمانی

برای مطالعه راهنمای خرید هدیه در آراهنر کلیک کنید

 مزایای هدیه تبلیغاتی سازمانی

 هدیه تبلیغاتی سازمانی از چند بعد مختلف برای سازمان و دریافت‌کنندگان آن مفید است. از جمله مزایای هدیه تبلیغاتی سازمانی می‌توان موارد زیر را نام برد:

 1- تقویت روابط مؤثر میان سازمان و مشتری در راستای افزایش وفاداری، برقراری روابط نزدیک‌تر، حفظ و تکرار خرید محصولات و خدمات از سوی مصرف‌کنندگان، خریداران و طرف‌داران و در نهایت حفظ مشتریان قدیمی و جذب مشتریان جدید.

 2- شناخت بیشتر نام و نشان تجاری و حفظ تصویر برند در ذهن مخاطبان برای مدت‌زمان طولانی.

 3- تقویت روحیه و بالابردن انگیزه کارکنان برای همکاری و مشارکت بیشتر و همچنین افزایش بهره‌وری پرسنل و از همه مهم‌تر قدردانی و اهمیت‌دادن بیشتر به آنان و سرانجام افزایش رضایت‌مندی کارکنان.

 4- تقویت فرهنگ‌سازمانی مثبت، ایجاد محیط کاری پویا و پرانرژی و دلپذیر برای کارکنان، ارج‌نهادن به دستاوردهای پرسنل.

 5- بیان حسن‌نیت سازمان به مصرف‌کنندگان، خریداران، ارباب‌رجوع و مخاطبان که در نهایت منجر به تعاملات بیشتر و ایجاد همکاری‌های جدید خواهد شد.

 6- پیشبرد فروش به‌خصوص هنگامی که مشتری برای استفاده از محصولات و خدمات شرکت نمی‌تواند به‌خوبی تصمیم‌گیری نماید و دچار تردید است؛ هدایای سازمانی باکیفیت، سرعت تصمیم‌گیری خریدار را بیشتر می‌کنند و نشان‌دهنده ذهنیت خدمات گرای سازمان به اوست.

 به طور خلاصه، هدایای سازمانی پتانسیل زیادی برای ترغیب و اقناع مشتری دارند. زیرا آنها به‌صورت ناخودآگاه تمایل به جبران داشته و تجارت خود را به‌صورت مستمر با سازمان ادامه می‌دهند.

هدیه مناسب سازمانی

تاثیر  زمان سنجی بر ارائه هدایای سازمانی چیست؟

معمول‌ترین زمانی که شرکت ها هدیه می دهند، در پایان فصل زمستان و  تعطیلات سال است.

این می‌تواند یک دام برای استراتژی هدیه شما باشد زیرا اگر هر سال یک ساعت یکسان به مشتریان و کارمندان خود هدیه بدهید، می تواند “مورد انتظار” واقع شود.

اگر می‌خواهید متفاوت باشید، غافلگیر شوید و لذت ببرید و واقعاً تأثیرگذار باشید، به زمانهای تصادفی دیگری که می‌توانید هدیه دهید، فکر کنید. همچنین می‌توانید مجموعه‌ای از هدایا را در طول سال ارسال کنید تا حتی بیشتر از آنها قدردانی کنید.

یکی دیگر از نکات مهم استراتژی هدایای سازمانی این است که مراقب باشید که زیاد هدیه ندهید زیرا برای مخاطب جذابیت هدیه از بین خواهد رفت.

یک روش آسان برای تعیین زمان این است که به مشتری و دلیل هدیه دادن به او فکر کنید (به عنوان مثال: هدیه دادن برای تشکر از خرید او، هدیه دادن در سالروز تولد او، هدیه دادن در مناسبت‌های خاص مربوط به هر شخص مانند سالگرد ازدواج یا فرزند دار شدن کارکنان)

هدایای تبلیغاتی از دیدگاه روانشناسی: سروتونین هدیه دهید

هدایای تبلیغاتی از دیدگاه روانشناسی موضوع جدیدی است که لازم است به دیدگاه‌های آن توجه شود.

علم روانشناسی در مورد تاثیرات هدیه در روابط فردی اجتماعی مطالعات زیادی داشته که در ادامه بخشی از نتایج این مطالعات را می‌خوانید:

  • “هدیه گرفتن و یا هدیه دادن سبب ترشح هورمونی در مغز می‌شود با نام هورمون «سروتونین». این هورمون در مغز انسان‌ها، حالات روحی شان را تنظیم می‌کند.”
  • این جمله یافته روانشناسانی است که در موضوع تاثیر هدیه روی افراد تحقیق کرده‌اند.
    بر اساس نتایج تحقیقات روان شناسان در حوزه تاثیرات هدیه دادن بر روی انسان‌ها، دادن و یا گرفتن هدیه به سلامت روح و در نتیجه سلامت جسم هر دو طرف کمک شایانی می‌کند. به گونه‌ای که هر دو طرف از این اقدام خود احساس برد می‌کنند. و در نتیجه این رفتار حس امنیت و صمیمیت بیشتری بین آنها ایجاد خواهد شد.

هدیه دادن

حساسیت‌های خاص مردان و زنان

  • یکی از نکات مهم در خصوص هدیه دادن این است که تاثیر هدیه بر روی زنان و مردان با یکدیگر متفاوت است. بیشتر مردان در زمان دریافت هدیه بر روی قیمت حساسیت دارند.
    در مقابل خانم‌ها توجهی به قیمت ندارند و بیشتر حسی که از هدیه می‌گیرند برایشان اهمیت دارد.

افراد مهم زندگی شما چه کسانی هستند؟

  • شما به کسانی هدیه می‌دهید که برای شما اهمیت دارند. این اهمیت ممکن است شخصی و یا کاری باشد.
  • لیست افراد مهم در کسب و کار خود را تهیه کنید و حواستان باشد که حتما به آنها به مناسبت‌های مختلف هدیه بدهید. هر چه افراد برای شما ارزشمندتر باشند، هدیه بهتری دریافت خواهند کرد. برای مثال می‌توانید در روزهای خاص تقویم هدایای مناسبتی تهدیه کنید مانند هدیه روز حسابدار یا کادو روز پزشک.

مراقب هنجارهای فرهنگی هر فرد باشید

  • در موضوع هدایای تبلیغاتی از دیدگاه روانشناسی هر جامعه هنجارهای خاص خود را دارد. در زمان تهیه هدیه باید به هنجارهای هر فرهنگ توجه کنید.
  • مثلا ممکن است در حالی که یک هدیه برای یک فرهنگ مناسب باشد برای یک فرهنگ دیگر زننده و نامناسب باشد.
  • همیشه قبل از تهیه گیفت تبلیغاتی به هنجارهای خاص فرهنگی که هدیه گیرنده در آن رشد یافته توجه کنید.

رفع تکلیف نکنید

  • برای تهیه هدیه برنامه داشته باشید. هیچ گاه از روی رفع تکلیف هدیه نخرید.
  • هدیه گیرنده متوجه حس شما در زمان تهیه هدیه می‌شود. او نباید فکر کند که شما ساده‌ترین و دردسترس‌ترین هدیه را برای او خریده‌اید.
  • دریافت کننده هدیه بالعکس باید به این حس دست یابد که شما برای دادن هدیه به او برنامه ویژه داشته‌اید و برای او زمان کافی گذاشته‌اید.

یک تلنگر شخصی

  • گاهی بیشترین تاثیر دادن هدیه دادن متوجه هدیه دهنده است. وقتی‌که برای کسی هدیه می‌خریم در واقع یک تلنگر به خودمان میزنیم و این حس در ما زنده می‌شود که ما متوجه تاثیرگذاری و اهمیت دادن به دیگران هستیم.

پول ندهید!

  • یک اشتباه رایج وجود دارد و آن اینکه برخی به جای هدیه به دیگران پول هدیه می‌دهند.
  • شما باید اینطور وانمود کنید که بیشترین اهمیت را برای هدیه گیرنده دارید.
  • دانشمندان روانشناسی اعتقاد دارند که در بیشتر مواقع هدیه دهنده بیشتر از هدیه گیرنده دستاورد روانشناختی دارد.
  • حال این سوال پیش می‌آید که چه زمانی این حس در اوج خود قرار دارد؟ باید بدانید که زمانی به این حس می رسید که بدانید هدف از این هدیه معامله نیست.

پول ندهید!

 مشاغل نیازمند به هدایای سازمانی

 به‌طورکلی می‌توان گفت که تمامی سازمان‌های دولتی، خصوصی، کارآفرینان، کارخانه‌ها، شرکت‌های نوبنیان، کسب‌وکارهای کوچک، فروشگاه‌ها، مغازه‌داران، بنگاه‌های تجاری و بسیاری از فعالان عرصه تجارت به راهبُردهای هدایای سازمانی وابسته هستند؛ زیرا همه آنها از مشاغل مختلف حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

 1- شرکت‌های نوپا و کوچک

 کسب‌وکارهای جدید برای نفوذ بیشتر در بازار، جذب مشتریان جدید، عقد همکاری‌های تجاری باید از استراتژی هدایای سازمانی استفاده کنند. این مسئله برای تقویت روابط و تأثیر مثبت بر تجارت آنها حیاتی است.

 2- کارمندان و مدیران و کارگران

 کارمندان و مدیرانی که در شرکت‌های بزرگ و کوچک مشغول به کار هستند سزاوار توجه و ارزش‌گذاری بیشتری هستند؛ بنابراین هدایای شرکتی، قدرشناسی سازمان را نسبت به آنها بیان می‌کنند.

 3- شرکای تجاری و ذی‌نفعان

هدایای تبلیغاتی لاکچری و  VIP و سفارشی باعث ایجاد اعتماد و احترام متقابل شرکای تجاری می‌شود و همچنین راه را برای همکاری‌های بیشتر هموار می‌سازد.

 4- واسطه‌ها و تأمین‌کنندگان

 واسطه‌ها، توزیع‌کنندگان، شرکت‌های پخش، تأمین‌کنندگان مواد اولیه و فعالان زنجیره تأمین، تأثیر زیادی بر اهداف فروش و بازاریابی کسب‌وکارها دارند. آنها مدام با مشتریان و مصرف‌کنندگان نهایی در ارتباط هستند و به طور مستقیم نیازها و انتظارات خریداران را به گوش شرکت‌ها می‌رسانند. هدایای تبلیغاتی بیانگر قدردانی از زحمات آنهاست.

 5- مخاطبان مهم و تأثیرگذار

 در بسیاری از موارد افراد خاصی هستند که تصمیمات، سخنان و عملکرد آنها بر میزان موفقیت، رشد و توسعه سازمان‌ها بسیار کارساز است. افراد بانفوذ و مشهور، هنرمندان، ورزشکاران، اساتید، روزنامه‌نگاران، خبرنگاران، پزشکان، پرستاران، دانشجویان، معلم‌ها و غیره از جمله کسانی هستند که باید به آنها بیشتر توجه نمایند. به همین منظور شما می‌توانید هدایای مناسبتی خاصی که تیم آراهنر برای این افراد به طور ویژه طراحی کرده است همچون بسته هدیه روز پرستار و یا پزشک را تهیه کنید.

کاربرد هدایای تبلیغاتی

 بودجه‌بندی خرید هدایای سازمانی

 استراتژی هدایای تبلیغاتی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و کامل و هدف‌مند دارد. مشخص نمودن اهداف برای اهدا هدایای سازمانی مهم است. زیرا باید به‌گونه‌ای تنظیم شوند که سازمان به نتایج و دستاوردهای مطلوبی برسد.

 بودجه‌بندی خرید هدایای سازمانی یکی از عوامل کلیدی و اثرگذار در تعیین سیاست‌های شرکت دررابطه‌ با آماده‌سازی، تهیه و اهدای هدایای تبلیغاتی است.

 اگر می‌خواهید از برنامه اعطای هدایای سازمانی بیشترین بهره را کسب کنید بهتر است که این کار را به‌درستی انجام داده و یا آن را به افراد متخصص محول نمایید.

بودجه بندی خرید هدایای سازمانی

 نحوه تنظیم بودجه هدایای سازمانی

 برنامه‌ریزی و تنظیم بودجه در هر شرکتی متفاوت است. ابتدا لازم است که باتوجه‌به میزان بودجه خود برای هدایای سازمانی هزینه کنید.

 در هنگام تنظیم برنامه به موارد زیر را در نظر بگیرید:

 1- به چند نفر می‌خواهید هدیه شرکتی را اعطا نمایید؟

 2- برای رسیدن به چه اهدافی هدایای سازمانی را تهیه و خریداری می‌کنید؟

 3- برای هر یک از مخاطبان چه هدایایی را با چه ویژگی‌هایی انتخاب می‌کنید؟

 4- هدایای سازمانی را برای چه مناسبت‌هایی در نظر دارید؟

 5- به‌خاطر خود بسپارید که از تنوع هدایای تبلیغاتی غافل نشوید و همیشه جایگزین‌های دیگری را نیز موردتوجه خود قرار دهید.

سوالات متداول هدیه سازمانی

یکی از مهمترین ویژگی‌های هدایای سازمانی، ماندگاری است. در هدایای سازمانی برخلاف هدایای تبلیغاتی که معمولا خودکار و تقویم است، باید از هدایایی استفاده کنید که تا مدتها قابل استفاده باشد.
در هدایای سازمانی باید تلاش کنید که تا حد ممکن برای دریافت کننده متفاوت و خاص باشد تا فرد دریافت کننده نسبت به نگه داشتن آن علاقه‌مند باشد.
هدایای سازمانی بهتر است با شناخت از فرد دریافت کننده تهیه و خریداری شوند و تا حد زیادی به سلیقه دریافت کننده نزدیک باشد.

بسته‌ چام ویژه در سه سال اخیر همواره جزو پرفروش‌ترین محصولات آرا هنر بوده است. در کنار این محصول بسته‌های کافا، زریر 2 و زریر 3 جزو بسته‌های مورد علاقه مشتریان آرا هنر بوده‌اند.

محصولات آراهنر با خدمات ویژه‌ای در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد که از جمله آن می‌توان به قابلیت شخصی سازی محصولات اشاره کرد.
آرا هنر یک خدمت ویژه راه اندازی کرده است که مشکل بسیاری از سازمان‌ها را در عرضه هدایای سازمانی را رفع می‌کند و آن سرویس ارسال آراهنر است. مشتریان می‌توانند با ارائه یک لیست اکسل از دریافت کنندگان هدایای خود، فرآیند ارسال را به آراهنر بسپارند تا هدایای سازمانی در زمان مقرر به دستشان برسد.

بله این یکی از خدمات مرسوم در آراهنر است. اگر سازمانی باشد که از بین بسته‌های پیشنهادی ما نتواند انتخابی داشته باشد و بخواهد محصولی با ایده و نظر خود داشته باشد، با تشکیل اتاق فکر و بررسی نظرات آن سازمان، محصول مورد نظر را به صورت اختصاصی تولید خواهیم کرد.

مخاطبان آرا هنر بسته به سلیقه هرکدام محصولات یک گروه را انتخاب می‌کنند. اما محصولات دسته‌پذیرایی و سلامت بیش از سایر دسته‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرند. در مرحله بعدی محصولات ترکیبی مورد اقبال هستند.

نکات مهم درباره هدایای سازمانی:

  • زمان مشخصی برای ارائه هدایای سازمانی تعیین نکنید زیرا به مرور تبدیل به انتظار فرد از سازمان شما می‌شود. سعی کنید در زمان های متفاوت مخاطب خود را با هدیه سازمانی سورپرایز کنید.
  • در تهیه هدیه‌های خود عوامل مختلفی مانند: سن افراد، جنسیت افراد، مذهب افراد و سلایق آن ها را در نظر بگیرید. برای مثال یک تابلو تزئینی برای آقایان جذابیتی که برای بانوان دارد را ندارد.
  • بهتر است هنگام تهیه هدیه و جعبه آن از لوگو، آرم یا نام برند خود اطلاعاتی ثبت کنید تا به وسیله آن بتوانید یک بازاریابی خلاقانه و در راستای آن تبلیغی هوشمندانه انجام دهید.
  • اطلاعاتی که بر روی هدیه ثبت می شود باید کوتاه ولی با معنی باشد. بدین معنی که اطلاعات ضروری تبلیغاتی بر روی کالای هدیه ثبت شده باشد.
  • علاوه بر هدیه سازمانی به کارمندان سازمان گاهی بهتر است هدایای سازمانی را برای مخاطبین خود خارج از شرکت و حتی در جلسات سهامداران شرکت خود ارائه کنید. زیرا با این کار حس ارزشمند بها دادن و دیده شدن را دریافت خواهید کرد.
  • هدیه‌های تبلیغاتی بهترین راه برای انجام تبلیغات و رساندن پیام‌های شرکت به مخاطبان است.
سبد خرید

همراهان گرامی

سال نو مبارک!
تا پایان تعطیلات نوروز امکان ثبت سفارش نداریم!
زود برمی‌گردیم:)