دسته‌بندی نشده

هدایای تبلیغاتی صنایع دستی

هدایای تبلیغاتی صنایع دستی

چندی است که صنایع دستی مجدد جایگاه خود را در زندگی مردم بازیافته است. گسترش نفوذ این محصولات چشم نواز تا آنجا پیش رفته که برخی نیز از هدایای صنایع دستی به عنوان هدایای تبلیغاتی و سازمانی استفاده می‌کنند.

 کشور ما از گذشته‌های دور در خصوص تولید انواع صنایع دستی متنوع غنی بوده است. افراد این هنرهای دستی را در مناسبت‌های مختلف همچون نوروز به عنوان هدیه نوروزی به یکدیگر تقدیم می‌کردند. در سال‌های اخیر نیز شاهد گسترش و علاقه مجدد افراد به صنایع و هنرهای اصیل ایرانی هستیم و می‌توانیم آن‌ها را در منزل، دفتر کار، رستوران‌ها و بسیاری دیگر از محیط ها مشاهده کنیم. با توجه به توضیحات ارائه شده، به مرور چند مورد از برترین هدیه‌های صنایع دستی و کهن آراهنر می‌پردازیم.

صنایع دستی چیست؟

صنایع بر گرفته شده از صنع به معنی ساختن می‌باشد. صنایع دستی در واقع محصولاتی هستند که بدون دخالت ماشین و به وسیله دست ساخته شده باشند. صنایع دستی از اولین اقسام هدیه بود که بشر آن را به عزیزان خود ارائه کرد. کوزه‌های سفالی و ظروف نقره و طلا نمونه‌هایی از آن‌ها است. البته کاربرد صنایع دستی در روزگاران قدیم با حال حاضر کاملا متفاوت بوده است. در زمان های گذشته این کالاها همگی کاربرد مصرفی داشتند. به بیان بهتر کمتر به عنوان یک شی زینتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

در گذشته‌های دور انسان نیاز به داشتن برخی وسایل برای ایجاد سهولت در زندگی خود داشته است. برای مثال ظرف برای پختن غذا، شمشیر برای جنگ و نیزه برای شکار. از طرفی به علت نبود تکنولوژی‌های لازم، مجبور به ساخت آن وسایل با دست بوده است.

رفته رفته نیازهای بشر بیشتر شد و تنوع محصولاتی که او احتاج داشت افزایش پیدا کرد. حصیر برای نشستن، کوزه برای نگهداری آب و چرم و پوست برای لباس. همچنین مواد اولیه او نیز تنوع پیدا کرد و ابزارهای اولیه‌اش برای برای ساخت محصولات جدید بیشتر شد.

گذر ایام موجب شد تنوع صنایع بسیار زیاد شده و علاوه بر کاربرد اصلی آن، زیبایی نیز به فاکتوری مهم، در طراحی آن تبدیل شده است. از این رو بشر مجبور به ایده پردازی و خلاقیت، یا به بیان دیگر، استفاده از هنر در تولید آن‌ها شد.

این هنر ورزی تا آن جا ادامه پیدا کرد که امروزه اقسام مختلف صنایع دستی در سر تا سر ایران یافت می‌شود. محصولاتی که از زیبایی چشم گیری برخوردارند. در واقع زینت و زیبایی به کاربرد اصلی این این محصولات بدل شده است.

تقریباً غیر ممکن است که شما وارد خانه‌ای شوید و با یکی از انواع صنایع دستی مواجه نشوید. کالاهایی که به عنوان یک اثر هنری در خانه‌ها مورد استفاده قرار میگیرند. این نشان دهنده اهمیت و جایگاه صنایع دستی در بین مردم ایران است. همانطور که گفتیم، ساخت این محصولات به ذوق هنری نیاز دارد. از این رو جلوه‌ای که ین محصولات پیدا می‌کنند زبانزد است. همین باعث می‌شود در خانه‌های ایرانی از صنایع دستی به عنوان کالای دکوری استفاده شود.

صنایع دستی چیست

ویژگی‌های هدایای صنایع دستی

صنایع دستی ایرانی ویژگی‌هایی دارند ک باعث می‌شود جزو هدایای کاربردی و  مناسب برای هدیه دادن باشد.

نخستین ویژگی تنوع این محصولات است. صنایع دستی ایرانی تنوع بی‌نظیری دارند. تعدد این محصولات به بیش از چهارصد نوع می‌رسد. با توجه به این که در گذشته این محصولات کاملا کاربردی بوده‌اند، محصولات هر اقلیم و آب و هوا با مناطق دیگر کاملا متفاوت است. برای مثال در مناطقی که کویری هستند حصیر بافی رواج پیدا کرد و در مناطقی که سنگ های فیروزه به وفور یافت می‌شود صنعت فیروزه گری و فیروزه کوبی پا به عرصه ظهور نهادند.

سفالگری، قلم زنی، ملیله کاری، گلیم بافی، حصیر بافی و میناکاری تنها بخش کوچکی از این هنرهای زیبا هستند.

ویژگی دومی که این محصولات دارند طرح ها و شکل های مختلف و متفاوت آنها است. یک نمونه بارز و مشخص برای دریافت این زیبایی ظروف میناکاری است. شما ممکن است گلدان های مختلف از جنس‌ها، طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت دیده باشید. اما هیچ کدام از آنها از نظر زیبایی توان رقابت با یک گلدان میناکاری شده را ندارند. رنگ بندی زیبا، ظرافت در شکل و از همه مهمتر طرح‌هایی که به دست استادان چیره دست روی آن‌ها نقش بسته ، این کالا را از سایر هم نوعان خود متمایز می‌کند.

چرا صنایع دستی هدیه دهیم؟

مهمترین عاملی که باعث می‌شود هدایای صنایع دستی را به عنوان هدیه مناسب انتخاب کنیم، زیبایی و ظرافت بی‌نظیر این محصولات است. صنایع دستی ایران تقریباً از نظر همه‌ی انسان‌ها محصولاتی جذاب هستند. از طرفی هدایای صنایع دستی آنقدر تنوع دارند که حداقل یکی از آنها مورد پسند هر فردی واقع شود.

صنایع دستی بخشی از فرهنگ و تاریخ ایران زمین است. هر کدام از انواع صنایع دستی تاریخچه خاص خود را دارند و جایگاه ویژه‌ای در ایران باستان داشتند. روزگاری تجار و بازرگانان از جای جای جهان برای تهیه این محصولات به ایران می‌آمدند. بدین ترتیب سوغات باستانی ایران به همه‌ی نقاط جهان راه یافت و در همه‌ی کشورها جایگاه خود را پیدا کرد.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشت ضرورت استفاده از این محصولات است. این کار باعث می‌شود این صنعت غنی و تاریخی زنده بماند. هزاران سال است که استادکاران این هنر زیبا دانش، تجربه و مهارت خود را نسل به نسل به آیندگان منتقل می‌کنند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و صنعتی شدن کشورها، هنرهای این چنینی کم کم رو به فراموشی هستند. ماشینها جای دست و الگوهای تکراری و آماده جای نقوش متفاوت و زیبا را گرفتند. این صنعتی شدن کاذب، زندگی را یکنواخت و خلاقیت و هنرهای مختلف را از بین خواهد برد.

مجموعه آراهنر با توجه به جایگاه ویژه صنایع دستی و هنرهای باستانی، و با هدف اعتلای فرهنگ استفاده از صنایع دستی، پا به عرصه تولید بهترین هدایای تبلیغاتی با محوریت صنایع دستی گذاشته است. بسته بندی‌های زیبا و طرح‌های شکیل، موجب شده تا هدایای صنایع دستی تولید شده در آراهنر، جلوه‌ی خاصی داشته باشند. آراهنر آماده ارائه انواع هدایای تبلیغاتی به شما عزیزان می‌باشد.

گیفت صنایع دستی و خلاقیت مردمان ایرانی

گیفت صنایع دستی سرچشمه گرفته از هنر و خلاقیت مردمان سرزمین ایران است. نقش و نگار و طرح‌های صنایع دستی چشم های هر بیننده‌ای با هر ملیتی در سرتاسر جهان را نوازش خواهد داد و آنها را مسحور جادوی خود خواهد کرد. نقش و نگارها طرح‌ها و ایده‌هایی به طور کامل زاده و پرورده‌شده سرزمین ایران است ونماد فرهنگ غنی این مرز و بوم است.

این نوع گیفت را می‌توان یکی از کهن‌ترین انواع هدیه ایرانی و حتی جهانی دانست. ظروف سفالی و مسی و یا زیورآلات و جواهرات دست‌ساز وهمین طور پارچه و محصولات نساجی و فرش و گلیم ، از جمله محصولاتی بوده که مردم سرزمین ایران در مناسبت‌های مختلف به یکدیگر یا به حکمرانان و پادشاهان خود هدیه میدادند.  

تولید صنایع دستی در گذشته فعالیتی فردی بود و استادکاران این عرصه صرفا در محل زندگی خود اقدام به تولید و فروش محلی آثار خود میکردند. درآمد پایین و مشکلات معیشتی فراوان و مسائل حاشیه‌ای دیگر باعث دلسردی اساتید و کاهش تمایل جوانان به این دست از فعالیت‌ها شد و به مرور تولید این محصولات کاهش یافت و حتی بسیاری از آنها منقرض و نابود شدند. اما در چندین سال اخیر با مجموعه‌ای از اقدامات کمکی دولتی و اقبال مردم به کمک شبکه‌های اجتماعی روحی تازه در کالبد بی‌جان صنایع دستی دمیده‌شد و رونقی دوباره در این دست از فعالیت‌های فرهنگی و هنری ایجاد شد.

درباره‌ی ضرورت استفاده گیفت‌ تبلیغاتی پیش ازین صحبت کرده‌ایم و اهمیت آن را روشن ساختیم. اما مسئله‌ای که امروزه نسبتا اهمیت بسیاری پیدا کرده، استفاده از گیفت صنایع دستی است. گیفت صنایع دستی می‌تواند به عنوان هدایای تبلیغاتی نمایشگاهی و سازمانی استفاده شود. ویژگی اصلی این نوع گیفت زیبایی چشم‌نواز آن است.

محصولاتی که برگرفته شده از فرهنگ و هنر اصیل ایرانی است و با ذوق و سلیقه استادکاران چیره‌دست به وجود آمده است. از طرفی تنوع بسیار زیاد محصولات صنایع دستی موجب می‌شود گیفت صنایع دستی به دل هر مخاطبی بنشیند. از مهمترین فاکتورهای یک گیفت سازمانی زیبایی و کارایی آن است. گیفت صنایع دستی با تلفیق هر دو مورد نهایت زیبایی و کارایی را برای دریافت‌کنندگان این هدایا به ارمغان آورده است.

در مقاله هدایای تبلیغاتی چیست بیشتر درباره این حوزه بخوانید.

گیفت صنایع دستی

برای مطالعه راهنمای خرید هدیه در آراهنر کلیک کنید

مسائل اقتصادی در تهیه پكیج‌ صنایع دستی

كم نيست تعداد آدم‌هايي كه از روي بي‌حوصلگي اقدام به تهيه هديه مي‌كنند. اين افراد اولين چيزي را كه ببينند، مي‌خرند. به لزوم داشتن و استفاده آن هم توجهي نمي‌كنند. هداياي اين افراد معمولا در كنج كمدها و انباري‌ها خاك مي‌خورد. در حاليكه با كمي صبر و حوصله مي‌توان محصولاتي زيبا تهيه كرد. صنايع دستي ايراني از چنان تنوعي در محصول و كارايي برخوردار است كه حتما با انتخاب در ميان ‌آنها، مي‌توان نياز قشر زيادي را برآورده كرد. در اين ميان با تهيه يك پكيج صنايع دستي، مي‌توان هديه‌اي ارزشمند تهيه كرد.

هديه‌اي زيبا كه تهيه آن از چند جهت قابل توجه است. نخست اينكه فرد با ديدن چند هديه، هر چند كوچك، بيشتر خوشحال مي‌شود. نكته ديگر در نوع هديه است. صنايع دستي ايراني، نمايانگر هنرهايي ديرينه‌اند. هنرهايي كه قدمتي معمولا چند هزار ساله دارند. كمتر كسي است كه از ديدن آنها ذوق‌زده نشود. هنر روح و جسم آدمي را جلا مي‌دهند. بي‌‌شك داشتن قطعه‌اي از صنايع دستي در هر مكاني، چشم‌ها را نوازش و روح‌ها را سيراب مي كند. نكته مهم ديگر گردش اقتصادي اين كار است. هنوز هم بخش زيادي از صنايع دستي ايراني توسط افراد عادي، در خانه‌ها و كارگاه‌هاي كوچك توليد مي‌شود. به همين دليل خريد اين محصولات، به رونق بازار اين افراد منجر مي‌شود. ضمن اينكه اين هنرهاي چند هزار ساله حفظ و نسل به نسل منتقل مي‌شوند. تعداد هنرها و صنايع‌دستي ايراني كه به دليل بي‌توجهي فراموش و منسوخ شده‌اند، كم نيست. ضمن اينكه اين محصولات، نوعي بار فرهنگي دارند. از تاريخ پرافتخار اين كشور مي‌گويند و آدمي را به حيرت و تفكر وامي‌دارد. پس قطعا در بحث صادرات هم اهميت ويژه‌اي براي آنها بايد قائل شد

بهترين روش برای تهيه پكيج صنايع دستی

در متنوع بودن سليقه انسان‌ها شكي نيست. با اين حال مي‌توان سليقه همه افراد را با صنايع دستي ايراني برآورده‌ كرد. انواع ظروف با نقش و نگارهاي كهن، ‌انواع پارچه‌هاي رنگارنگ، ابزار و ادوات هنري و كف‌پوش‌هاي ارزشمند‌، هر سليقه و نگاهي را راضي مي‌كند. 

هر ابزار، مي‌توان بيانگر ديدگاهي باشد. مي‌تواند تلنگري باشد براي توجه به روح خسته بسياري از ما كه نياز به همنشيني با  خاك و آبگينه دارد. مي‌تواند خوراك‌هايي متنوع باشد، يا پارچه‌هاي زيبا در ابعاد مختلف و با كاربري‌هاي گوناگون. مي‌توان ترمه را در كنار سفال قرار داد و تركيب جادوي رنگ و طرح‌هاي آنها را نظاره كرد. مي‌توان فيروزه آبي رنگ را در كنار خاتم‌كاري‌هاي تيره قرار داد و از زيبايي آنها لذت برد. همه اينها هنري است كه خريدار بايد به خرج دهد. بايد صنايع دستي و انواع هنرهاي ايراني را خوب بشناسيم تا بتوان انتخابي درست داشت. اين هنرها آنقدر گسترده‌اند كه حتما بخش زيايد از نيازهاي روزمره دنياي مدرن امروزي را هم مي‌تواننند برآورده سازند.

انتخاب درست ما در اين مسير باعث مي شود تا هديه‌مان راهي كمد و انباري نشود. بي‌شك چنين هدايايي گل سر سبد هر محفلي مي‌شود تا گذشته را همواره به يادمان بياورد. گذشته‌اي كه دل كندن از آن نه كار درستي است و نه به آساني مي‌توان آن را انجام داد. نگاهي دوباره به صنايع دستي، كاربردهاي آنها و توجه به بعد اقتصادي و طبيعي بودن اين محصولات بي‌شك همه ما را به خريد آنها ترغيب مي‌كند

پکیج صنایع دستی

معضلات سر راه صنایع دستی در مسیر هدایای تبلیغاتی

نخست اینکه درست است که محصولات صنایع دستی به شدت فاخر و اصیل بودند. اما نکته مهم شکل ارائه و فرم اهدای آنها بود که هیچ‌گاه فکری برای آن نشده بود. این ضعف همیشه باعث می‌شد که در نهایت شرکت‌ها از ارائه دادن آنها به عنوان هدایای تبلیغاتی منصرف شوند.
این موضوع البته مشکل بسیاری از صنایع ایرانی است. ضعف بزرگ بسیاری از صنایع در حوزه بسته بندی.

آنچه می‌توانست این مشکل را حل کند و یک فرصت برای رشد محصولات صنایع دستی ایجاد کند، تلاش برای بسته‌بندی این محصولات فاخر و درجه یک بود.
اینکه سازمان‌ها و شرکت‌ها بدانند که می‌توانند همچون هدایای تبلیغاتی چینی دارای فرم ارائه مدرن باشند باعث می‌شود تا آنها به خرید این محصولات ترغیب شوند.
نکته دوم که بسیاری آن را به عنوان ضعف بزرگ هدایای تبلیغاتی صنایع دستی نام می‌برند، عدم شناسنامه دار بودن محصولات است. در حالی که شما اگر حتی یک پیراهن ساده خریداری کنید، آن پیراهن دارای شناسنامه راهنمای تولید و مصرف و نگهداری است.

بسیاری از مردم ایران باوجود اینکه همواره در معرض صنایع دستی بوده‌اند، اما شناخت درستی در مورد آنها ندارد. این عدم شناخت به ویژه در حوزه نحوه تولید که شامل مراحل سخت و مشقت‌های زیاد است می‌شود. همچنین بسیاری از مردم نمی‌دانند که چگونه باید از این محصولات نفیس و ارزشمند نگهداری کنند

نقش آرا هنر در ارائه متفاوت صنایع دستی


نکته سوم و ترمز بعدی در استفاده از صنایع دستی به عنوان هدایای تبلیغاتی تصور اشتباه مردم نسبت به قیمت محصولات صنایع دستی است. بسیاری فکر می‌کنند که صنایع دستی گران است و توان خرید آن را ندارند.

در صورتی که در شرایط کنونی و با قیمت بالای ارز، محصولات صنایع دستی به مراتب ارزان‌تر از محصولات خارجی است.و جزو هدایای تبلیغاتی ارزان محسوب می‌شوند.
شرکت آراهنر با شناسایی همین نقاط شعف تلاش کرده است تا این نقاط ضعف را برطرف کند. آراهنر برای همه محصولات صنایع دستی که حتما بر روی اصالت آنها نظارت دارد، بسته بندی فاخر دارد.

همچنین این فرصت را در اختیار سازمان‌ها می‌گذارد که بتوانند هدایای تبلیغاتی را برند کنند. از سوی دیگر همه محصولات دارای شناسنامه جامعی هستند. این شناسنامه‌ها که همه دو زبانه هستند در مورد پشینه محصول، زمان تولید، شهر تولید کننده و زمان تولید اطلاعاتی را ارائه می‌دهند. اینکه دریافت کننده هدایای تبلیغاتی صنایع دستی در جریان جزئیات تولید قرار گیرند برای آنها جذاب است.

نقش آرا هنر در ارائه متفاوت صنایع دستی

مسئولیت اجتماعی و هدایای تبلیغاتی صنایع دستی

مسئولیت اجتماعی شرکتی که از آن به عنوان CSR (Corporate Social Responsibility) نام برده می‌شود از جمله موضوعاتی است که طی سالیان اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

این موضوع تحت موضوع اخلاق در کسب و کار مطرح می‌شود. مسئولیت اجتماعی به نقش سازمان‌ها در حوزه مسائل اجتماعی تاکید دارد. این موضوع به مجموعه تعهداتی است که سازمان‌ها در حفظ و کمک ومراقبتی که باید نسبت به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند داشته باشند، توجه دارد.
مسئولیت اجتماعی از موضوعات و حوزه‌های مالی و اقتصادی شرکت‌ها مهمتر است. مسئولیت اجتماعی در حقیقت تاکید دارد که وظیفه شرکت‌ها و سازمان‌ها فقط کسب درآمد و سود نیست. شرکت‌ها باید به موضوعات و معضلات فرهنگی و اجتماعی جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند حساس باشند.

در حقیقت این مسئولانه عمل کردن یک مطالبه از شرکت‌ها است. آنها با رفتار مسئولانه نه فقط به سود و درآمد می‌رسند بلکه با اختصاص بخشی از درآمد خود به حل معضلات اجتماعی کمک کنند.
مسئولیت اجتماعی بیشتر در چهار حوزه اصلی تقسیم می‌شود. مسئولیت اجتماعی در حوزه محیط زیست، سرمایه انسانی، خیرخواهانه و اخلاقی. مهمترین حوزه مسئولیت اجتماعی البته مسائل زیست محیطی است.
حال بیایید با هم مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها در قبال صنایع دستی را بررسی کنیم. سازمان‌ها با اختصاص بودجه تبلیغاتی خود به صنایع دستی تا حد امکان از خرید محصولات مضر برای محیط زیست خودداری می‌کنند.

 اختصاص بودجه هدایای تبلیغاتی به صنایع دستی موجب اشتغالزایی روستایی می‌شود و متوجه حوزه سرمایه انسانی می‌شود.

ایجاد اشتغال در حوزه روستایی مانع از مهاجرت به شهرهای بزرگ و معضلات اجتماعی می‌شود.
این اشتغال‌زایی همچنین موضوعات خیرخواهانه را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.

همه می‌دانیم که بسیار از این محصولات از سوی جوانان بی‌بضاعت و در کارگاه‌های خانگی تولید می‌شوند. رونق بازار صنایع دستی به رونق زندگی این تولید کنندگان که اکثرا زنان نیز هستند منجر می‌شود.

مسئولیت اجتماعی هدایای تبلیغاتی صنایع دست

کرونا و آسیب‌ رسانی به صنایع دستی

موضوع توجه به صنایع دستی به ویژه در ایام کرونا اهمیت می‌یابد. اگر پای درد و دل تولید کنندگان صنایع دستی بنشینید بیشتر با عمق این ماجرا مواجه می‌شوید.

مهدی سهیلی از تولید کنندگان مطرح کشور در حوزه سرامیک سنتی در این باره حرف بسیار دارد. سهیلی می‌گوید: قبل از کرونا ما 14 نقاش در کارگاه داشتیم، اما حالا فقط سه نقاش در کارگاه مشغول هستند.
محمدعلی شاهمرادی تولیدکننده کم شنوای رشته گلیم سیرجان نیز در این باره می‌گوید. به خاطر کرونا مشتری‌ها نمی‌توانند به خانه ما بیایند و گلیم‌ها را ببینند.

من مجبور شدم عکس کارها را در اینستاگرام بگذارم و اینگونه گلیم بفروشم که البته فروش‌ما خیلی کم شده است.
حاج علی زابلیان از هنرمندان برجسته رشته سفره قلمکاری است. حاج علی هم از شرایط بازار پس از کرونا به شدت ناراضی است.

آقای زابلیان می‌گوید. کرونا بیشترین آسیب را به حوزه صنایع دستی و گردشگری زده است.

عوامل موثر در ست صنایع دستی

هماهنگی و ايجاد هارمونی بين مسائل مختلف كار ساده‌ای نيست. چراكه در ان مقوله ارتباط ظاهری يا محوی اهميت بسياری دارد. انجام اين كار به دانش بالایی نياز دارد. اينكه بدانيم هر پديده و اتفاق و وسيله‌ای چطور می‌تواند با چيزهایی شبيه به خود يا در ظاهر متفاوت، ارتباط پيدا كند هنر بزرگی است. اين موضوع را می‌توان به نوعی سليقه هم ناميد.

بارها اتفاق افتاده كه وسايلي يكسان را در 2 يا چند فضای مختلف ديده‌ايم. با اين تفاوت كه چيدمان و هماهنگی با ديگر عناصر یكی را برجسته‌تر از ديگری می‌كند. انجام اين كار در تهيه ست صنایع دستی به نوعي سهل ممتنع است. سهل از اين نظر كه توليدات صنايع دستی بسياری متنوع است و تعداد انتخاب را بالا مي‌برد. ممتنع هم از آن نظر كه پيدا كردن هماهنگی بين اين همه انتخاب، كار ساده‌ای نيست. با اين حال با فرمول‌هایی خاص می‌توان اقدام به تهيه ست‌هایی مناسب كرد. با در نظر گرفتن چند اصل ساده در ايجاد هماهنگی،‌ می‌توان زيبايی را ساخته و هديه داد. در تهيه ست‌ صنايع دستی می‌توان به چند عامل توجه كرد كه شايد كار را ساده‌تر كند.

توجه به ماهيت در ست صنایع دستی

شايد اگر كسی بشنود كه يک هاون و جعبه خاتم كوچكی كنار هم قرار گرفته‌اند، تعجب كند. اما كافی است نام زعفران را به زبان بياوريد كه اين 2 وسيله به ظاهر متفاوت، در كنار هم معنا پيدا كنند. بسياری از صنايع دستی و خوراكی‌های ناب ايرانی هستند كه مدت‌هاست در كنار هم استفاده مي‌شوند. اين ارتباط در آماده‌ كردن ست صنايع دستی بسيار اهميت دارد. زيرا اين ویژگی هدايا را جزو هدیه خاص و قابل استفاده مي‌كند

توجه به كاربرد در ست صنایع دستی

بي‌شك يكي از رايج‌ترين ست‌هاي هديه، زيورآلات است. مجموعه‌ای كامل از گوشواره‌ها، گردنبند و انگشتر سال‌هاست به عنوان رايج‌ترين ست‌هاي تهيه و عرضه مي‌شود. پس بايد به كاربرد وسايل توجه بسياري كرد. يك دفترچه نفيس با جلد چرمي، در كنار مجموعه‌اي از ابزار خوشنويسي مي‌تواند ست صنايع دستي مرغوبي باشد. يك ظرف خاتم‌كاري پر شده از دوات و ليقه در كنار ابزاري كه ذكر شد، هنر و سنت را يك‌جا به نمايش مي‌گذارد. پارچه‌هاي ترمه به عنوان سجاده و قرآن‌هايي با جلد چرمي هم از پرطرفدارترين ست‌هايي است كه تهيه و به فروش مي‌رسد

توجه به رنگ در ست صنایع دستی

رنگ از مهم‌ترين فاكتورهايی است كه توجه افراد را جلب مي‌كند. رنگ‌هايی كاملا متضاد يا از يك طيف يكسان، هر دو جذابيت‌هاي خاص خود را دارد. به عنوان مثال مي‌توان ظرف ميناكاري شده زيبايي را با يك قطعه ترمه آبي رنگ هماهنگ كرد. خاتم‌كاري‌هاي تيره رنگ در كنار سفال‌هاي سرخ ايراني هم ست صنايع دستي خاص و زيبايي است. رنگ آبي و سرخ هم در كنار هم تركيبي بي‌نظير ايجاد مي‌كند كه بارها ديده شده است؛ انواع ترمه و گليم‌هاي كوچك را مي‌توان با اين رنگ‌ها انتخاب كرد. طرح‌هاي اين كارها هم در مواردي ممكن است يك‌سان باشد. اين موضوع شباهت و هماهنگي كارها را بيشتر مي‌كند. در حقيقت نقش‌هاي كار شده بر روي بسياري از صنايع دستي يكسان و شبيه به هم است. اين شباهت‌ها را بايد در تهيه ست‌ها مورد توجه قرار داد.

توجه به محل ساخت در ست صنایع دستی

اين نگاه انتخاب‌هاي كاملا متفاوتي را ممكن است به همراه داشته باشد. يك مجموعه از سفال‌هاي رنگارنگ لالجين يا انواع ترمه‌هاي يزدي با كاربردهاي مختلف، مي‌تواند هديه‌اي ارزشمند باشد. رايج‌ترين نوع اين هدايا در تهيه خوراكي‌هاي يك شهر ديده مي‌شود. افراد معمولا خوراكي‌هايي متنوع را، بدون توجه به اندازه و مزه آنها تهيه مي‌كنند. صرفا به اين دليل كه از يك شهر و منطقه تهيه شده است. اين موضوع توجه را به يك نوع از صنايع دستي معطوف مي‌كند. البته شهر مورد نظر را هم برجسته‌تر مي‌سازد.

همه اين انتخاب‌ها، وقتي آگاهانه و صحيح باشد، هديه‌اي زيبا را ايجاد مي‌كند. هديه‌اي كه هميشه در يادها مي‌ماند و بسياري را به دنبال محل تهيه آن راهي مي‌كند. همان هدفي كه سال‌هاست برنامه‌ريزان و سياست‌گذاران در تلاشند تا در اين عرصه ايجاد كنند. تلاش بسياري مي‌شود تا صنايع دستي در زندگي مردم بيش از پيش جا باز كند تا همواره خريد و فروش آن رونق داشته باشد. با اين كار، زيبايي خاص و منحصر به فردي را به خانه‌هاي خود مي‌آوريم. فضا را زيباتر مي‌كنيم  و روحي اساطيري در فضا جاري مي‌شود

هدایای صنایع دستی آراهنر

در ادامه لیستی از برترین هدایای کهن ایرانی و اصیل را برای شما به نمایش خواهیم گذاشت. این هدیه‌ها به خوبی پاسخگوی انواع موقعیت‌ها و مناسبت‌ها همچون روزهای خاص در تقویم و حتی خرید هدیه تولد هستند. با توجه به تنوع بالای صنایع دستی آراهنر فاخر ایرانی ایرانی، به راحتی می‌توانید گزینه مورد نظر خود را انتخاب نموده و سفارش دهید. این محصولات اصیل عبارت‌اند از:

ترمه دوزی

ترمه از پارچه‌های شناخته شده ایرانی در سراسر دنیا است. به همین دلیل از سوغاتی‌های فاخر ایرانی نیز محسوب می‌شود. شما نیز می‌توانید برای هدیه‌های سازمانی و تبلیغاتی خود از بسته‌ها ترمه دوزی استفاده نمایید. طرح‌های مختلفی از ترمه دوزی وجود دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها که محبوبیت زیادی نیز دارد، بته‌جقه است. در آرا هنر می‌توانید انواع مختلفی از هدیه‌های ترمه دوزی را بیابید. تعدادی از آن بسته‌ها عبارتند از:

  • بسته ترمه یک در یک: این بسته در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف قابل ارائه می‌باشد. از آن می‌توان به عنوان رومیزی بسیار شیک استفاده کرد.
  • ترمه رانر ابریشم: در این بسته‌ها نیز به جای رومیزی ترمه مربعی شکل، ترمه رانر جایگزین شده است که زینت بخش میزهای مستطیل شکل مانند میز نهارخوری می‌باشد.
  • سجاده و جانماز ترمه: در این بسته جانماز و سجاده از پارچه ترمه قرار گرفته است که به جز زینت بخشی و زیبایی ظاهری، تم مذهبی و معنوی نیز با خود به همراه دارد.
ترمه‌دوزی

هنر خاتم کاری

این هنر فاخر ایرانی سابقه طولانی مدتی در میان صنایع دستی مختلف دارد. این هنر اصطلاحا جادوی مثلث ها نیز نامیده می‌شود. این مثلث‌های کنار هم بی شک برای هر مخاطبی چشم‌نواز خواهند بود. ماده اولیه هنر خاتم کاری معمولا چوب، استخوان و فلز است. خاتم کاری را می‌توان در هر نقطه از ایران یافت اما این هنر در اصفهان و شیراز رونق بسیار بیشتری دارد و هنرمندان خبره‌ی بسیاری در این شهر ها مشغول تولید محصولات مختلف خاتم کاری هستند.

تعدادی از بسته‌هایی از هدایای تبلیغاتی چوبی و خاتم کاری آراهنر عبارت‌اند از:

  • ست اداری خاتم کاری
  • شکلات خوری و گلدان خاتم
  • ساعت خاتم
هنر خاتم کاری

هنر میناکاری

از دیگر هدیه‌های کهن می‌توان به محصولات تولید شده با هنر مینا کاری اشاره کرد. با شنیدن اسم این هنر همه ما به یاد ظروف آبی رنگ و درخشان می‌افتیم که با نقش و نگارهای ایرانی مزین شده‌اند. این هنر معمولا روی فلزات به خصوص مس انجام می‌شود. سبک‌ها و طرح‌ها مختلفی از میناکاری در ایران توسط هنرمندان به کار برده می‌شود.

تعدادی از هدایای میناکاری آراهنر عبارت‌اند از:

  • قاب مینا
  • سرویس چای خوری مینا
  • بسته آران (گلدان میناکاری)
  • بشقاب‌های میناکاری
هنر میناکاری

هنر مس و پرداز

مس و پرداز از صنایع دستی است که مخاطب شما را با زیبایی خاص خود جادو خواهد کرد. این هنر را به نوعی می‌توان نقاشی روی مس نیز نامید. نقش بستن رنگ‌ها و ترکیب آن با رنگ سرخ‌گون مس منظره بسیار زیبایی را به وجود می‌آورد. این هدیه کهن می تواند زینت بخش اتاق کار و یا منزل افراد دریافت کننده باشد.

تعدادی از بسته‌ها پرفروش مس و پرداز در آراهنر عبارت‌اند از:

  • شکلات خوری مس و پرداز
  • قندان مس و پرداز
  • گلدان مس و پرداز
هنر مس و پرداز

هنر کهن ملیله کاری

این هنر که قدمت آن به دوران هخامنشیان می‌رسد، از ظریف‌ترین صنایع دستی ایرانی است. مراکز اصلی این هنر در ایران شهرهای اصفحان و زنجان هستند. هنر ملیله کاری شکل دادن به مفتول‌های ظریف فلزی مانند مس، نقره و طلا است. هنرمندان با این روش‌ها به تولید انواع ظروف از گلدان و آجیل خوری گرفته تا انواع زیور آلات مانند گردنبند و دستبند می‌پردازند. تعدادی از بسته‌های ملیله آراهنر عبارت‌اند از:

  • آجیل خوری ملیله کاری در بسته‌بندی ویژه
  • بسته فاخر گلدان و میوه خوری ملیله کاری
هنر کهن ملیله کاری

هنر سفال

صنایع دستی سفالی را می‌توان از پر قدمت‌ترین هنرهای نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا در نظر گرفت. هنر سفال در ایران با ترکیب نقش و نگارهای ایرانی حال و هوای کهن و سنتی خاصی پیدا کرده است. بنابراین حتی امروزه نیز در دسته صنایع دستی بسیار پرطرفدار قرار دارد. تعدادی از هدیه‌های صنایع دستی سفالی آراهنر عبارت‌اند از:

  • فنجان و نعلبکب سفالی
  • کوزه چهار قفلی سفالی
  • چراغ گردسوز مینا روی سفال
  • جاشمعی سفالی
هنر سفال

هنر قلم‌زنی

این هنر کهن را به آریایی‌ها نسبت می‌دهند و هم در دوران پیش از اسلام و هم پس از اسلام نیز رواج بالایی داشته است. این هدیه صنایع دستی به خوبی رنگ و بوی ایران کهن را به مخاطب شما منتقل خواهد کرد. هنر قلم‌ زنی ترکیب اشیای فلزی و قلم است. هنرمندان این عرصه از صنایع، با ضربه‌های چکش طرح‌های خاص ایرانی را بروی فلزاتی مانند طلا، مس، نقره و برنج ایجاد می‌کنند.

تعدادی از هدیه‌های کهن قلم‌زنی آراهنر عبارت‌اند از:

  • تنگ قلمزنی
  • سنگاب قلم‌زنی
  • قندان قلم‌زنی
هنر قلم‌زنی

هدایای صنایع دستی ترکیبی

در قسمت پیشین تعدادی از هنرهای کهن ایرانی و هدایای تکی آن‌ها را بررسی کردیم. اکنون به بررسی تعدادی از بسته‌ها هدیه صنایع دستی ترکیبی در آراهنر خواهیم پرداخت. می‌توانید با تهیه این بسته‌های ترکیبی دو و یا سه نوع مختلف از هدایای کهن را به مشتریان و مخاطبان خود هدیه کنید و با این بسته‌های منحصر بفرد در ذهن آنان ماندگار شوید.

بیایید به بررسی این بسته‌های ترکیبی و محتوای آن‌ها بپردازیم:

بسته ترکیبی مس و پرداز و ترمه دوزی

محتویات این بسته ترکیبی عبارت‌اند از:

  • یک عدد ترمه ابریشمی (50 سانتی متر)
  • گلدان مس و پرداز (20 سانتی متر)
  • دو عدد گل مسی
  • بسته بندی مقوایی
بسته گلدان فیروزه کوب و رومیزی پته دوزی (211)

بسته گلدان فیروزه کوب و رومیزی پته دوزی

بسته ترکیبی میناکاری، مس و ترمه دوزی

محتویات این بسته ترکیبی عبارت‌اند از:

  • یک عدد گلدان مینا (20 سانتی متر)
  • یک عدد ترمه ابریشم (50 سانتی متر)
  • دو عدد گل مسی
  • بسته بندی مقوایی
بسته گلدان مینا، گل مسی و ترمه ابریشم (206)

بسته گلدان مینا، گل مسی و ترمه ابریشم

بسته ترکیبی خاتم کاری و مینا

محتویات این بسته ترکیبی عبارت‌اند از:

  • یک عدد قاب بشقاب میناکاری (20 سانتی متر)
  • یک عدد قلمدان خاتم
  • بسته بندی هاردباکس و لوکس
بسته قاب میناکاری و جاقلمی خاتم (130)

بسته قاب میناکاری و جاقلمی خاتم

بسته ترکیبی قلم‌زنی، سفال و گلیم سیرجان

محتویات این بسته ترکیبی عبارت‌اند از:

  • یک عدد بشقاب قلم‌زنی (20 سانتی متر)
  • یک عدد گلیم مغان (30 در 30 سانتی متر)
  • دو عدد پیاله سفالی به همراه پایه چوبی
  • مقداری آبنبات قیچی و نقل

بسته بندی هاردباکس

بسته گلیم سیرجان، بشقاب قلمزنی و ست پذیرایی (115)

بسته گلیم سیرجان، بشقاب قلمزنی و ست پذیرایی

بسته ترکیبی ملیله کاری و ترمه

محتویات این بسته ترکیبی عبارت‌اند از:

  • دو عدد گلدان ملیله کاری
  • یک عدد آجیل خوری ملیله کاری
  • یک عدد ترمه ابریشم (50 سانتی متر)
  • بسته بندی چوبی
بسته گلدان و آجیل خوری ملیله و ترمه (203)

بسته گلدان و آجیل خوری ملیله و ترمه

سوالات متداول صنایع دستی

ایران در حوزه صنایع دستی در رتبه سوم جهان و بعد از چین و هند قرار دارد و از این نظر سومین کشور فعال در زمینه تولید محصولات صنایع دستی است. در مجموع 14 شهر و روستای ایران به عنوان شهر و روستای جهانی صنایع دستی ثبت شده‌اند و از این حیث ایران باز هم یکی از برترین‌هاست.

تولید محصولات صنایع دستی عمدتا در کارگاه‌های کوچک و در روستاها انجام می‌شود و از این حیث جزو عوامل مهم اشتغال‌زایی پایدار و بهبود سطح کیفی زندگی در روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهرها محسوب می‌شود.
از سوی دیگر صنایع دستی بخش جدانشدنی از فرهنگ و تمدن ایرانی است. از این حیث نیز به عنوان یک شاخصه فرهنگی مهم باید مراقب باشیم که این میراث چندهزار ساله در میان محصولات صنعتی به فراموشی سپرده نشوند.
از دیگر جهت باید یادآوری کنیم که صنایع دستی یک محصول ماندگار است و تا سال‌های سال، برند شما را در ذهن دریافت کننده هدیه ماندگار می‌کند.

مهمترین مزیت آرا هنر این است که محصولات نفیس صنایع دستی را در بسته بندی‌های فاخر و متفاوت ارائه می‌دهد. متاسفانه تا سال‌های سال، محصولات صنایع دستی با وجود اصالت و ظرافت فراوان در بدترین قالب‌های ممکن به مشتریان عرضه می‌شدند. آرا هنر با ارائه شناسنامه و بسته بندی‌های خلاقانه تا حدود زیادی این موضوع را رفع و رجوع کرده است. از سوی دیگر محصولات آرا هنر با کمترین قیمت و بهترین کیفیت عرضه می‌شوند و کارشناسان واحد تامین آرا هنر دائما بر موضوع اصالت و کیفیت نظارت دارند.

مهمترین و البته ساده‌ترین مسئولیت اجتماعی سازمان‌های دولتی و خصوصی این است که هزینه و بودجه هدایای تبلیغاتی خود را به جای صرف کردن در خرید محصولات چینی و خارجی، صرف خرید محصولات صنایع دستی کنند تا هم از هنر دیرینه ایرانی حمایت کنند و هم باعث رشد و توسعه اشتغال پایدار در شهرهای و روستاهای به ویژه محروم شوند.

نکات مهم هدایای صنایع دستی

برای جمع‌بندی مطالب ارائه شده، تعدادی از نکات مهم پیرامون هدایای صنایع دستی و کهن را بررسی می‌کنیم:

  • قدمت بالای هدایای کهن حال و هوای دوران‌های مختلفی از هنر ایران را به مخاطبان ارائه می‌کنند.
  • با توجه به خاص بودن این هدیه‌ها و تنوع بالای آن‌ها می‌توانید انواع مختلفی از آن‌ها را با قیمت‌های مختلف برای هدیه‌های سازمانی و تبلیغاتی خود اختصاص دهید.
  • آراهنر انواع مختلفی از این هدیه‌های کهن از جمله سفال، ملیله کاری، قلم‌زنی، گلیم بافی و … را در بسته‌بندی های منحصربفرد به صورت تکی نیز ارائه می‌نماید.
  • برای تاثیر بیشتر می‌توانید از هدایای لوکس ترکیبی مختلف که چندین نوع از صنایع دستی ایرانی و اصیل را دربر می‌گیرند، استفاده کنید.
  • هدایای ترکیبی از گزینه‌های مناسب برای هدیه‌ مدیریتی نیز می‌باشند.

بسته‌بندی از مهم‌ترین فاکتور‌های هدیه دادن است؛ بنابراین آراهنر این هدیه‌های کهن را در بسته‌بندی های شکیل از جنس مقوایی، هارد باکس و چوبی ارائه می‌کند

author-avatar

درباره آراهنر

آرا هنر فاخر ایرانی با هدف حمایت از کالای ایرانی و عرضه متفاوت هدایای تبلیغاتی دست‌ساز نفیس و صنایع دستی شهرهای مختلف در قالب جدید و بسته‌بندی‌های فاخر تاسیس شده‌ است. در طراحی این محصولات سعی کردیم تا فرهنگ و هنر دیرین و فاخر ایرانیان در قالبی نفیس ارائه شود. تلاش ما در حوزه تولید هدایا و محصولات فرهنگی هنری، عرضه بسته‌هایی با ایده‌هایی خلاق و متفاوت، حمایت از تولیدات داخلی و گشودن افقی تازه در بازار هدایایی تبلیغاتی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *