صنایع‌دستی

جادوی رنگارنگ شيشه

جادوی رنگارنگ شيشه

با هنر دیرینه ایرانی، هنر آبگینه آشنا هستید؟ تاریخچه این هنر اصیل را می دانید؟ با بسته های هدیه هنر شیشه و آبگینه آراهنر آشنایی دارید؟ در این متن به صفر تا صد هنر آبگینه را بررسی خواهیم کرد و به همه سوالات شما پیرامون این هنر پاسخ خواهیم داد. پس در ادامه این مطلب با آراهنر فاخر ایرانی همراه باشید ...

هم نشینی رنگ و شیشه با یکدیگر، هنر زیبا و چشم نوازی تحت عنوان هنر آبگینه را به وجود آورده است. ظروف و سایر وسایل شیشه‌ای زمان های بسیار دور و دراز توسط مردمان مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند، به همین دلیل گفته می شود این هنر قدمت بسیار زیادی در میان سایر انواع صنایع دستی دارد. برای مثال در ساحل تبس و در مکانی نزدیک به رود نیل تعدادی شیشه یافته شده است. علاوه بر این در ایران نیز زیور آلاتی با دانه‌های شیشه ای به رنگ آبی بدست آمده است. این مثال ها خود به تنهایی برای اثبات قدمت طولانی هنر شیشه و آبگینه کافی هستند.

با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهش های باستان‌شناسی، متخصصان قدمت ظرف های ساخته شده از شیشه را چیزی حدود 3 الی 4 هزار سال ق.م می دانند. با توجه به این مثال ها پی بردیم که هنر آبگینه از هنرهای کهن و از نخستین صنایع دستی بشریت محسوب می شود. در نتیجه هنر آبگینه از نظر تجاری و اقتصادی نیز از گذشته تاکنون بسیار حایز اهمیت بوده است.

دانستیم که هنر آبگینه قدمت و محبوبیت زیادی در میان مردمان مختلف داشته است؛ بنابراین چرا امروز نیز از هدیه‌هایی شامل هنر اصیل آبگینه تهیه نکنیم؟ این ویژگی سبب شده است، امروزه نیز هنر آبگینه را بسته‌های هدیه مختلف مشاهده کرد. آراهنر از پیشگامان طراحی هدیه ایرانی، بسته های ویژه از هنر آبگینه را نیز برای شما تدارک دیده است. در ادامه این مقاله پس از بررسی تاریخچه و سایر اطلاعات مهم در خصوص هنر آبگینه، تعدادی از برترین هدیه‌های هنر آبگینه آراهنر را خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید …

معرفی بسته های هدیه آّبگینه آراهنر

همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، آراهنر انواع مختلفی از بسته های هدیه را طراحی کرده است که می‌توانید در مناسبت های مختلف، همچون هدیه شب یلدا نسبت به تهیه آن اقدام کنید.هدایای آراهنر طیف وسیعی از هدایای تبلیغاتی را امل می‌شوند از هدایای تبلیغاتی چوبی گرفته تا آبگینه تعدادی از پرفروش ترین موارد عبارت‌اند از:

نوشه یلدا

بسته هدیه نوشه یلدا

اگر به دنبال هدیه‌ای از هنر آبگینه برای مناسبت ویژه‌ای مثل شب یلدا هستید، پیشنهاد ما به شما بسته نوشه یلدا است. در این بسته هدیه خوراکی های مناسبی برای این شب ویژه قرار گرفته است. از جمله آن‌ها می‌توان به توت خشک و مویز اشاره کرد. علاوه بر این موارد شیشه آبگینه با طرح یلدایی حاوی عرقیجات را نیز در این بسته مشاهده می‌کنیم.

بسته هدیه صهبا (بسته جام آبگینه و شربت های ایرانی)

به دنبال تهیه هدیه لوکس از صنایع شیشه آبگینه هستید؟ پس باید با بسته هدیه صهبا آشنا شوید. در این هدیه چهار بطری و دو لیوان آبگینه قرار گرفته است. این ظروف با رنگ های چشم نواز و شاد خود، حال و هوایی تابستانی به هدیه داده‌اند. محصولات مصرفی این بسته نیز مواردی مانند شربت های مختلف، تخم شربتی و … را شامل می‌شوند.

 

صهبا 2

بسته هدیه صهبا 2

این بسته نیز تا حدودی مشابه صهبا 1 است اما کمی ساده تر و با تعداد محصولات کمتر. در هدیه صبا 2 از دو بطری بزرگ آبگینه حاوی شربت سکنجبین و بیدمشک استفاده شده است. این دو بطری درون جعبه چوبی قرار گرفته‌اند که حالت قدیمی و کهن به هدیه داده است که می‌تواند گزینه مناسبی برای هدیه نوروزی باشد.

صهبا 3

بسته هدیه صهبای اختصاصی

از جمله هدایای کوچک آراهنر که می‌توانید برای هدایای تبلیغاتی خود نیز استفاده کنید، صهبای اختصاصی می‌باشد. در این بسته دو عدد شیشه آبگینه کوچک به همراه یک بطری و لیوان آبگینه وجود دارد. هر آنچه برای نوشیدن یک لیوان شربت دلنشین لازم است، در صهبای اختصاصی وجود دارد.

پادرنج (بسته قوری و لیوان)

پادرنج (بسته قوری و لیوان)

در نگاه اول شاید تصور کنید این هدیه فقط شامل صنایع دستی سفالی می‌باشد، در حالیکه هنر آبگینه را نیز در خود جای داده است. دمنوش‌های این بسته پذیرایی شامل ساقه سماق و عسل می‌باشند که در ظروف آبگینه ویژه قرار گرفته‌اند. در قسمت زیرین می‌توانید لیست محصولات هدیه پادرنج را مشاهده کنید.

شیشه و هنر آبگینه چیست؟

از ریشه‌دارترین صنایع دستی ایرانی، شیشه و هنر آبگینه است. هنرمندان این صنعت   لوازم خانه و لوازم تزئینی شیشه‌ای که روی آن‌ها با رنگ و نقاشی آراسته شده‌، محصولات هنر آبگینه محسوب می‌شوند. شیشه به دلیل مشخصات ویژه و خاصی که دارد به صورت کاملا طبیعی متبلور و سخت می‌شود و بلورهای ایجاد می‌کند. در نتیجه هنر آبگینه یا همان هنر شیشه‌گری سنتی حاصل می‌شود‌.

 در این جا جالب است به این نکته اشاره کنیم که برای ساخت شیشه از ماده سیلیس (sio2) استفاده می‌گردد این ماده در شن‌ها و سنگ چخماق وجود دارد.در این مقاله به بررسی هنر آبگینه پرداخته‌ایم. اگر به اطلاعاتی پیش از خرید صنایع دستی آبگینه نیاز دارید با ما همراه باشید‌.

هنر آبگینه

تاریخچه صنایع دستی آبگینه

همه صنایع دستی به دلیل ویژگی‌های خاص و منحصر‌به‌فردی که داشته‌اند، تلنگری برای انسان‌ها بوده تا به ساخت آن‌ها اقدام کنند.  بُرندگی شیشه هم یکی از ویژگی‌های خاص شیشه است که موجب تولید صنایع دستی شیشه‌ شده است. در ابتدا به وسیله شیشه ادوات و ابزارهای جنگی ساخته شده‌اند، اما امروزه محصولات و حتی صنایع دستی مختلفی با شیشه ساخته می‌شود.

در لرستان باستان برای تولید مهرهای تزئینی، ساخت زیورآلات و ادوات جنگی از بقایای آتشفشان‌ها استفاده می‌کنند. در واقع درخشش چشم‌نوار این هنر باعث شده زیورآلات زیادی تولید شوند. قدمت هنر آبگینه را می‌توان به دوران ساسانیان نسبت داد. پیشرفت‌های که در دوران ساسانیان حاصل شد، موجب گسترش فن دمیدن در شیشه شده بود و همین باعث شد کم کم هنر آبگینه رواج پیدا کند و به اوج خود برسد.

تراش دادن روی شیشه هم در دوران ساسانیان رواج پیدا کرده بود. استفاده از شیشه برای ساخت لوازم و صنایع دستی پس از دوران ساسانیان و دوره‌های اسلامی در نواحی مختلف ایران رونق خوبی گرفت. شهرهای سمرقند، نیشابور، گرگان و ساوه از مراکز اصلی هستند که از این هنر استفاده می‌کنند.  

دوره شکوفایی هنر آبگینه

روش‌های  ساخت ظروف از هنر آبگینه

برای تولید آبگینه به وسیله شیشه از سه روش پرسی، قالبی و فوتی استفاده می‌شود که در ادامه محتوا آن‌ها را برای شما عزیزان شرح داده‌ایم.

روش فوتی ( روش دمیدن آزاد)

در این روش از خرده شیشه‌ها به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند و در کوره مخصوص حرارت، خرده شیشه‌ها را قرار می‌دهند. بعد از این که خرده شیشه‌ها کاملا به حالت مذاب رسیده‌اند، از وسیله‌ای به نام دم استفاده می‌نمایند و دم را وارد شیشه ذوب شده می‌کنند و آن را می‌چرخانند؛ سپس به وسیله آن مقداری از شیشه را بر‌می‌دارند. با دمیدن، گوی کوچکی ایجاد خواهد شد که به این گوی، گوی اول گفته می‌شود. هنرمندان هنر آبگینه شکل و ظرف مورد نظر را با کمک قاشق چوبی و دمیدن ایجاد می‌کنند.

روش دمیدن در قالب یا همان روش فوتی قالبی

در این روش در شیشه مذاب میله مخصوصی را وارد می‌کنند. بعد از دمیدن به آن‌ مواد مخصوصی را به مقدار مناسب اضافه می‌نمایند. در پایان در قالب مورد نظر شیشه مذاب شده را قرار می‌دهند و دوباره بر روی آن می‌دمند تا شیشه به شکل قالب مورد نظر تبدیل شود.

روش پرسی

تمام مراحل تولید ظروف آبگینه به روش پرسی شبیه به دو روش بالا است به جز مرحله پایانی آن، در مرحله نهایی روش پرسی در قالب پرسی با فشار هوای بالا شیشه مذاب را قرار می‌دهند. تا شیشه به شکل قالب در‌آید و برای تزئین آماده شود.

روش سنتی برای ساخت شیشه

انواع صنایع دستی آبگینه

ظروف صنایع دستی آبگینه انواع مختلفی دارند و در نقش و طرح متنوعی تولید می‌شوند. این نوع ظروف را می‌توانید به عنوان ظروف تزئینی یا ظروف پذایرایی استفاده کنید. از انواع صنایع دستی آبگینه می‌توان موارد زیر را نام برد:

بطری آبگینه

این بطری را می‌توانید به عنوان ظروف تزئینی  استفاده کنید. علاوه بر این لذت نوشیدن با این نوع ظرف آبگینه چندین برابر می‌شود. 

پارچ آبگینه

این نوع پارچ را می‌توانید سر میز غذا بگذارید و داخل آن آب خنک یا هر نوشیدنی که دوست دارید، بریزید.

ست پارچ و لیوان آبگینه

بانوانی که به دنبال ظروف زیبا و هم‌شکل هستند. این نوع ظروف آبگینه برای آن‌ها بهترین انتخاب خواهد بود.

ست لیوان شربت‌خوری آبگینه

در این لیوان‌های زیبا نوشیدن یک شربت خنک می‌تواند، جذاب و لذت‌بخش باشد.

نکات خرید محصولات هنر آبگینه

در هنگام خرید ظروف آبگینه مات توجه کنید به یک اندازه تمام سطوح ظروف آبگینه، مات باشد. اگر روی محصولات آبگینه تراش‌های وجود دارد، توجه نمایید که سطح تراش خورده، تیز نباشد و دارای سطحی کاملا یکدست و یکنواخت باشد. نقوش طراحی شده روی این نوع صنایع دستی باید مقاومت بالایی در برابر رطوبت داشته باشند و نقوش بر روی این نوع ظروف تثبیت شده باشد. در هنگام خرید ظروف آبگینه توجه کنید که قیمت محصولات آبگینه با افزایش تعداد رنگ‌های به کار رفته در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

مراقبت  از محصولات آبگینه

تا این جا همه شما متوجه شده‌اید که صنایع دستی آبگینه به وسیله شیشه تولید می‌شوند. در رابطه با ظروف شیشه‌ای لازم است به این نکته اشاره کنیم که نگهداری از آن‌ها نسبت به دیگر ظروف راحت‌تر است. برای نگهداری از صنایع دستی آبگینه باید به نکات زیر توجه کنید:

  • محصولات آبگینه‌ای که دارای تراش هستند، ممکن است آلودگی و گرد‌‌وخاک‌ به لابه‌لای تراش‌ها نفوذ پیدا کنند. برای این منظور کافی است با یک برس داخل خلل‌وفرج این نوع ظروف را تمیز کنید.
  • برای تمیز کردن و شستن ظروف آبگینه از آب خیلی داغ و ماشین ظرفشویی استفاده نکنید و برای تمیز کردن آن‌ها دقت فراوانی به خرج دهید.
  • اگر ظرف آبگینه بیش از اندازه کثیف شده و شما مجبور هستید از آب داغ برای تمیز کردن آن استفاده کنید، کافی است از پهلو ظرف آبگینه را داخل آب داغ قرار دهید.
  • اگر خراش روی ظروف آبگینه عمقی نباشد برای از بین بردن خراش می‌توانید از خمیر دندان استفاده کنید. به هیچ عنوان ظروف آبگینه مانند کاسه یا لیوان را داخل هم قرار ندهید تا دچار لب پریدگی نشوند.

سوالات متداول در خصوص جادوی رنگارنگ شیشه 

آبگینه در لغت به‌معنی شیشه یا بلور است و در اصطلاح به هنر آراستن ظروف شیشه‌ای یا شیشه‌گری گفته می‌شود.

سیلیس ماده اولیه اصلی مورد استفاده در هنر آبگینه است.

سه روش فوتی، فوتی قالبی و پرسی، اصلی‌ترین راه‌هایی هستند که برای اجرای هنر آبگینه روی ظروف شیشه‌ای بکار می‌روند.

هنر آبگینه و شیشه‌گری در دوره ساسانیان در تاریخ ایران به نهایت شکوفایی دست پیدا کرد.

نکات مهم در خصوص هنر آبگینه

هنرمندان با استفاده از شیشه‌های شکسته اقدام به تولید ظروف آبگینه یا همان ظروف شیشه‌ای می‌کنند. از انواع محصولات آبگینه می‌توان به بطری آبگینه، پارچ آبگینه، ست پارچ و لیوان آبگینه و ست لیوان شربت خوری آبگینه اشاره نمود. 

به مهم ترین نکات در خصوص هنر آبگینه توجه فرمایید:

  • هنر آبگینه همان هنر شیشه گری اما به روش سنتی ایرانی می باشد.
  • این هنر از جمله صنایع دستی است که قدمت بسیار زیادی در سراسر دنیا و همین طور ایران دارد.
  • نقطه عطف هنر آبگینه و طراحی روی آن دوران ساسانیان بوده است. پیشرفت‌های هنرمندان در دوران ساسانیان مستقیما روی سرنوشت این هنر در دوره‌های اسلامی تاثیر گذاشته است.
  • این هنر به وسیله 3 روش شامل فوتی، فوتی_قالبی و پرسی انجام می‌شود.
  • از جمله لوکس‌ترین هدایای آبگینه آراهنر می‌توان به بسته های مختلف صهبا اشاره کرد.
author-avatar

درباره آراهنر

آرا هنر فاخر ایرانی با هدف حمایت از کالای ایرانی و عرضه متفاوت هدایای تبلیغاتی دست‌ساز نفیس و صنایع دستی شهرهای مختلف در قالب جدید و بسته‌بندی‌های فاخر تاسیس شده‌ است. در طراحی این محصولات سعی کردیم تا فرهنگ و هنر دیرین و فاخر ایرانیان در قالبی نفیس ارائه شود. تلاش ما در حوزه تولید هدایا و محصولات فرهنگی هنری، عرضه بسته‌هایی با ایده‌هایی خلاق و متفاوت، حمایت از تولیدات داخلی و گشودن افقی تازه در بازار هدایایی تبلیغاتی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *