دسته‌بندی نشده

گفت‌وگو با هنرمند صنایع دستی همدان: کرونا روی کسب و کار من اثر نداشت!

عکس سمپل آراهنر فاخر ایرانی هدایای تبلیغی همدان

نسرین قرینه از زنان موفق کارآفرین در حوزه صنایع دستی همدان است. کسی که پس از فارغ‌التحصیلی از رشته معماری و دکوراسیون داخلی وارد رشته مجسمه سازی و بعد نقاشی روی سفال و سرامیک شده است. حالا با ابداعی جالب، به رشته نقاشی روی بلور و شیشه مشغول است.

“من هم از بچگی عاشق نقاشی بودم و زیر نظر استاد نقاشی را یاد گرفتم. همین علاقه باعث شد که در رشته هنری در دانشگاه تهران ادامه تحصیل بدهم و بعد هم مستقیم وارد بازار کار صنایع دستی شدم”

کارهای صرفا تزئینی نمی‌کنم

خانم قرینه در مورد ابداع هنری خودشان می‌گویند: “کارهایی که من انجام می‌دهم صرفا ترئینی نیستند و من از ابتدا هم علاقه داشتم که تولیدات هنری در زندگی روزمره مردم کاربرد داشته باشه و مردم از استفاده از آنها لذت ببرند. مثلا به جای استفاده از یک استکان و نعلبکی معمولی، یک استکان و نعلبکی زیبا و هنری داشته باشند”

کارگاه صنایع دستی همدان با همکاری زن و شوهر

نسرین خانم حالا بعد از چهل سال فعالیت در عرصه هنر و تولید صنایع دستی همدان، به همراه همسرش کارگاهی را در شهر همدان اداره می‌کنند و در این کارگاه علاوه بر تولید محصولات هنری و صنایع دستی همدان، به هنرجوها آموزش هم می‌دهند.

خانم قرینه با توجه به خاص بودن رشته هنری کنونی‌شان هنرجویان متقاضی زیادی دارد اما رویه ایشان خاص و منحصر به فرد است: “من برای هر کسی که بخواهد شهریه‌ای بدهد و هنرجوی من باشد وقت ندارم؛ من همیشه افراد خاص و با استعداد ویژه را برای آموزش انتخاب می‌کنم. هنرجوی من باید در این رشته ماندگار شود و بعد از مدتی برای خودش کارگاه داری کند”

به اصالت هنر پایبندم

نسرین خانم و همسرشان در تولید محصولات هم استانداردهای خاص خودشان را دارند. آنها هیچ وقت وارد حوزه تولید انبوه نمی‌شوند:” من معتقدم اصالت هنر باید حفظ بشه، به خاطر همین هم با کار فله‌ای و سری کاری در حوزه هنر به شدت  مخالف هستم. اصالت کار هنری باید حفظ شود. باید برای اثر هنری وقت کافی گذاشت.”

خانم قرینه به‌ خاطر همین حساسیت‌ها همیشه درخواست سرمایه گذاران برای همکاری با کارگاه ایشان و توسعه کار را نپذیرفته‌اند.

کسب و کار نسرین خانم به خاطر همین استراتژِی درست خیلی از کرونا آسیب ندیده و در روزهایی که خیلی از کارگاه‌های صنایع دستی به تعطیلی کشیده شدند، کارگاه سیمرغ بلورین الوند دچار کسادی نشده و هنوز سرشان شلوغ سفارش‌هاست.  “خیلی از همکاران ما در حوزه صنایع دستی در این دوران کرونا زمین خوردند. اما خدا رو شکر ما راضی هستیم و کسب و کار ما آسیب جدی ندیده است”

محصولات هنری خانم قرینه به غیر از مشتریان داخلی، مشتری خارجی هم کم ندارد:” من از آلمان مشتری دارم، یک خانمی هست که محصولات ما رو داخل آلمان می‌فروشه. توی کشورهای حوزه خلیج فارس هم چندتا واسطه هستند. که به من سفارش می‌دهند و کارها رو به اون کشورها صادر می‌کنند. “

خانم قرینه به جوان‌ها توصیه می‌کند که در صورت علاقه‌مندی به حوزه هنر، وارد یکی از رشته‌های صنایع دستی بشوند و برای خودشان کسب و کار راه بیندازند. “اگر کسی علاقه‌مند باشد و همان اندازه پیگیری بکند، در همین اوضاع کسادی بازار هم موفق می‌شود.”

او معتقد است:” خانواده‌ها روی فرزندانشان حسابی سرمایه‌گذاری می‌کنند. آنها را به دانشگاه می‌فرستند. اما وقتی فارغ التحصیل می‌شوند هیچ کاری بلد نیستند. و نمی توانند وارد بازار کار شوند. بهتر است همان قدر که به تحصیل فکر می‌کنند به یاد گرفتن یک حرفه بپردازند. این حرفه می‌تواند رشته‌های هنری باشد”.

خانم قرینه یکی از ده ها هنرمندی است که با مجموعه آراهنر فاخر ایرانی بصورت بلند مدت همکاری میکنند. آراهنر همواره در تولید محصولات هنری خود بویژه هنر صنایع دستی استانها، تلاش کرده است تا با بهترین های آن استان همکاری کند و خانم قرینه یکی از بهترین تولید کنندگان صنایع دستی همدان هستند.

author-avatar

درباره آراهنر

آرا هنر فاخر ایرانی با هدف حمایت از کالای ایرانی و عرضه متفاوت هدایای تبلیغاتی دست‌ساز نفیس و صنایع دستی شهرهای مختلف در قالب جدید و بسته‌بندی‌های فاخر تاسیس شده‌ است. در طراحی این محصولات سعی کردیم تا فرهنگ و هنر دیرین و فاخر ایرانیان در قالبی نفیس ارائه شود. تلاش ما در حوزه تولید هدایا و محصولات فرهنگی هنری، عرضه بسته‌هایی با ایده‌هایی خلاق و متفاوت، حمایت از تولیدات داخلی و گشودن افقی تازه در بازار هدایایی تبلیغاتی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *