تبلیغات

هدیه تولد و نکات مهم در خرید آن

هدیه تولد
لوگوی اراهنر

یکی از  مهم‏‌ترین و پر طرفدارترین مناسبت‌‎هایی که تقریباً در تمام دنیا و همین طور در ایران جشن گرفته می‌‎شود، سالروز تولد است. تقریباً همه دوست دارند تا سالروز تولد دوستان، نزدیکان یا اعضای خانواده خود را به جشن و پایکوبی بگذرانند و با اهدای هدایای ویژه تولد، او را خوشحال کنند و به او نشان دهند که تا چه میزان از به دنیا آمدن او خوشحال هستند. البته بسیاری هم در خرید هدیه مناسب همیشه مشکل دارند و تهیه هدیه تولد برای عزیزانشان نوعی چالش برای آن‌‎ها به شمار می‎‌رود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به هدیه تولد و نکات مهم در خرید آن بپردازیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

تاریخچه هدیه تولد

همان طور که می‌دانید، هدیه دادن راهی برای نشان دادن علاقه‌مندی به دوستان و نزدیکان و قدردانی از آن‌‎ها است . اما تاکنون به این موضوع فکر کرده‌‎اید که اهدای کادوی تولد از چه زمانی مرسوم شده است و چرا هم اکنون ما سعی می‌‎کنیم سالروز تولد دوستان و عزیزان خود را به خاطر بسپاریم و آن را با تقدیم هدیه زیباتر کنیم؛ در ادامه این مقاله، سعی می‌‎کنیم تا به این پرسش‎ها پاسخ در خور دهیم.

بسیاری بر این باور هستند که هدیه دادن به مناسبت تولد افراد از زمان باستان در میان پارسیان، رومیان و یونانیان رواج داشته است. البته این نکته را هم مد نظر داشته باشید که در زمان‌‌های گذشته، علم پزشکی ‌مانند امروز توسعه‌ نیافته بود و بشر با رویدادهای بیشتری همچون سوءتغذیه و جنگ‌‌ها رو به ‌رو بود، به این دلیل هرسالی که به سن افراد اضافه می‌‎شد، شایسته شکرگذاری و تبریک بود.

با این حال در بسیاری از تمدن‌‎‌ها رویداد تولد هرساله برگزار نمی‌‌شد و گرامیداشت آن بیشتر به همان روز تولد هر فرد و روزی که پا به این دنیا گذاشته بود، محدود می‌‎شد تا جایی که یک مورخ یونانی در قرن پنجم قبل از میلاد، از رسمی یاد کرده است که در طی آن پارسیان ثروتمند جشن‌‌های تولد را باشکوه برگزار می‌کردند.

از سوی دیگر برخی بر این باور هستند که تقدیم کادو تولد بر خواسته از متون انجیل، کتاب مقدس مسیحیان، است چراکه در متن این کتاب مقدس آمده است که بعد از متولد شدن حضرت عیسی (ع) سه مرد مجوس به وی هدیه تولد پیشکش کردند.

چرا باید هدیه تولد بخریم؟

همان طور که می‌‎دانید، هدیه دادن صرفاً برای ابراز علاقه به دوستان و نزدیکان است؛ در واقع ما با جشن تولد گرفتن برای دوستان و اعضای خانواده به آن‌‎ها نشان می‌‎دهیم که تا چه میزان از تولد و حضور آن‌‎ها در کنار خودمان خوشحال هستیم و می‌‎خواهیم با اهدای کادوی تولد این خوشحالی را با آن‎‌ها شریک شویم.

هدیه تولد و نکات مهم در خرید آن

در این بخش می‌‎خواهیم به نکاتی اشاره کنیم که با رعایت آن‌‎ها می‎توانید هدیه تولد مناسبی را برای دوستان و عزیزان خود تهیه کنید.

 

چه هدیه تولدی برای دوستان و عزیزانمان مناسب است؟

به نظر می‌‎رسد که بهترین هدیه‌‌ای که می‌توانید به کسی بدهید، هدیه‌‌ای است که به‌ طور سفارشی برای او در نظر گرفته باشید به عنوان مثال هدایایی مانند گل، بسته‎‌های شکلات یا  کالاهای تزئینی و دکوری را از تمام فروشگاه‌‎ها می‌‎توان تهیه کرد و به هر کسی به عنوان هدیه، تقدیم کرد ولی هدایای شخصی‌سازی‎‌شده یا سفارشی، حال و هوای دیگری دارند زیرا شخص دریافت کننده هدیه علاوه بر اینکه از گرفتن یک هدیه خلاقانه خوشحال و مسرور می‎شود، متوجه زمان و فکری که برای تهیه آن هدیه گذاشته‌‌اید هم خواهد شد و مسلماً چندین برابر حالت معمول، قدردان شما خواهد بود.

به طور خلاصه می‎‌توان گفت که در اغلب موارد، جوان‌‎ترها، هدیه‌‌های مدرن فانتزی، گجت‎های تکنولوژیک، لباس‌‌های خاص و کارت‌‌های هدیه را بیشتر دوست دارند و بزرگترها نیز به قطعات دکوراتیو یا وسایل کاربردی علاقه بیشتری نشان می‌‌دهند.

چگونه هدیه تولد مناسبی تهیه کنیم؟

در این بخش می‎‌خواهیم به نکاتی اشاره کنیم که می‌‎دانیم با رعایت آن‌‌ها می‌‌توانید احتمال موفقیت خود را در خرید هدیه مناسب تولد افزایش دهید. قبل از اینکه نکات مهم در خصوص تهیه هدیه تولد را بازگو کنیم، بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که با وجود مرسوم بودن و اهمیت کادو تولد، بهتر است که کسی انتظار آن را از دیگران نداشته باشد بنابراین تهیه هدیه تولد یک کار کاملاً اختیاری و دلی است و کسی مجبور به انجام این کار نیست و دیگران صرفاً باید با علاقه و میل خود تصمیم بگیرند که آیا هدیه تولدی برای کسی تهیه کنند یا خیر. مورد دیگر این است که شما حتماً نباید برای همه افراد کادو تولد بخرید و نکته آخر اینکه هر هدیه‌‌ای که تهیه می‎کنید صرف نظر از ارزش مادی آن، باید از نظر اخلاقی مناسب و معقول باشد و به همین دلیل شخص دریافت‌‌کننده حتی به‌ صورت تشریفاتی، باید علاقه و قدردانی خود را هنگام دریافت آن ابراز کند.

در ادامه به نکات مهم درخصوص تهیه هدیه تولد اشاره می‎کنیم:

· قبل از خرید کادو، از علایق شخص بپرسید.

شاید گاهی اوقات بد نباشد که از شخص مورد نظر درباره هدیه تولد مورد علاقه‌‌اش سوال کنید؛ در این شرایط ممکن است او به ‌طور ضمنی تعارف کند و بگوید چیزی نمی‌‌خواهد و یا اینکه تأکید کند که لازم نیست هدیه‌‌ای برای او تدارک ببینید. در این صورت، دیگر تصمیم با شماست که با توجه به برداشت خود از نحوه برخورد وی، هدیه‌‌ای برای او تهیه کنید یا خیر. علاوه بر این، می‌‌توانید هزینه هدیه را از طرف او به یک بنیاد خیریه معتبر کمک کنید. از سوی دیگر، گاهی افراد ممکن است به کالا یا چیز خاصی نیاز نداشته باشند، در این صورت می‌‌توانید آن‌‌ها را با یک قرار شام و یا یک گردش مفرح خوشحال کنید.

· به نشانه‌‌ها توجه کنید.

قبل از خرید هدیه بهتر است به آنچه فرد مورد نظر در طی ملاقات‎‌هایی که دارید، بروز می‌‌دهد و همین طور شرایط زندگی او توجه داشته باشید. برخی از افراد هدیه‌ تولد نمی‌‌خواهند چون قصد برگزاری جشن تولد را هم ندارند. در صورتی که دلیل عدم برگزاری مراسم تولد، یک فقدان بزرگ یا بیماری فرد یا مشکلات روحی او است؛ در این صورت می‌‌توانید با تقدیم یک دسته‌ گل و یک کارت تبریک امیدبخش او را دلگرم کنید تا به این وسیله در دوران سختی که در آن قرار دارد او را حمایت کرده باشید و تقدیم هدیه تولد را نیز از یاد نبرده باشید.

·  قبل از خرید کادو تولد، بودجه آن را مشخص کنید.

به طور کلی بهتر است پیش از خرید هدیه تولد هم ایده خاصی برای هدیه داشته باشید و هم میزان بودجه‌‎ای را که برای این موضوع می‌‎خواهید در نظر بگیرید تعیین کنید و سپس تلاش کنید بهترین گزینه‌‌ای را که با بودجه شما سازگار است تهیه کنید.

شاید در بین ما خیلی از افراد ترجیح دهند که برای خرید هدیه تولد، شخصا اقدام کنند. واقعیت این است که هر کدام از ما بودجه محدودی را برای خرید هدیه در نظر می‌گیریم. بنابراین طبیعی است که نمی‌توانید با دست باز نسبت به خرید هدیه اقدام کنیم. از طرفی به نظر می‌رسد که خرید هدیه کاربردی و مورد علاقه برای عزیزان‌تان خیلی بیشتر آن‌ها را خوشحال می‌کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در این شرایط به‌سراغ خرید هدیه دسته‌جمعی بروید. به این ترتیب می‌توانید به‌صورت دنگی بودجه لازم برای خرید هدیه گران قیمت را تامین کنید. شک نکنید که هدیه گیرنده نیز از این موضوع استقبال خواهد کرد.

· به سلایق و علایق فرد دریافت‌کننده هدیه، توجه کنید.

مسلماً در هنگام تهیه هدیه تولد، حتماً باید به سلایق و علایق فرد دریافت ‌کننده هدیه توجه خاص داشته باشید؛ به عنوان مثال اگر او اهل کتاب خواندن نیست، خرید کتاب به عنوان هدیه تولد انتخاب هوشمندانه‌‌ای به نظر نمی‌رسد. به یاد داشته باشید که هدیه شما به هر میزان که خاص‌‌تر باشد یا اینکه به صورت سفارشی تهیه ‌شده باشد برای فرد دریافت‌ کننده هدیه ارزش بیشتری خواهد داشت.

· هدیه‌‌های تجربی، ایده‎‌های خوبی هستند.

هدیه تجربی، به نوعی از هدیه تولد گفته می‌‎شود که در آن ‌یک جسم یا وسیله فیزیکی مانند اشیای دکوری یا عطر و غیره به فرد مورد نظر هدیه داده نمی‌‌شود، بلکه هدیه تولد به شکل یک تجربه دلپذیر و با توجه به موقعیت انتخاب می‌‎شود، مانند صرف شام در یک رستوران.

·  چیزهایی را که هرگز برای خود نمی‌‌خریم، مد نظر قرار دهید.

برای همه ما پیش آمده است که به برخی اشیاء و وسایل واقعاً علاقه داریم ولی هیچ‌ وقت آن‌‎ها را برای خودمان نمی‌خریم. بسیاری از محصولات دکوری و فانتزی در این دسته قرار می‎‌گیرند. در این صورت،  هرچند که خودمان حاضر به پرداخت بهای آن‌‌ها نیستیم ولی چنانچه کسی آن را برایمان تهیه کند، بسیار خوشحال می‌شویم.

·  هدیه ارزان و کاربردی خریداری کنید.

اگر بودجه شما به صورتی است که تنها از پس تهیه هدیه‌‌ای کوچک و ارزان برمی‌‌آیید حداقل بهتر است که آن هدیه یک کالای زیبا و کاربردی باشد و به عبارت دیگر،  بتواند مشکل یا نیازی از شخص دریافت‌‌کننده هدیه را به‌خوبی برطرف کند.

·  از هدایای ماندگار مانند صنایع دستی استفاده کنید.

یکی از ویژگی‌‎های یک هدیه تولد خوب این است که ماندگار باشد تا بتواند خاطره شما را در ذهن شخص دریافت کننده زنده نگه دارد و چه هدیه‌‎ای می‌‎تواند ماندگارتر و نفیس‌‎تر از انواع صنایع دستی باشد که خوشبختانه در ایران هم به وفور و با تنوع بالا می‌‎توان آن را تهیه کرد.

. برای خرید هدیه تولد وقت کافی بگذارید.

خرید هدیه تولد را موکول به شب آخر نکنید زیرا در آن صورت مجبور خواهید بود هر آنچه را که پیدا کردید، خریداری کنید در صورتی که اگر به اندازه کافی وقت بگذارید و متناسب با علایق شخص مورد نظر هدیه‎‌ای را تهیه کنید، مسلماً نتیجه بهتری خواهید گرفت.

. در هنگام خرید هدیه، به فصل توجه کنید.

در فصول مختلف نیازهای افراد تغییر می‌‎کند، مثلاً در فصل زمستان می‌‎توانید با خرید یک شال گردن زیبا یا دستکش و یا حتی یک چتر خوش آب و رنگ دوست خود را خوشحال کنید حال آن که یک مانتو رنگی نخی شاید برای فصل تابستان هدیه مناسب‌‎تری به نظر برسد.

. به سن افراد توجه کنید.

سن ما در سلایق ما تأثیر زیادی می‌‎گذارد، مسلماً علایق یک فرد مسن با سلیقه جوانان بیست ساله بسیار متفاوت است، بنابراین موقع خرید هدیه تولد به این موضوع توجه ویژه‌‎ای کنید و حتماً هدیه‌‎ای را متناسب با سن و شأن و شخصیت فرد مورد نظر خود تهیه کنید.

· از هدیه‌‌های خوردنی و خوشمزه غافل نشوید.

هدیه‌‌ها حتماً نباید محصولات و کالاهای فانتزی یا کاربردی باشند، بلکه می‌‌توانند در قالب خوردنی‌‌های خوشمزه هم خریداری شوند. در صورتی که سلایق و ذائقه فرد مورد نظر را در خصوص خوراکی‌‌ها می‌‌دانید می‌‌توانید خوراکی‌‎های متناسب را برای او  تهیه کنید یا حتی اگر دست پخت شما خوب است می‌‎توانید خودتان دست‌ به ‌کار شوید.

·  برای دستیابی به امیال و آرزوهای مادی فرد مورد نظر کمک کنید.

اگر فرد مورد نظر شما درصدد خرید یک وسیله، یا انجام تجربه‌‌ای خاص و غیره است، شما می‌‌توانید با هدیه دادن مقداری پول نقد به‌ عنوان کادوی تولد، به او در مسیر رسیدن به خواسته‌‌هایش کمک کنید. در واقع هر فردی خواسته‌‌ها و امیال و آرزوهای مادی دارد که با پول نقد قابل ‌دستیابی هستند و شما می‌‌توانید بخشی از آن را به عنوان هدیه تولد متقبل شوید.

·  به شبکه‌‌های اجتماعی فرد مورد نظر توجه کنید.

ممکن است پیش بیاید که دوستی را برای چندین سال از نزدیک ندیده باشید و بخواهید برای او یک کادو تولد مناسب و شایسته تهیه کنید. در این صورت بهتر است سری به شبکه‌‎های اجتماعی او مانند اینستاگرام و فیسبوک بزنید تا از علایق او با خبر شوید؛ به عنوان مثال ممکن است از طریق اینستاگرام او متوجه شوید که اخیراً دوستتان به خواننده‌‌ای خاص علاقه‌‌مند شده است، در این صورت خرید آلبوم‌‎های موسیقی آن خواننده یا بلیت کنسرت او، می‎‌تواند هدیه‌‌ای جذاب و سفارشی به شمار برود.

· به خودتان رجوع کنید.

گاهی اوقات بد نیست برای خرید هدیه، برعکس فکر کنید به این معنی که از خود بپرسید که اگر چه هدیه‎‌ای دریافت کنید خوشحال می‎‌شوید و برای شما معنای عشق و علاقه واقعی یا احساس مورد قدردانی قرار گرفتن را می‌‌دهد؛ سپس با توجه به احساسی که مایل هستید با هدیه تولدتان منتقل کنید، خواه این احساس عاطفی باشد و یا صرفاً برای خنداندن شخص مورد نظر و غیره باشد، یکی از محصولات جالبی را که به ذهنتان می‌‌رسد، به عنوان هدیه تولد انتخاب کنید.

·  اگر ایده‌‎ای ندارید، از لیست هدایای تولد، یکی را انتخاب کنید.

در صورتی که برای تهیه هدیه تولد هیچ ایده‌‌ای به ذهنتان خطور نمی‌‎کند، قدم آخر این است که از موتور جستجوی گوگل کمک بگیرید و از میان فهرست‌ محصولات مختلفی که سایت‌‌ها به عنوان هدیه تولد معرفی کرده‌‎اند، یک مورد مناسب را انتخاب کنید. هم چنین می‌‌توانید به وب سایت‌های فروش آنلاین هدیه تولد و همین طور صفحات اجتماعی مانند پیج‎‌های اینستاگرام مراجعه کنید و بعد از دیدن نمونه‌‎های مختلف، هدیه‌‎ای را انتخاب کنید.

  • هدیه تکراری نخرید

هیج چیز مانند هدیه تکراری نمی‌تواند لذت کادوی تولد را برای یک نفر خراب کند. هنگام خرید هدیه حتما این موضوع مهم را در نظر بگیرید. اگر حضور ذهن چندان قوی ندارید، شاید بد نباشد که هدایای تولد سال‌های قبل را در جایی یادداشت کنید تا در آینده به سراغ انتخاب‌های جدید‌تری بروید. خیلی از آقایان در برای خرید هدیه تولد فورا دست روی عطر و ادکلن می‌گذارند. پیشنهاد می‌کنیم کمی وقت بگذارید و با فکر کردن ایده‌های جدیدی را برای خرید هدیه تولد کشف کنید.

  • برای تهیه هدیه کمک بگیرید

با یک برنامه‌ریزی درست می‌توانید با یک تیر چند نشان را هدف بگیرید. نظر شما درباره کمک گرفتن از کسی که قرار است به او هدیه بدهید، چیست؟ البته باید کمی سیاست به خرج دهید تا نیت شما برای او برملا نشود. مثلا می‌توانید از او درخواست کنید که برای خرید هدیه به مناسب تولد دوستی دیگر شما را همراهی کند. هنگام خرید سلیقه او را زیر نظر بگیرید. در پایان هدیه مد نظر را نیز با سلیقه او خریداری کنید.

داستان همین جا تمام نمی‌شود. حالا باید شرایط را برای اعطای هدیه مهیا کنید. مثلا برنامه‌ریزی کنید که به همراه یکدیگر سفری به جایی خاص بروید. نهایتا از یک فرصت مناسب و خاص برای هدیه دادن حین سفر استفاده کنید. شک نکنید که اگر این برنامه را به‌دقت اجرا کنید، یکی از خاطره‌انگیزترین تولدها را برای عزیزان خود رقم خواهید زد.

خرید هدیه تولد برای افراد مختلف

برای خرید هدیه تولد اولین نکته‌ای که باید مد نظر قرار دهید این است که نسبت شما با هدیه‌گیرنده چیست؟ طبیعی است هدیه‌ای که برای همسر یا فرزند خود تهیه می‌کنید با هدایای تولد در یک محیط رسمی کاری کاملا متفاوت هستند. کیفیت رابطه و میزان صمیمیت شما با هدیه گیرنده در انتخاب نوع کادوی مناسب خیلی تاثیرگذار است. در محیط رسمی کاری بهتر است به سراغ خرید پک‌های رسمی یا ست‌های کاربردی بروید. گاهی اوقات انتخاب هدیه نامتعارف ممکن است باعث ایجاد سوء تفاهم بین همکاران شود.

شاید ساده‌ترین کار، خرید هدیه برای دوستان صمیمی باشد. اولا شما دوستان صمیمی خود را حتی بهتر از اعضای خانواده می‌شناسید. همچنین جنس رابطه شما با دوست صمیمی خود به‌گونه‌ای است که محدودیتی برای انتخاب هدیه ندارید. به همین دلیل حتی گاهی اوقات می‌توانید از محدوده امن خود خارج شوید و کمی شوخی و طنز را نیز چاشنی هدایایی کنید که برای دوستان نزدیک خود می‌خرید. به‌هیچ عنوان هم نیاز نیست نگران ناراحت شدن آن‌ها باشید.

وقتی پای خرید هدیه تولد برای اعضای خانواده به میان می‌آید، بهتر است که نقش‌های خود در محیط خانواده را در نظر بگیرید. مثلا خرید لوازم بهداشتی به‌عنوان هدیه تولد برای خواهر یا مادر انتخاب چندان مناسبی به‌نظر نمی‌رسد. همچنین وقتی قرار است برای همسر خود هدیه تهیه کنید، باید عشق و علاقه را در بالاترین سطح ممکن چاشنی کار کنید. موضوعی که شاید در خرید هدیه تولد برای سایر اعضای خانواده چندان موضوعیت ندارد.

سخن پایانی

شاید برای همه ما پیش آمده باشد که در روزهای نزدیک به سالروز تولد دوستان و نزدیکانمان، گیج و سر در گم تهیه هدیه تولد مناسب برای آن‎‌ها باشیم؛ ما در این مقاله سعی کردیم تا به برخی نکات مهم که در هنگام انتخاب هدیه تولد باید مد نظر قرار دهید، بپردازیم.

author-avatar

درباره آراهنر

آرا هنر فاخر ایرانی با هدف حمایت از کالای ایرانی و عرضه متفاوت هدایای تبلیغاتی دست‌ساز نفیس و صنایع دستی شهرهای مختلف در قالب جدید و بسته‌بندی‌های فاخر تاسیس شده‌ است. در طراحی این محصولات سعی کردیم تا فرهنگ و هنر دیرین و فاخر ایرانیان در قالبی نفیس ارائه شود. تلاش ما در حوزه تولید هدایا و محصولات فرهنگی هنری، عرضه بسته‌هایی با ایده‌هایی خلاق و متفاوت، حمایت از تولیدات داخلی و گشودن افقی تازه در بازار هدایایی تبلیغاتی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *