مدیریت

ارتباط سازمانی چیست انواع و جایگاه آن در سازمان

ارتباط سازمانی چیست
لوگوی اراهنر

ارتباط سازمانی مبنی بر ارسال و دریافت پیام بین افراد و بخش‌های مختلف در یک محیط خاص (شرکت، سازمان، اداره) به منظور دستیابی به اهداف مشترک فردی و سازمانی تعریف می‌شود. کیفیت این ارتباطات وابستگی شدیدی به فرهنگ موجود در آن محیط بستگی دارد و پیام‌ها از طریق کانال‌های مختلف ارتباطی به افراد در بخش‌های گوناگون سازمان منتقل می‌شود.

 درک صحیح مقوله ارتباطات سازمانی منجر به پیاده‌سازی و فرهنگ‌سازی مطلوبی برای ایجاد ارتباطات مثبت و مؤثر برای داشتن یک محیط پویا می‌شود و مزیت‌های فراوانی را در بردارد و بر پیشرفت و موفقیت کلی سازمان تأثیرگذار است. در این محتوا با انواع ارتباط سازمانی و اهمیت و جایگاه آن در سازمان آشنا می‌شوید.

ارتباط سازمانی چیست؟

ارتباط سازمانی (Organizational communication) شامل سطوح مختلفی از تعاملات میان افراد، بخش‌ها، مدیران، کارکنان، مشتریان و سایر کسانی است که به نوعی در ارتباط با یک سازمان هستند. همان‌طور که می‌دانید فعالیت‌ها و عملکردهای یک سازمان برای دستیابی به اهداف فردی و سازمانی مشترکی است که از طریق ارتباطات معنی می‌شوند و البته استراتژی‌ها و روش‌های ارتباطی سازمانی مؤثر به جریان موفقیت در کسب‌وکارها کمک می‌کند.

 ارتباطات مؤثر سازمانی اهداف زیر را دنبال می‌کند:

  • ارتباط مثبت و کارآمد باعث کسب تجربه‌ای لذت‌بخش و انگیزشی به منظور افزایش روحیه، رضایت و مشارکت کارکنان می‌شود.
  • ارتباطات سازمانی به کارکنان و مدیران میانی کمک می‌کند تا وظایف و مسئولیت‌های شغلی خود را بهتر یاد بگیرند و مهارت کسب کنند. در نتیجه تعهد و وفاداری آنها نیز تقویت می‌شود.
  • ارتباط مؤثر تعارضات، سوءتفاهم‌ها و اختلافات را به‌خوبی حل می‌کند و از شایع‌پراکنی نادرست جلوگیری خواهد کرد.
  • ارتباطات کارساز همسویی کارکنان را با مأموریت، چشم‌انداز، ارزش‌های اصلی و اهداف کلی سازمان همسو می‌کند.
  • درک و یادگیری صحیح ارتباطات سازمانی جریان اطلاعات در شرکت‌ها را برای تمامی افراد و بخش‌ها قابل‌فهم و ساده‌سازی می‌کند. به عبارت دیگر دستیابی به اطلاعات مهم و طبقه‌بندی شده را برای کارکنان در زمانی که به آن نیاز دارند آسان می‌کند.
  • ارتباطات سازمانی مؤثر به‌شدت از اتلاف وقت کارکنان می‌کاهد و بهره‌وری آنها را به طور چشمگیری بالا می‌برد؛ یعنی جستجوی زمان‌بر اطلاعات در باب موضوعات نامرتبط را از بین می‌برد
  • فرایندها و رویه‌ها در سازمان بهینه‌سازی می‌شوند در نتیجه مشارکت، کارایی هم افزایش یافته و به دنبال آن هزینه‌ها نیز به مراتب کمتر می‌شوند.
  • کیفیت روابط میان کارکنان و مدیران میانی بهتر می‌شود. بدین ترتیب سطح اعتماد نیز به‌صورت دو طرفه میان آنها افزایش پیدا می‌کند.

 در مجموع ارتباطات سازمانی به منظور تکمیل کارها، نحوه شناسایی مشتریان و بسیاری از موضوعات دیگر به کار می‌رود.

اهمیت و جایگاه ارتباطات سازمانی

ارتباطات فقط در مورد ارسال و دریافت پیام نیست؛ بلکه در یک محیط خاص مانند سازمان یا شرکت، جهان اجتماعی ما را در حیطه مسئولیت و وظایفمان تشکیل می‌دهند و کیفیت آن نیز به درک صحیح از ارتباطات سازمانی بر می‌گردد. به همین دلیل است که از جایگاه ویژه و بسیار مهمی برخوردار است. چگونگی و کیفیت ارتباطات، راهبردهای ارتباط‌سازی و کانال‌های ارتباطی همگی در موفقیت یا شکست یک سازمان نقش آفرینند.

 ارتباطات سازمانی مؤثر و مثبت نتایج مطلوبی به همراه دارد:

 ۱- کارکنان وظایف و مسئولیت‌های خود را به خوبی انجام می‌دهند

 ۲- خلاقیت، استعداد، انعطاف‌پذیری و مشارکت نیروی انسانی در تمامی سطوح فردی و سازمانی تقویت می‌شود.

 ۳- ارتباطات سازمانی مؤثر از طریق رویه‌ها، خط‌مشی، قوانین و مقررات عملکرد بهتر سازمان را تضمین می‌کند.

 ۴- ارتباطات سازمانی رسمی و غیر رسمی نگرش‌ها، ارزش‌ها، فرهنگ‌سازی و اهداف سازمان را برای هریک از اعضای آن به‌خصوص پرسنل مشخص می‌کند؛ بنابراین هماهنگی، برنامه‌ریزی و واپایش عملیات سازمان از طریق مدیریت مؤثر ارتباطی به طور احسن اجرا می‌شود.

انواع ارتباط سازمانی

ارتباطات سازمانی در چهار گروه اصلی دسته‌بندی می‌شوند و هریک از آنها نیز از چند زیر مجموعه تشکیل می‌شوند.

ارتباطات رسمی و غیر رسمی

  • رسمی

 ساختار ارتباطات رسمی قوانین، زبان و لحن رایج یک سازمان را در بر دارد و رسمیت آنها به دلیل وجود کانال‌های از پیش تعیین شده ارتباطی همچون ایمیل، جلسات، سخنرانی‌ها، دستورات و سایر روش‌ها شناخته می‌شود. در این نوع از ارتباطات اطلاعات با توجه به سلسله مراتب سازمانی از بالاترین سطح به سایر سطوح پایین‌تر و بخش‌ها منتقل می‌شود.

 این تعاملات میان مشتریان، سهام‌داران، مدیران اصلی و غیره در نامه‌ها، بیانیه‌ها، گزارش‌ها و دستورالعمل‌ها برقرار می‌شوند و تابع یک الگوی خاص هستند که از فرهنگ سازمانی برمی‌خیزد. عامل تعیین کننده توفیق یک ارتباط رسمی کارآمد؛ لحن پیام، بیان دقیق و شفاف آن و انتخاب یک راهبرد ارتباطی قدرتمند است که شانس موفقیت سازمان را بیشتر می‌کند.

  • غیر رسمی

 ارتباطات غیررسمی خارج از الگوی تعاملات رسمی سازمان شکل می‌گیرد و در چارت سازمانی و شرح وظایف دیده نمی‌شود. به عبارت دیگر نوع ارتباط میان کارکنان یک سازمان و روابط اجتماعی آنها فرهنگ‌سازی شده و رشد و توسعه می‌یابد.

 مواردی همچون اخبار، شایعات و اطلاعات شرکتی بدون ملاحظه کردن قوانین سخت‌گیرانه رسمی سازمان، فرایندها و رویه‌ها، سیستم‌های تعریف شده به‌صورت کاملاً خودجوش میان کارکنان رد و بدل می‌شود و سرعت بسیار زیادی نسبت به ارتباطات رسمی دارد.

انواع ارتباطات غیر رسمی در سازمان

کانال‌های ارتباطات غیر رسمی در سازمان

 ارتباطات تک‌رشته‌ای

 اطلاعات مانند یک زنجیر از یک نفر به نفر بعدی منتقل می‌شود.

 

افقی

این نوع ارتباطات بین کسانی است که در یک رده یا پست سازمانی در بخش‌های مختلف کار می‌کنند.

 

زنجیره شایعات

یک فرد به طور کاملاً فعالانه اطلاعاتی را در مورد موضوعی خاص به دیگران منتقل می‌کند و ماهیت غیرکاری دارد.

 

عمودی

به ارتباطات دو طرفه میان رؤسا و کارکنان و همچنین بالعکس اشاره می‌کند.

 

زنجیره احتمالات

پیام‌ها میان کارمندان به صورت کاملاً تصادفی رد و بدل می‌شوند

 

مورب

نحوه برقراری تعاملات قطری یعنی از یک فرد با سمت متفاوت از یک بخش دیگر سازمان با سایر سمت‌ها در دپارتمان‌های مختلف است.

 

ارتباطات خوشه‌ای

به اشتراک گذاشتن اطلاعات یک فرد به گروهی از افراد دیگر اشاره دارد.

 

ارتباطات شفاهی و نوشتاری

این نوع از تعاملات بخش جدایی‌ناپذیر ارتباطات سازمانی است که به صورت شفاهی یا نوشتاری رو در رو بین کارمندان و مشتریان برقرار می‌شود. اهمیت این نوع از ارتباطات در این است که برقراری تبادل اطلاعات چه به صورت حرفه‌ای و چه شخصی به دور از هر گونه شک و تردید خواهد بود.

  • شفاهی

 ارتباطات شفاهی همان‌طور که از نامش پیداست به ارتباطات کلامی، چشمی، زبان بدن و حتی احساسات بین دو نفر یا بیشتر اشاره دارد. به عبارت دیگر توانایی درک، یادگیری و تفسیر گفته‌های شفاهی سایر افراد و همچنین بیان مفاهیم ذهنی و ایده‌ها و پیام‌ها، متناسب با مخاطب و به صورت ادای شفاهی کلمات است. از این نوع ارتباط می‌توان در جلسات، سخنرانی‌ها یا بحث‌های گروهی نام برد.

 سرعت انتقال پیام در ارتباطات شفاهی بسیار زیاد است و حتی قابلیت بازخورد آن نیز به خوبی میسر می‌شود.

  • نوشتاری

 هرگونه تعاملی به صورت کتبی سازمانی را در قالب خبرنامه، یادداشت، ایمیل که تایپ یا نوشته می‌شود ارتباطات نوشتاری نام دارد و از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا گیرنده پیام برای درک و یادگیری بهتر بارها می‌تواند آن را مرور کند.

 ارتباطات نوشتاری بخشی از ارتباطات رسمی سازمان به شمار می‌روند و به دلیلی مراجعه راحت به آن برای مباحث پیچیده و طولانی بسیار مناسب است. پیام‌ها و مفاهیم در این نوع از ارتباطات کاملاً دقیق و شفاف هستند؛ اما قابلیت بازخورد سریع از سوی گیرنده ندارند و پاسخگویی به آنها بسیار زمان‌بر است.

ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی

  • ارتباطات داخلی

تمامی تعاملاتی که در درون یک سازمان صورت می‌گیرد ارتباطات داخلی است و بین کارکنان و مدیران برقرار می‌شود. کانال‌های ارتباطی نیز به شکل خطی یا افقی، عمودی و مورب در قالب ایمیل، تماس تلفنی، کنفرانس‌های ویدئویی، جلسات گروهی پیام‌ها را منتقل می‌کنند.

  • ارتباطات خارجی

فرایندهای ارتباطی با خارج از یک سازمان یا شرکت را ارتباطات برون سازمانی می‌گویند. این ارتباطات میان سایر شرکت‌ها، مشاغل، فروشندگان، تأمین‌کنندگان، دلالان، مشتریان، سهام‌داران، سرمایه‌گذاران، خریداران و حتی طرف‌داران یک شرکت و کسب و کار اتفاق می‌افتد که همگی بخشی از طرف‌های برون سازمانی هستند.

راه‌های ارتباطی خارجی بسته به اهداف با یکدیگر متفاوت هستند و معمولاً در قالب تماس‌های تلفنی، شبکه‌های اجتماعی، جلسات حضوری و ایمیل از نزدیک یا از راه دور به صورت منظم انجام می‌شوند.

در بسیاری از مواقع صاحبان کسب و کارها و مدیران برای انتقال پیام‌های رسمی خود به عموم مردم و مخاطبان از کانال‌های دیگری مانند بیانیه‌های مطبوعاتی، تبلیغات، رسانه‌های اجتماعی، وب سایت‌ها و سایر کانال‌های ارتباطی استفاده می‌کنند.

ارتباطات جهت دار

  • ارتباطات افقی

تعاملات و تبادل اطلاعات میان افرادی است که در بخش‌های مختلف سازمان هم ردیف هم هستند. مثلاً ارتباطات میان کارگران در بخش‌های مختلف یک شرکت یا کارمندانی که روزانه در کنار هم مشغول به کار هستند ارتباطات خطی یا افقی دارند.

  • ارتباطات عمودی

ارتباطات روبه‌پایین از طرف مدیران به کارمندان در سطوح زیرین جریان دارد و ارتباط روبه‌بالا نیز برعکس است؛ یعنی به تعاملاتی گفته می‌شود که کارکنان برای مدیران خود ارسال می‌کنند به‌عنوان‌مثال ارائه گزارش به صورت کتبی یا شفاهی از کارمند به رئیس نوعی ارتباط عمودی است.

  • ارتباطات مورب

شامل تبادل اطلاعاتی است که در سطوح مختلفی از سازمان صورت می‌گیرد؛ مثلاً کارمندی که از یک بخش مجزا با مدیری از یک واحد دیگر ارتباط می‌گیرد به ارتباطات مورب اشاره دارد.

سخن آخر 

سرانجام آموختید که ارتباطات در یک کسب و کار تجارت بسیار مهم است زیرا می‌تواند به اجرای کارآمد عملیات و بهبود عملکرد کلی سازمانی کمک کند. ارتباطات سازمانی به تعاملاتی اطلاق می‌شود که برای رسیدن به اهداف مشترک در یک سازمان صورت می‌گیرد و از انواع آن برای بیان فلسفه وجودی، اهداف، مأموریت و چشم‌انداز سازمان استفاده می‌کنند تا هدایت آن در مسیر موفقیت میسر شود.

author-avatar

درباره آراهنر

آرا هنر فاخر ایرانی با هدف حمایت از کالای ایرانی و عرضه متفاوت هدایای تبلیغاتی دست‌ساز نفیس و صنایع دستی شهرهای مختلف در قالب جدید و بسته‌بندی‌های فاخر تاسیس شده‌ است. در طراحی این محصولات سعی کردیم تا فرهنگ و هنر دیرین و فاخر ایرانیان در قالبی نفیس ارائه شود. تلاش ما در حوزه تولید هدایا و محصولات فرهنگی هنری، عرضه بسته‌هایی با ایده‌هایی خلاق و متفاوت، حمایت از تولیدات داخلی و گشودن افقی تازه در بازار هدایایی تبلیغاتی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *