تبلیغات

برند کارفرمایی چیست؟

لوگوی اراهنر

شاید عبارت برند کارفرمایی یا Employer Branding، برای مردم عادی نا آشنا و نامأنوس باشد ولی افرادی که جویای کار هستند به خوبی با آن آشنایی دارند. در واقع برند کارفرمایی همان ویژگی است که باعث می شود تا افراد مختلف شرکت ها یا سازمان های خاصی را برای کار به یکدیگر توصیه کنند. به دلیل اهمیت برخورداری از برند کارفرمایی تصمیم گرفتیم که در این مطلب به این موضوع بپردازیم و اساساً بگوییم که ‌برند کارفرمایی چیست، چه مزایایی دارد و نحوه ایجاد برند کارفرمایی به چه صورت است.

برند کارفرمایی چیست؟

برند کارفرمایی نشان دهنده میزان محبوبیت و شهرت شرکت شما در میان نیروهایی کار و هم چنین درک پرسنل فعلی از شما به عنوان کارفرما است. به عبارت دیگر، برند کارفرمایی یک هویت و ذهنیت مناسب درباره شرکت شما در ذهن کارجویان شکل می دهد. هر چه عملکرد شما در ایجاد یک برند کارفرمایی بهتر باشد، احتمال جذب استعدادهای برتر برای شرکت‌ شما بیشتر خواهد شد. علاوه بر این، برخورداری از برند کارفرمایی قدرتمند به شرکت شما کمک می‌ کند تا در نگه داشتن مهره‌ های کلیدی در شرکت خود موفق باشید.

به عبارت دیگر، برندینگ کارفرمایی زیربنای ساخت یک استراتژی موثر در روند کارمند یابی به شمار می رود و می‌ تواند به جذب نیروهای ماهر و با استعداد کمک کند.

امروزه اهمیت برندینگ کارفرمایی بیش از پیش است و چالش‌ های موجود بر سر راه جذب استعدادها، خصوصاً در حوزه های مهندسی نرم افزار، فروش، بهداشت و درمان و جذب مدیران عالی که از مهارت و دانش فراوانی برخوردارند، موجب شده است تا اهمیت این موضوع افزایش یابد.

برند کارفرمایی شرکت ها

مزایای ایجاد برند کارفرمایی قدرتمند

پس از این که متوجه شدیم که برند کارفرمایی چیست، نوبت به آن رسیده است تا مزایای ساخت برند کارفرمایی قدرتمند را بدانیم تا از این طریق ارزش آن را بهتر درک ‌کنیم. در واقع شرکت ‌هایی که برند کارفرمایی قدرتمندی دارند:

  • درخواست استخدام بیشتری دریافت می ‌کنند: اگر شما یک برند کارفرمایی قوی داشته باشید، دیگر نیازی نیست تا برای استخدام افراد توانمند تلاش زیادی کنید زیرا  همیشه افراد زیادی داوطلب کار در شرکت ‌های با برند کارفرمایی خوب هستند.
  • زمان استخدام کاهش می یابد:  داوطلبان کار در شرکت هایی که برند کارفرمایی دارند، به این دلیل که علاقه زیادی به کار در این شرکت‌ ها دارند، به ‌محض دریافت پیشنهاد کار، آن را قبول می ‌کنند.
  • ماندگاری کارکنان در شرکت بیشتر است:  طبیعتا همه علاقه مند هستند که در شرکتی با محیط کاری سالم فعالیت کنند ، یعنی جایی که فضا برای پیشرفت وجود داشته باشد.
  • استعداد‌ها جذب این قبیل شرکت ها می ‌شوند:  با توجه به این‌ که افراد جویای کار تمامی زوایای شرکت از جمله شهرت آن را مورد بررسی قرار می دهند، شرکتی که برند کارفرمایی موفقی دارد برای افراد بااستعداد جذاب ‌تر است.

راهنمای ساخت یک برند کارفرمایی قوی

برای ساخت یک برند کارفرمایی قوی کارهای زیر را می ‌توانید انجام دهید:

فهرستی از ارزش ‌های اصلی شرکت خود تهیه کنید.

برای ایجاد یک برند کارفرمایی قدرتمند، باید با تعیین مأموریت برند، ارزش‌ ها، چشم انداز و فرهنگ سازمان خود شروع کنید. در واقع پرداختن به این موارد به شما کمک می ‌کند تا نیازهای شغلی سازمان خود را شناسایی کنید و سپس این موضوع را بررسی کنید که برای تحقق این اهداف باید به سراغ چه افرادی بروید.

جزئیات برند کارفرمایی خود را به طور مدام مورد بررسی قرار دهید.

ممکن است شما به عنوان کارفرما از شهرتی که سازمان شما در بین افراد جویای کار یا حتی پرسنل خود دارد، آگاهی نداشته باشید. به همین دلیل باید نظرسنجی ‌های داخلی را بررسی کنید و برند کارفرمایی خود در شبکه‌های اجتماعی و سایت ‌های استخدامی را زیر نظر داشته باشید، نظرات مردم را بخوانید و یا شخصی را به عنوان مسئول بررسی مداوم این موارد استخدام کنید.

در نهایت، تحقیقات شما باید به جنبه‌ های مثبت سازمان شما در ذهن پرسنل دست پیدا کند تا آن ها  را در برند کارفرمایی خود برجسته کرده و برای پیشرفت آن ها در سازمان تلاش کنید.

به این نکته توجه کنید که امروزه انتشار نظرات و ارسال پست در شبکه‌ های اجتماعی و وب سایت ‌ها، می تواند بر برند کارفرمایی شما تاثیر بگذارد. بنابراین هر اشتباه یا سهل انگاری، به تضعیف برندتان در نزد کارجویان منتهی خواهد شد و تلاش ها و هزینه‌ هایی را که برای ایجاد برند کارفرمایی کرده اید تحت تاثیر قرار می‌ دهد.

ارزش برند خود را به دست آورید.

هنگامی که درباره برند کارفرمایی سازمان خود تحقیق کرده و فهرستی از ارزش ‌های شرکت خود را تهیه کردید، باید بتوانید به یکی از ارزش‌ های مهم سازمان خود در برند کارفرمایی برسید. در واقع ارزش شرکت شما یک پیام بازاریابی است، به همین دلیل نباید از چیزی صحبت کنید که درست نباشد یا پرسنل شما با آن موافق نباشند. هم چنین ممکن است بخواهید از این ارزش به عنوان شعار در وب‌ سایت خود استفاده کنید، بنابراین به هیچ عنوان نباید نادرست و خلاف واقع باشد.

علاوه بر این، این ارزش چیزی است که کارشناسان استخدام و تیم منابع انسانی در مصاحبه ‌های کاری به کارجویان می‌ گویند.

 اغلب کارجویان مایل هستند تا احساس کنند کار مفیدی را  انجام می‌دهند و حتی ممکن استخدام در سازمان شما را به داشتن حقوق بیشتر در شرکتی دیگر ترجیح دهند.

ارزش برند کارفرمایی

به قلب پرسنل فعلی سازمان خود نفوذ کنید.

وقتی فردی می‌ خواهد در مورد برند کارفرمایی شما اطلاعاتی به دست بیاورد، مطمئناً اولین کاری که انجام می‌ دهد صحبت با پرسنل فعلی سازمان شما خواهد بود. برای این که به قلب پرسنل فعلی خود نفوذ کنید، با آن ها گفتگو کنید و صحبت آن ها را در وب‌ سایت سازمان خود منتشر کنید.

هم چنین زمانی که در سازمان شما گردهمایی برگزار می شود و یا حتی پرسنل برای ساعتی خارج از محیط کاری و به پیک نیک می‌ روند، می‌ توانید از آن ها خود بخواهید تا در شبکه‌های اجتماعی خود تصاویری در این باره منتشر کنند.

یک فرایند عالی برای اولین روز کاری کارمندان ترتیب دهید.

اولین روز کاری هر کارمندی برای او بسیار مهم است و یک تأثیر منفی می ‌تواند عواقب زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. در واقع، کسانی که تجربه خوبی از اولین روز کاری خود ندارند، دو برابر بیشتر از دیگر افراد فرصت به اشتراک گذاشتن این تجربه را دارند.

به این نکته توجه داشته باشید که القای تصویر مثبت از برند کارفرمایی با برنامه ریزی درست برای اولین روز کاری کارمندان شروع می‌ شود. این مساله دارای اهمیت زیادی است که شما کارکنان را از همان ابتدا درگیر وظایف و تیم‌ هایشان کنید. با آشنا کردن پرسنل جدید خود با دستورالعمل ‌ها و ابزارهای مورد نیاز برای پیشرفت در جایگاه خود، از تضعیف روحیه پرسنل و گردش بالای استعفا و استخدام آن ها در سازمان خود جلوگیری کنید.

فرصت توسعه و یادگیری را برای کارمندان خود مهیا کنید.

در بسیاری از مواقع پرسنل تنها به یک دلیل اقدام به ترک سازمان می کنند و آن هم خسته بودن از تکرار و نیاز به یک چالش جدید است. حل این مشکل نسبتا آسان است و می ‌توانید به راحتی آن را برطرف کنید.

درصورتی که به پرسنل خود اجازه دهید تا به دنبال فرصت ‌های جدید یادگیری باشند و مهارت ‌های خود را به روز کنند، در واقع بر لزوم یادگیری و پیشرفت مداوم در سازمان خود تأکید کرده اید. با این کار مطمئن می شوید که پرسنل شما از نقش خود خسته نخواهند شد و به این ترتیب، آن ها سازمان شما را ترک نمی کنند.

از عکس، ویدئو، نمایش‌ های اسلایدی و پست ‌های وبلاگ استفاده کنید.

وقتی می‌ خواهید برند کارفرمایی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، به هیچ عنوان به یک کانال انتشار اکتفا نکنید. شما می‌ توانید از عکس، ویدئو، نمایش های اسلایدی، پست های وبلاگ و دیگر فرم های پیام برای ارائه برند کارفرمایی خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که پیام شما، به مخاطبان بسیاری در کانال‌ ها و پلتفرم‌ های گوناگون می رسد.

هم چنین کیفیت ویدئوها، تصاویر و محتوای شما برای ایجاد برند کارفرمایی بسیار مهم است. شما حتی می‌ توانید نظرات پرسنل خود را درباره شرکت در صفحه درباره ما به صورت اسلایدی و یا تصویر قرار دهید.

سخن پایانی

پس از توضیحات ارائه شده در خصوص این که برند کارفرمایی چیست، به این نکته اشاره کردیم که ساخت برند کارفرمایی مناسب و درست، در ایجاد وجهه مثبت برای کسب ‌و‌ کارها، بسیار ارزشمند است زیرا هیچ نیروی توانمند و ماهری در یک سازمان با برند ضعیف ملحق نمی شود. به ‌همین علت، باید زمان و انرژی کافی را برای ساخت برند کارفرمایی سازمان خود اختصاص دهید و سعی کنید که نکات مثبت خود به عنوان کارفرما را برجسته تر از گذشته کنید.

author-avatar

درباره آراهنر

آرا هنر فاخر ایرانی با هدف حمایت از کالای ایرانی و عرضه متفاوت هدایای تبلیغاتی دست‌ساز نفیس و صنایع دستی شهرهای مختلف در قالب جدید و بسته‌بندی‌های فاخر تاسیس شده‌ است. در طراحی این محصولات سعی کردیم تا فرهنگ و هنر دیرین و فاخر ایرانیان در قالبی نفیس ارائه شود. تلاش ما در حوزه تولید هدایا و محصولات فرهنگی هنری، عرضه بسته‌هایی با ایده‌هایی خلاق و متفاوت، حمایت از تولیدات داخلی و گشودن افقی تازه در بازار هدایایی تبلیغاتی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *