تبلیغات

ویژگی‌های مهم مدیران موفق

ویژگی‌های مهم مدیران موفق

موفق ترین مدیران همواره در تلاش برای توسعه مهارت های فردی خویش هستند تا به این شیوه برای رهبری موثر توانمند سازی شوند. با بررسی مجموعه مهارت های مشترک و اصلی ترین ویژگی مدیران موفق جهان، این امکان برای شما فراهم می شود تا اقدامات لازم را به منظور افزایش پتانسیل خود انجام دهید و به یک مدیر موفق تبدیل شوید.

در این مقاله به ویژگی های مدیران موفق خواهیم پرداخت پس تا انتها با ما همراه باشید.

مدیر موفق کیست؟

مدیریت مهم‌ ترین و اساسی ترین رکن موفقیت یک سازمان یا موسسه است. مسلماً تفاوت مدیران موفق و ناموفق در طرز فکر آن ها و نوع اقداماتی است که انجام می دهند؛ با این وجود همه اشخاصی که دارای دانش مدیریت هستند، می توانند با استفاده از یک مدل مدیریتی متناسب با موسسه زیرمجموعه خود رهبری موفق محسوب شوند و منشاء تحولات و تغییرهای مثبتی باشند . به عبارت دیگر، شغل یک فرد به عنوان مدیر، انجام دادن کار نیست، بلکه کمک کردن به دیگران برای انجام کارها است. در واقع مدیران باید به کارایی کارکنان و اثربخشی فرآیندها توجه داشته باشند.

همان طور که می دانید، کارایی به معنی انجام کارها با حداقل تلاش، هزینه و اتلاف سرمایه و زمان است با این وجود،  کارایی به خودی خود برای تضمین موفقیت کفایت نمی کند به همین دلیل مدیران باید در جهت رسیدن به اثربخشی نیز تلاش کنند. اثربخشی به معنی به انجام رساندن وظایف در جهت برآوردن اهداف سازمانی، همچون رضایتمندی مشتری و خدمات به مشتریان است.

مدیران موفق چه ویژگی هایی دارند؟

مدیران موفق مجموعه خاصی از مهارت ها را در خود توسعه داده اند که به آن ها کمک می کند تا بتوانند تیم خود را به سمت موفقیت هدایت کنند. در ادامه به برخی از مهم ترین ویژگی های مدیران موفق اشاره کرده ایم:

مدیران موفق مهارت های ارتباطی خود را تقویت می کنند.

یکی از مهارت های مهمی که یک مدیر موفق باید در خود پرورش دهد، مهارت های ارتباطی است زیرا این موضوع اهمیت زیادی دارد زیرا می توانید به این وسیله اهداف خود را به طور واضح و مختصر بیان کنید تا هر یک از اعضای تیم بدانند دقیقاً از آن ها چه انتظاری می ‌رود.

هم چنین به عنوان یک مدیر موفق باید بتوانید به بازخوردها و نگرانی‌ های کارکنان و اعضای تیم هم گوش دهید و سوءتفاهم ‌ها را برطرف کنید. 

مدیران موفق

مدیران موفق اخلاق کاری دارند و سخت کوش هستند.

یکی از ویژگی های مشترک همه مدیران موفق، اخلاق کاری است که با سخت کوشی و عملکرد آن ها مرتبط است. کار کردن با شور و شوق و استفاده از تمام پتانسیل می تواند الگوی مناسبی برای دیگر کارمندان باشد تا از مدیر خود پیروی کنند و به نوعی آن ها را تشویق به تکرار عادات کاری مثبت می کند. مدیرانی که اخلاق کاری مناسب و سخت کوشی از خود نشان می دهند برای تیم خود الهام بخش هستند تا آن ها هم با تمام توان خود عمل کنند.

مدیران موفق هدف گرا هستند.

دیگر ویژگی مدیران موفق، هدف گرا بودن است. به عبارت دیگر، مدیران موفق می توانند اهداف دست یافتنی را تعیین کرده و استراتژی هایی را برای رسیدن به این اهداف اتخاذ کنند.

 تعیین اهداف هوشمندانه، رویکردی است که در آن از اهدافی استفاده می شود که خاص، قابل اندازه ‌گیری، عملی، مرتبط و مبتنی بر زمان هستند، بنابراین می ‌توانند به راحتی به استراتژی‌ های مؤثر تبدیل شوند. تقسیم اهداف بلندمدت به اهداف کوتاه مدت می‌ تواند به سرانجام رساندن پروژه‌ های بزرگ را تسهیل کند و به تیم شما کمک کند تا در طول پروژه با انگیزه باقی بماند.

مدیران موفق دانش و اطلاعات کافی فنی در خصوص حوزه فعالیت خود دارند.

مدیران موفق غالباً درک عمیقی از کسب وکار خود و جایگاه آن در صنعت دارند. مدیرانی که همچنان مهارت ‌های خود را از طریق آموزش و کارگاه ‌های آموزشی تقویت می‌ کنند، الگوی خوبی برای کارکنان هستند تا در طول حرفه ا‌شان فعال و آگاه بمانند.

مدیران موفق مثبت اندیش و الهام بخش هستند.

از دیگر ویژگی های شخصیتی مدیران موفق این است که تلاش می کنند تا رهبرانی قوی باشند که کار گروهی را در زیرمجموعه خود تشویق کنند. برای توانمندسازی تیم خود برای موفقیت، مطمئن شوید که هر عضو احساس ارزشمندی می کند و تیم خود را در تمام فرآیندهای قابل انجام در هر پروژه مشارکت دهید.

بازخورد مثبت مدیران

مدیران موفق تشویق کننده و حمایتگر هستند.

مدیران موفق به اعضای تیم کمک می کنند تا در حرفه خود پیشرفت کنند و به آن ها این فرصت را می دهند که عملکرد خوبی داشته باشند و دستاوردهای خود را در جلسات بررسی عملکرد مطرح کنند. در واقع، شما به عنوان یک مدیر، می توانید به تیم خود کمک کنید تا نقاط قوت خود را شناسایی کنند و استعدادهای خود را در پروژه ها به کار گیرند و این مهم تنها زمانی تحقق می یابد که با اعضای تیم به طور منظم در مورد اهداف حرفه ای آن ها صحبت کنید.

مدیران موفق از روش های حل تعارضات استفاده می کنند.

یک مدیر موفق دارای مهارت های حل تعارض است زیرا هر تیمی از افراد مختلف با شخصیت های متفاوت تشکیل می شود و همان طور که می دانید، درک چگونگی میانجی گری اختلافات و حل تعارض به گونه ای که باعث شود همه اعضای تیم احساس ارزشمندی کنند برای حفظ پروژه ها در مسیر اجرا و افزایش روحیه همکاری اعضای مختلف تیم، ضروری است.

مدیران موفق برای اعضای تیم و کارکنان یک الگوی رفتاری محسوب می شوند.

الگوی رفتاری بودن مدیران موفق برای اعضای تیم می تواند به آن ها کمک کند تا مهارت های ارزشمند مورد نیاز برای برتری در شغل خود را توسعه دهند. برای این که یک الگوی موثر باشید، مطمئن شوید که ویژگی‌ هایی را که از اعضای تیم خود انتظار دارید، مانند صداقت، شفافیت و تمایل به قبول مسئولیت‌ های بیشتر نشان می‌ دهید.

پذیرش مسئولیت می تواند به تیم شما نشان دهد که می توانید از اشتباهات درس بگیرید و هنگامی که متوجه شدید که اعضای تیم در حال انجام فعالیت های خود به بهترین نحو ممکن هستند، حتماً آن ها را مورد تحسین قرار دهید.

مدیران موفق صادق و شفاف هستند.

مدیران موفق در کار و در تعاملات با کارکنان خود صداقت و درستکاری را نشان می دهند تا حس اعتماد آن ها را به دست بیاورند. مسلما اعضای یک تیم باید در کار شفافیت داشته باشند و این مهم از عملکرد مدیری که صادق و قابل اعتماد است شروع می شود. به طور کلی کارکنان شرکت ها و موسسات مختلف در هنگام بروز مشکلات با مدیرانی که گوش شنوا دارند و برخوردهای صادقانه ای از خود بروز می دهند، احساس راحتی بیشتری می‌کنند.

مدیران موفق همدل و صمیمی هستند.

مدیران موفق، متعهد و نتیجه گرا هستند اما در عین حال، چالش ها و نیازهای منحصر به فرد اعضای تیم خود را درک می کنند. البته این درک شرایط و احساسات تنها منحصر به محیط کار نیست و در بیرون از محیط کار هم کارایی دارد. به عبارت دیگر، شناخت و درک مشکلات کارکنان در محیط کار و همین طور شناخت توانمندی های آن ها در کارهای مختلف به همان اندازه مهم است که شرایط انعطاف پذیری برای آن ها ایجاد شود تا بتوانند زندگی خانوادگی خود را نیز سر و سامان دهند.

 

حس وفاداری کارکنان

مدیران موفق دارای مهارت های شنیداری هستند.

مهارت‌های گوش دادن فعال به مدیران موفق این امکان را می‌ دهد که روی موضوعات مطرح شده تمرکز کرده، پیام آن‌ را درک کنند و متفکرانه پاسخ دهند. ولی در گوش دادن غیر فعال، شخص بدون این که پیامی را دریافت کند تنها مطالب را می شنود به همین دلیل ممکن است بعدا برای درک جزئیات نیاز به تکرار وجود داشته باشد.

مدیران موفق قابل اعتماد هستند.

مدیران موفق قابل اعتماد و رازدار هستند.  اگر کارمندان شما احساس کنند که از آن ها حمایت نمی کنید، این امر می تواند منجر به ایجاد یک محیط کاری سمی شود. کارکنان هم چنین باید مطمئن باشند که مدیران به آن ها حقیقت را می گویند.

چگونه مهارت ‌های مدیریتی خود را تقویت کنیم؟

اگر می خواهید تبدیل به یک مدیر موفق شوید، باید مهارت ‌های خود را دائماً تقویت کنید. در بسیاری از موارد، این کار می ‌تواند به پیشرفت شغلی شما هم کمک کند. در ادامه به چند روش پرداخته ایم که می تواند به شما در تقویت مهارت‌ های مدیریتی کمک ‌کند:

آینده ‌نگر باشید.

آینده نگر بودن و برخورداری از چشم اندازی روشن در مورد آینده شرکت می ‌تواند به همه مدیران کمک کند. به عبارت دیگر، همان‌ گونه که در پی بهبود مهارت ‌های خود هستید، باید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت هم برای شرکت خود تعیین کنید.

برخورداری از یک چشم انداز و دید روشن نه فقط به شما، بلکه به اعضای تیم شما هم انگیزه می‌ دهد و به شما کمک می‌ کند تا بیشتر بر اهداف خود تمرکز داشته باشید و بتوانید آینده آن اهداف را ببینید و اقداماتی را که برای دستیابی به آن باید انجام دهید، مشخص کنید.

نقاط قوت خود را پیدا کنید.

برای این که مدیر موفقی باشید و مهارت ‌های مدیریتی خود را تقویت کنید، ابتدا باید میان نقاط قوت و ضعف خود تمایز قائل شوید. در این صورت، با تعیین نقاط قوت خود، خواهید توانست از آن ها به نفع خود استفاده کنید، به عنوان مثال، اگر در انجام مذاکره دارای مهارت هستید، می‌ توانید بر کارهایی تمرکز کنید که غالباً به فن مذاکره نیاز دارند.

تمرکز داشته باشید.

اغلب مدیران، مسئولیت‌ های متعددی دارند و تقریبا تمام این وظایف مهم هستند و باید در یک بازه زمانی مشخص انجام شوند. برای انجام مناسب کارها، بهتر است تمرکز را تمرین کنید؛ این مهارت به شما کمک می‌ کند تا کارها را با کارایی بیشتری انجام دهید و در کل نیز باعث موفقیت شما می‌ شود.

بازخورد بگیرید.

یک راه مناسب برای بهبود مهارت‌ های مدیریتی این است که از کارکنان و اعضای تیم خود بازخورد بگیرید و از آن ها بپرسید که چگونه می ‌توانید مدیر بهتری باشید یا این که، چه کارهای را می ‌توانید متفاوت انجام دهید تا کارایی اعضای تیم و کسب و کار شما افزایش پیدا کند. این موضوع به آن ها این حس را منتقل می کند که فکر و نظری که دارند برای شما مهم است.

به سایر اعضای تیم کمک کنید.

و بالاخره این که کمک به دیگر اعضای تیم در سازمان به شما به عنوان مدیر کمک می ‌کند تا مهارت‌ های مدیریتی خود را تقویت کنید. کمک به دیگران می ‌تواند بیانگر همدلی، دیدن آسیب ها یا موفقیت‌ های کارکنان و هم چنین ساخت اعتماد باشد. به یاد داشته باشید که کمک به دیگران راهی عالی برای بهبود مهارت ‌های ارتباطی و دیگر مهارت ‌های مدیریتی است.

کلام آخر

مدیریت موفق نیاز به کسب مهارت دارد ولی این مهارت ها باید چند جانبه و فراگیر باشند؛ در غیر این صورت نمی توانند تأثیر قابل انتظار را در رهبری سازمان بر جای بگذارند. مهم ترین مهارتی که تبدیل به یکی از اصلی ترین ویژگی های مدیران موفق شده است، مهارت ارتباطی با همکاران دیگر اعضای تیم برای اتمام پروژه های کاری است. 

author-avatar

درباره آراهنر

آرا هنر فاخر ایرانی با هدف حمایت از کالای ایرانی و عرضه متفاوت هدایای تبلیغاتی دست‌ساز نفیس و صنایع دستی شهرهای مختلف در قالب جدید و بسته‌بندی‌های فاخر تاسیس شده‌ است. در طراحی این محصولات سعی کردیم تا فرهنگ و هنر دیرین و فاخر ایرانیان در قالبی نفیس ارائه شود. تلاش ما در حوزه تولید هدایا و محصولات فرهنگی هنری، عرضه بسته‌هایی با ایده‌هایی خلاق و متفاوت، حمایت از تولیدات داخلی و گشودن افقی تازه در بازار هدایایی تبلیغاتی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *