تبلیغات

تاریخچه و آداب و رسوم عید نوروز در ایران

تاریخچه و آداب و رسوم عید نوروز
لوگوی اراهنر

عید نوروز  یکم فروردین ماه و اولین روز از سال نو خورشیدی است. جشن نوروز در ایران باستان ریشه دارد و مراسمی است کهن و باستانی با تاریخچه‌ ای غنی و جالب که از دوران قدیم برای ما به یادگار باقی مانده است. عید نوروز مهم ترین و اصلی ترین جشن ایرانیان است و مردمان این سرزمین هر ساله تلاش می کنند تا آن را به بهترین شیوه ممکن برگزار کنند.

عید نوروز چیست؟

نوروز اولین روز سال ایرانی و یکم ماه فروردین است، این جشن، یکی از قدیمی ترین جشن ‌های دوران ایران باستان و از سال های بسیار دور تاکنون برپا می شود و برپا خواهد شد هر چند که نوروز برای اولین بار در  ایران باستان جشن گرفته شده است ولی به آسانی می توانیم ببینیم که در برخی کشورهای همسایه مانند افغانستان و تاجیکستان هم این جشن زیبا برگزار می شود.

نوروز یک جشن باستانی و تاریخی است که از گذشتگان ما  به ارث رسیده است ولی با رسم و رسومات خاصی که بعدها به آن اضافه شده، به نام ایران و ایرانی ثبت شده است تا جایی که در زمان حال، سمبولی است برای پیوند و همبستگی اقوام مختلف ایرانی.

هر چند که ممکن است بسیاری از مردم با توجه به نام این جشن باستانی فکر کنند که نوروز به معنی روز نو است و این باور هم به دلیل این است که نوروز ایرانیان با آغازین روز بهار مصادف شده است و روزگار نو شدن و طراوت و سر سبزی طبیعت و جهان است.

به همین دلیل است که انواع هدایای تبلیغاتی مانند هدایای نوروزی برای بسیاری از سازمان ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

نوروز

آشنایی با تاریخچه عید نوروز

واقعیت این است که اگر بگوییم می توانیم به درستی در خصوص تاریخچه عید نوروز سخن بگوییم، لافی گزاف زده ایم زیرا جشن نوروز به حدی باستانی و کهن است که یافتن اسناد و مدارک مستدل برای یافتن زمان و چگونگی رواج روز اول فروردین به نام نوروز بسیار دشوار است.

برخی بر این باور هستند که نوروز قدمتی سه هزار ساله دارد و اولین کسی که آن را پایه گذاری کرد، پادشاه نامدار و افسانه ای ایران، جمشید شاه بود. گفته می شود روزی از روزها که اتفاقا گویا اولین روز فروردین ماه بوده است، این پادشاه افسانه ای بر اسبش در منطقه آذربایجان و در جنوب دریاچه ارومیه کنونی در حال تاخت و تاز بوده است و از هوا و طبیعت تازه و زیبا لذت می برده و به همین دلیل اقدام به برگزاری جشن و پایکوبی کرده است و از آن به بعد، نخستین روز بهار به نوروز، جشن تحویل سال ایرانیان تبدیل شده است.

ولی پادشاهی در ایران که نوروز را به شکل امروزی پایه گذاری کرد، کوروش کبیر بود. این جشن به حدی برای هخامنشیان مهم و حائز اهمیت بود که کارهای مهمی همچون آزادسازی زندانیان و یا ترفیع نظامیان را در این روز برگزار می کردند؛ البته نوروز در زمان پادشاهان اشکانی و ساسانی نیز ارج و قرب خاصی داشت ونه در یک روز بلکه در شش روز برگزار می شد.

جالب است که شاید بتوان پنج روز تعطیلی نوروز در این دوره را با شش روز جشن و پایکوبی در دوره پادشاهان ساسانی مقایسه کرد.

هم چنین در آن دوران هم در اوایل اسفند ماه، اقدام به کاشت غلات و برخی حبوبات می کردند و هر کدام که برای عید نوروز زودتر آماده می شد، به عنوان دانه ای که می تواند در سال نو رشد خوبی داشته باشد و بارور شود انتخاب می شد و جالب این است که این رسم همچنان در سبز کردن سبزه گندم یا عدس و ماش همچنان در میان ایرانیان رواج دارد.

پس از اسلام نیز، نوروز به قوت خود باقی ماند زیرا ریشه ای عمیق در میان ایرانیان داشت و به عنوان بزرگ ترین و باشکوه ترین جشن ایرانیان برگزار می شد و می شود.

آداب و رسوم عید نوروز

عید نوروز آداب و رسوم بسیاری دارد که تقریباً در تمام نقاط ایران رعایت می شود، از جمله:

سبز کرده سبزه

همان طور که گفتیم رسم سبز کردن سبزه عید، از هزاران سال پیش تاکنون رواج دارد و مردم تقریباً 25 روز پیش از آغاز سال نو، اقدام به سبز کردن گندم، تخم شاهی، ماش، عدس و … می کنند و سبزه های زیبا و با طراوت را روی خوان هفت سین کنار آینه و شمع قرار می دهند.

خانه تکانی

خانه‌ تکانی از آن رسم و رسوماتی است که فکر نمی کنم کسی آن را فراموش کند؛ هم به دلیل زحمتی که اغلب برای اهل خانه دارد و هم نتیجه ای که در آخر حاصل می شود. همان طور که ایرانی ها نو شدن و طراوت و سرسبزی بهار و طبیعت را جشن می گیرند، به خانه تکانی هم اقدام می ورزند.

 پس کمدها را از وسایل اضافه خالی می کنند؛ فرش ها را می شویند؛ بر دیوارها رنگ تازه می زنند و شیشه ها را از هر چه غبار و آلودگی است پاک می کنند تا آفتاب درخشان بهاری، هر چه بیشتر و بهتر در خانه های آن ها پهن شود.

خانه تکانی

برگزاری جشن چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری از آن رسم و رسومات نوروزی است که طرفداران بسیاری خصوصا در میان جوان ترها دارد. چهارشنبه سوری در شب آخرین سه شنبه سال برگزار می شود و خانواده ها با برافروختن بوته های آتش دور هم جمع می شوند و گل می گویند و گل می شنوند و از روی آتش می پرند و برای خود و بقیه آرزوی صحت و سلامتی می کنند.

در چهارشنبه سوری اغلب بساط شیرینی و شکلات و آجیل چهارشنبه سوری و آش رشته برپاست. قاشق زنی هم یکی از رسم و رسوماتی است که در شب چهارشنبه سوری برگزار می شود.

برقراری صلح و آشتی

خانه تکانی ایرانی ها که تنها مربوط به خانه های آن ها نمی شود؛ بلکه این مردمان پاک نهاد رسم دارند تا خانه دل خود را نیز از هرچه کینه و نفرت و دو دلی است تکان دهند و به جای آن در دل های خود بذر امید و آرامش و عشق و دوستی بپرورانند؛ به همین دلیل دوستان و آشنایان و خصوصاً کسانی که با یکدیگر کدورتی به دل دارند با هم ارتباط برقرار کرده و سعی بر صلح و آشتی می کنند.

در پیش از نوروز ست هدیه تبلیغاتی که پیامی از صلح و دوستی دارد به سازمان ها پیشنهاد می شود.

نو پوشی و تمیز پوشی

در آغازین روز بهار ودر جشن نوروز هر آنچه در طبیعت است نو می شود پس دریغ است از آدمی که در این روز خجسته از خود غافل شود و با خرید اسباب و اثاث نو و بر تن کردن لباسی نو خود را با طبیعت همگام و هم قدم نکند.

چیدن سفره هفت سین

سفره هفت سین همدیگر از نامش پیداست که هفت قلم سین دارد که عبارتند از:

سنجد: دانه های کوچک و قهوه ای رنگ سنجد را می توان سمبول زایش و تولدی نو محسوب کرد؛ سنجد بوی عشق می دهد و حضور ن بر سر سفره هفت سین نمادی است از عشق اعضای خانواده به یکدیگر.

سبزه:  این سبزه، همان سبزه ای است که از بیست و پنج روز قبل در خانه کاشته شده است و با عشق و امید به آن رسیدگی شده است و اکنون که زیبا و خرم است بر خوان هفت سین می نشیند و پاکی و طراوت را به ارمغان می آورد.

سمنو:  سمنو هم خوشمزه است هم پرخاصیت، محصولی که از جوانه های گندم تهیه می شود و هم ضامن سلامت است و هم نوید رویش و زایش می دهد. سمنو پختن پیش از نوروز هم از رسومات این جشن باستانی است.

سکه: اگر می خواهید مالتان پربرکت و جیبتان در تمام طول سال آینده پر پول باشد، گذاشتن سکه برسر سفره هفت سین را فراموش نکنید.

سیب: سیب هم نماد عشق است و هم دانایی. سیب سرخی که بر سفره هفت سین می گذارید عشق شما را به اعضای خانواده نشان می دهد و سمبولی است برای سلامتی و به روزی.

سماق و سیر: شادی و سرور هم با سماق و سیر بر سفره هفت سین می نشیند.

این هایی که گفتیم هفت سین سفره هفت سین بودند ولی این سفره زیبا و گسترده میهمانان دیگری هم دارد از جمله تخم مرغ های رنگ شده که اغلببه دست کودکان خانواده رنگ آمیزی و طراحی می شوند و نمادی بر زایش هستند. کاسه ای آب زلال و شفاف که نشان پاکی و صداقت اعضای خانواده است. آینه که روشنی خانه است و در بالای سفره می نشیند و شمع ها در کنار آن قرار می گیرند تا نور خانه را مضاعف کنند و تصویری از هفت سین باشند و همین طور کتاب که می تواند بنا بر عقیده و باور هر خانواده ای کتابی خاص و منحصر به فرد باشد که نشان از آگاهی و خرد و دانش است.

به همین دلیل در انواع پک هدیه نوروزی سفره هفت سین از هدایای بسیار پرطرفدار است.

دید و بازدید در عید نوروز

یکی دیگر از رسم و رسومات جالب و شاید گاهی حوصله بر، دیده و بازدیدهای نوروزی هستند که تقریباً از همان ساعات اول سال نو شروع می شود و غالباً کوچک ترهای خانواده و فامیل، به دیدن بزرگ ترها می روند ولی خوب است که این دید و بازدیدها به ایام نوروز ختم نشوند و در تمام طول سال ادامه داشته باشند.

هدیه دادن به دیگران در عید نوروز

یکی دیگر از رسم های دوست داشتنی در عید نوروز، عیدی دادن است که به مذاق همه خوشایند است. در سال های گذشته مردم به عنوان عیدی، بیشتر به یکدیگر پول می دادند ولی امروزه هدیه دادن جایگزین عیدی نقدی شده است.

خرید هدیه برای عید نوروز

برای اغلب افراد خرید هدیه به طور کلی یک چالش محسوب می شود زیرا در میان انبوه کالاها و محصولات، نمی دانند که کدام محصول را خریداری کنند؛ با این حال اگر به موارد گفته شده در سطور پیشین توجه شود، خرید هدیه برای عید نوروز ساده تر خواهد شد.

هم چنین شما می توانید برای خرید گیفت نوروزی شرکتی از طریق آنلاین اقدام کنید؛ این کار از چند جهت به نفع شماست اول این که باعث می شود تا در شلوغی و ازدحام روزهای پیش از سال نو مجبور به انجام سفرهای درون شهری برای انتخاب هدایای مناسب نباشید و هم چنین این امکان برای شما فراهم می شود که محصولات شرکت های مختلف را با هم مقایسه کنید و خلاقانه‌ترین هدایا و به‌صرفه‌ترین آن ها را فقط با چند کلیک انتخاب و خریداری کنید.

برای مشاهده و خرید جدیدترین هدایای نوروزی 1403 آراهنر کلیک کنید.

ویژگی های بهترین هدیه سال نو

همان طور که گفتیم یکی از بهترین رسم و رسومات نوروز در نزد ما ایرانیان، هدیه دادن است. در این جشن باستانی از قدیم بیشتر بزرگ ترها به کوچک تر ها عیدی می دهند ولی امروزه نه تنها بزرگ ترها به کوچک ترها هدیه می دهند، بلکه اغلب اعضای خانواده و همین طور دوستان، سعی می کنند همدیگر را با هدایای بزرگ و کوچک شاد کنند و عید نوروز را در کنار یکدیگر جشن بگیرند. 

هم چنین استفاده از هدایای تبلیغاتی یا هدایای سازمانی هم در روزهای پیش از عید نوروز در شرکت ها و موسسات بزرگ و کوچک،  بسیار رایج و متداول است زیرا اغلب کسب و کارها می دانند که می توانند به خوبی از این فرصت برای شناسایی برند خود و همین طور حک کردن آن در ذهن مخاطبان خود استفاده کنند.

ولی برای تاثیرگذاری بیشتر هدایای تبلیغاتی سال نو، این هدایا حتماً باید دارای ویژگی های خاصی باشند از جمله این که خاص و خلاقانه باشند چرا که هدایای تبلیغاتی خاص بیشتر در ذهن مخاطبان می ماند.

هدایای تبلیغاتی خاص به هدایایی گفته می شود که با توجه به مخاطب تهیه شده باشد به این معنی که شما باید از مخاطب خود و همین طور سلایق و علاقه مندی های او شناخت داشته باشید و با توجه به این شناخت برای او هدایایی را انتخاب و خریداری کنید.

هم چنین سعی کنید هدایای تبلیغاتی خلاقانه را انتخاب کنید و از هدایای کلیشه ای و تکراری بپرهیزید چرا که مطمئناً مخاطبان شما به اندازه کافی هدایای تکراری از رقبای شما دریافت خواهند کرد و شما با هدایای تبلیغاتی منحصر به فرد می توانید گوی سبقت را از آن ها بربایید.

گیفت های تبلیغاتی تنها در صورتی می توانند به کسب و کار شما کمک کنند که جزو هدایای کاربردی باشند، در غیر این صورت شک نداشته باشید که دریافت کنندگان هدایای تبلیغاتی نوروزی در بهترین حالت آن را کناری می گذارند و به دست فراموشی می سپارند.

هم چنین این هدایا باید با توجه به شان و مقام شخص دریافت کننده هدیه تهیه شوند؛ به این معنی که شما نمی توانید از همان هدیه تبلیغاتی که برای مخاطبان عام خود استفاده می کنید، برای مدیران و شرکای تجاری خود هم استفاده کنید.

نکته آخر این که به طور کلی هدایای مناسبتی اگر درست انتخاب شوند می توانند یک ابزار تبلیغاتی مفید برای کسب و کارها باشند و انتخاب مناسب آن ها شامل موارد گفته شده و حتی بسته بندی آن ها نیز می شود. 

نکات مهم در خصوص تاریخچه و آداب و رسوم عید نوروز

  • نوروزنخستین روز سال خورشیدی ایرانی و برابر با یکم فروردین ماه است. نوروز جشن آغاز سال نوی ایرانی است و  یکی از قدیمی ترین جشن ‌های ایران باستان است.
  • تاریخچه عید نوروز به دوره مادها و هخامنشیان باز می گردد ولی در دوران اشکانیان و ساسانیان هم به بهترین شکل برگزار می شده است.
  • عید نوروز پس از اسلام هم در ایران، برگزار می شود و مردم آن را مهم ترین عید خود می دانند.
  • عید نوروز آداب و رسوم زیادی دارد که تقریباً در تمام نقاط ایران رعایت می شود.
  • خانه تکانی، برگزاری جشن چهارشنبه سوری، برقراری صلح و آشتی، تمیز پوشی، چیدن سفره هفت سین، دید و بازدید نوروزی و هدیه دادن از جمله آداب و رسوم مطرح عید نوروز است.
  • یکی از بهترین رسم و رسومات نوروز در نزد ما ایرانیان، هدیه دادن است.
  • برای تاثیرگذاری بیشتر هدایای تبلیغاتی سال نو، این هدایا حتماً باید دارای ویژگی های خاصی باشند.
  • برای خرید هدیه نوروزی می توان از طریق آنلاین اقدام کرد.
  • شرکت آراهنر انواع هدایای تبلیغاتی نوروزی خاص و خلاقانه ای را به همین مناسبت آماده کرده است.
author-avatar

درباره آراهنر

آرا هنر فاخر ایرانی با هدف حمایت از کالای ایرانی و عرضه متفاوت هدایای تبلیغاتی دست‌ساز نفیس و صنایع دستی شهرهای مختلف در قالب جدید و بسته‌بندی‌های فاخر تاسیس شده‌ است. در طراحی این محصولات سعی کردیم تا فرهنگ و هنر دیرین و فاخر ایرانیان در قالبی نفیس ارائه شود. تلاش ما در حوزه تولید هدایا و محصولات فرهنگی هنری، عرضه بسته‌هایی با ایده‌هایی خلاق و متفاوت، حمایت از تولیدات داخلی و گشودن افقی تازه در بازار هدایایی تبلیغاتی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *