مدیریت

10 روش ایجاد انگیزه در کارکنان سازمان که هر مدیری باید بداند!

ایجاد انگیزه در کارکنان سازمان

ایجاد انگیزه در کارکنان کلید موفقیت سازمان ها به شمار می رود زیرا بدون ایجاد انگیزه در پرسنل، شرکت ها با کاهش بهره وری و سطح پایین تولید مواجه می شوند و به احتمال زیاد در نیل به اهداف مهم خود نیز با مشکل رو به رو خواهند شد. اما ایجاد انگیزه در کارکنان همیشه راحت نیست و این همان چیزی است که رهبران و مدیران سازمان با استفاده از راهکارهای مختلف سعی می کنند آن را پرورش دهند و بر آن نظارت داشته باشند. به دلیل اهمیت این موضوع، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به راه های مختلف ایجاد انگیزه در کارکنان بپردازیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

  • انگیزه چیست و چه کمکی به کارکنان سازمان ها می کند؟
  • چرا ایجاد انگیزه در کارمندان مهم است؟
  • 10 روش برای ایجاد انگیزه در کارکنان
  • نکات مهم درباره روش ایجاد انگیزه در کارکنان سازمان

معرفی محصولات سازمانی آراهنر برای هدیه به کارکنان

در ادامه برخی از محصولات سازمانی که موسسه آراهنر به عنوان هدیه تبلیغی برای کارکنان شرکت ها آماده عرضه دارد، اشاره می کنیم:

بسته هدیه ولکام

اولین ­ها همیشه جور دیگری در یادمان می­ مانند هم چون اولین دیدار و اولین خوش ­آمدگویی. بسته هدیه ولکام یک هدیه کاملاً سازمانی است. این بسته هدیه برای ورود همکاران جدید به مجموعۀ شما طراحی شده است و پُر از نشانه حال خوب خوش ­آمدگویی است.

هر کدام از این نشانه ها با پیام مربوط به خودشان در همۀ روزهایی که قرار است کنار هم کار کنید یادآور این هستند که حال خوب همۀ اعضای یک مجموعه است که باعث رشد و پیشرفت آن می­شود. پس بسته ولکام آراهنر رو اصلا از دست ندید.

محتویات این بسته عبارتند از یک عدد گلدان و بذر، یک عدد ماگ و کیسۀ غذا، یک عدد دفترچه یاداشت و یک عدد جاخودکاری.

ولکام

بسته هدیه ولکام

بارمان (بسته خوش آمدگویی همکاران)

بارمان هم بسته استقبال است؛ بسیاری از سازمان ها برای استقبال از کارمندان خود در روز اول کاری بسته ای به آن ها هدیه می دهندکه علاوه بر ملزومات کاری، توضیحاتی درخصوص سازمان را هم شامل می شود. در بسته هدیه بارمان محصولاتی وجود داردکه بخشی از آن ها جزو هویت بسته و برخی دیگر به انتخاب و سلیقه شما به بسته اضافه می شود.

ماگ سفالی، کتاب یا پلنر (دفتر برنامه ریزی روزانه)، یک بسته خودکار، یک خوراکی مقوی به انتخاب شما، یک بازی هوش و یا نوستالژی به انتخاب شما، یک عدد تاس شانس و یک تابلو خوش آمد روی مانیتور کامپیوتر از جمله اجزای بسته بارمان هستند. در انتخاب اجزای بارمان سعی کردیم هم ابزار مورد نیاز کار و هم وسایلی برای اوقات فراغت در محیط کار را در نظر بگیریم.

بارمان (بسته خوش آمدگویی همکاران)

هیرمان (هدیه ماندگار)

هیرمان، یک هدیه مناسبتی مخصوص شب یلداست.  بسته هیرمان خیلی ساده و کاربردی است و یک یادگاری از شبی است که خنده هایمان در زمان ماندگار می شود.

این بسته حاوی یک عدد ماگ لعابی و یک عدد زیرلیوانی طرح هندوانه است.

هیرمان
هیرمان (هدیه ماندگار)

چله نوش (هندوانه با طعم انار)

مزه‌ چله‌نوش به لیوان هندوانه ‌ای آن است و دمنوش انار. چله نوش، از آن هدیه‌ هاست که هر وقت سال، می تواند ما را یاد شب چله بیندازد.

این بسته حاوی یک عدد لیوان هندوانه ‌­ای، دو عدد دمنوش انار و یک عدد زیر لیوانی گلیمی طرح هندوانه ‌­ای است.

چله نوش
چله نوش (هندوانه با طعم انار)

مرسوم (مغز شب)

بسته‌ جمع ‌و جور مرسوم، چهار کاسه سفالی دارد پر از مغز که می‌توانید در شب یلدا با خیال راحت و بدون عذاب وجدان همگی را نوش جان کنید.

این هدیه حاوی چهار عدد کاسه سفالی، مقداری مغز فندق، مقداری مغز بادام، مقداری مغز بادام هندی و مقدار مغز پسته است.

مرسوم
مرسوم (مغز شب)

آدرنالین (یلدا بازی)

بسته هدیه آدرنالین ویژه بازی در شب طولانی سال است.

این بسته هدیه حاوی یک عدد فرفره چوبی بزرگ، یک عدد یویو، کارت اشتراک 50% فیلیمو و کارت 500 هزارتومانی مجموعه ایران فان است.

آدرنالین (یلدا بازی)
آدرنالین (یلدا بازی)

زریر 4 (بسته دمنوش های سنتی)

دمنوش یکی از نوشیدنی ‌های محبوب ایرانی‌ هاست که بنا به توصیه ‌های طب سنتی در زمان ‌های مختلف مصرف می ‌شود. ما در این بسته یک عدد فرنچ پرس به همراه یک ماگ سرامیکی و سه گیاه دارویی موثر در ایجاد نشاط و حفظ آرامش را قرار داده‌ایم.

 این بسته هدیه روز کارمند شامل یک عدد فرنچ پرس، یک عدد ماگ سرامیکی و سه جعبه دمنوش حاوی گل گاو زبان، آویشن و اسطوخودوس که در یک جعبه هارد باکس عرضه می شود.

زریر 4 (بسته دمنوش های سنتی)
زریر 4 (بسته دمنوش های سنتی)

انگیزه چیست و چه کمکی به کارکنان سازمان ها می کند؟

انگیزه به نیروی محرکی گفته می شود که افراد را وادار می کند تا کاری را انجام دهند. شور و شعف و انگیزه داشتن کارمندان برای پیشرفت، از سوابق شغلی و مهارت های آن ها مهم تر است. افرادی که انگیزه زیادی برای پیشرفت دارند همواره به دنبال حل مشکلات و یادگیری هستند بنابراین مطمئناً می توانند عملکرد سازمان شما را نیز بهتر کنند.

در صورتی که با اصول ایجاد انگیزه در کارکنان آشنا باشید و  عوامل کاهش انگیزه در آن ها را هم بشناسید، این شانس را خواهید داشت که از حداکثر توانایی آن ها بهره مند شوید. در صورتی که کیفیت محصول یا خدماتی که ارائه می کنید کاهش یافته، سهل انگاری کارکنان و اشتباهات آن ها بیشتر شده است و کارکنان شما خسته هستند، حتماً باید به راه های ایجاد انگیزه در آن ها بیندیشید.

انگیزه کارکنان

چرا ایجاد انگیزه در کارمندان مهم است؟

دستیابی به سطوح بالاتر بهره وری

چنانچه کارمندان یک سازمان انگیزه بیشتری داشته باشند، سرعت و کارایی بیشتری هم خواهند داشت و این امر منجر به خروجی بیشتر خواهد شد. این موضوع می تواند سازمان را برای انجام کارهای بیشتر و حتی فروش بیشتر توانمند کند.

نوآوری بیشتر

پرسنل با انگیزه با تمرکز بر روی محصول یا خدمات، راهکارهایی را برای بهبود فرآیندها پیدا می کنند و برای ارتقای کیفیت خدمات و محصولات تلاش می کنند.

کاهش حاشیه و شایعات

پرسنل با انگیزه از زندگی کاری خود احساس رضایت بیشتری می کنند و هدفی دارند که برای نیل به آن تلاش می کنند و احتمال این که این پرسنل بدون دلیل موجه کار خود را از دست بدهند کمتر است برای این که احساس می کنند این امر مانع پیشرفت سریع آن ها خواهد شد.

کاهش جا به جایی کارکنان

پرسنل با انگیزه بیشتر در پست های سازمانی خود باقی می مانند زیرا می توانند تأثیر اقدامات خود را ببینند و احساس کنند که تغییرات مداومی را می توانند در شرکت ایجاد کنند و این مساله می تواند منجر به کاهش هزینه های آموزش و استخدام برای سازمان شود زیرا ریزش کارکنان کاهش می یابد.

شهرت عالی و استخدام قوی تر

همان طور که می دانید، مردم اغلب در مورد مسائلی که دوست دارند یا مسائلی که دوست ندارند، بیشتر صحبت می کنند؛ در این مورد خاص هم، پرسنل راضی و با انگیزه درباره سازمان خود صحبت می کنند و به نوبه خود به حسن شهرت آن کمک می کنند؛ در نتیجه جذب استعدادهای برجسته آسان تر می شود.

10 روش برای ایجاد انگیزه در کارکنان

راهکارهایی که برای ایجاد انگیزه در کارکنان به کار می ‌روند در سازمان‌ های مختلف متفاوت هستند. این تفاوت ها به نگرش مدیران و ایده ها و ارزش‌ های اعضای سازمان باز می گردد. با ما همراه باشید تا با مهم ترین روش های ایجاد انگیزه در کارکنان آشنا شوید.

 ترس را از کارکنان دور کنید.

ترس یکی از موانع ایجاد انگیزه در کارکنان است. بنابراین یک مدیر موفق باید سعی کند ترس‌ را از پرسنل سازمان خود دور کند. برخی از رایج ‌ترین ترس‌ های کارمندان در موقعیت‌ های شغلی مختلف عبارتند از ترس از شکست، ترس از عدم پذیرش از سوی مدیران، ترس از دست دادن شغل، ترس از تقلیل رتبه و جایگزین شدن و ترس از رقابت.

ترس مهم ‌ترین عاملی است که باعث از بین رفتن انگیزه در کارکنان می‌شود؛ بنابراین در صورتی که می‌ خواهید مساله بی ‌انگیزگی کارکنان به طور ریشه‌ای حل شود، به آن‌ ها در رو به رو شدن با ترس‌ هایشان کمک کنید.

به کارکنان مسئولیت واگذار کنید.

سعی کنید به جای این که به صورت جزء به جزء به پرسنل خود درباره کارهایی که باید انجام دهند توضیح دهید، به آن‌ ها مسئولیت انجام کارها را واگذار کنید. البته منظور این نیست که شرح وظایف به آن ها ندهید و کارها را شفاف سازی نکنید، بلکه منظور این است که به پرسنل خود اجازه دهید تا وظایفشان را با خلاقیت و به سبک خودشان انجام دهند و مدام ناچار به اطاعت از شما نباشند.

نیازی نیست با همه خطاها برخورد کنید.

استفاده از سیستم پاداش و تنبیه حرفه ‌ای در سازمان می‌ تواند به ایجاد انگیزه در کارکنان کمک کند، بنابراین اگر کارمندان سازمان شما بی ‌انگیزه هستند، نگاهی به سیستم پاداش و تنبیه‌ خود بیندازید زیرا ممکن است آن ‌ها به واسطه اشتباهاتشان بیش از اندازه مورد نکوهش قرار می‌ گیرند و این مساله موجب بی‌ انگیزگی آن‌ ها شده است.

به رشد و پیشرفت کارمندان توجه داشته باشید.

پرسنل شما انسان هستند و صاحب شعور پس باید اقداماتی را انجام دهید تا به آن ها نشان دهید برایشان ارزش قائل هستید و تنها به چشم ماشین پولسازی به آن‌ ها نگاه نمی‌ کنید.
انسان‌ ها در مسیر زندگی خود هیچگاه روی یک خط مستقیم حرکت نمی ‌کنند و دائم در حال پیشرفت یا پسرفت هستند و حتی زمانی که خودشان تصور می‌کنند مسیر زندگی آن‌ ها یک خط مستقیم است، در واقع در حال پسرفت هستند. 

ایجاد انگیزه در کارکنان

محیط کاری مناسبی برای کارمندان فراهم کنید.

کارکردن در محیطی فعال و پویا و در میان گروهی از افراد باانگیزه به ایجاد انگیزه در کارکنان کمک می ‌کند. بنابراین تلاش کنید محیط کاری به گونه‌ ای باشد که کارمندان در آن احساس آرامش داشته باشند. برخی از ایده‌ ها برای ایجاد یک محیط مناسب برای پرسنل عبارتند از:

  • یک اتاق استراحت در محل کار خود در نظر بگیرید و در آن تجهیزات متفاوتی مانند وسایل پذیرایی و تجهیزات بازی قرار دهید. در صورتی که کارمندان بتوانند در میان روز استراحت کنند، با انگیزه بیشتری به کارهای بعد از ظهر خود خواهند رسید.
  • برای هر تیم کاری، فضای مخصوصی در نظر بگیرید، زیرا در صورتی که همه اعضای سازمان در کنار یکدیگر باشند، بی ‌نظمی ایجاد می ‌شود و اگر هم هر فردی به تنهایی کار کند، خسته و منزوی خواهد شد. پس بهتر است برای هر تیم، فضای مجزایی ایجاد کنید تا در ضمن کار با هم تعامل هم داشته باشند.
  • برای فضای کاری، دکوراسیون مناسبی را در نظر بگیرید. رنگ ‌ها و دکوراسیون محیط تأثیر زیادی در روحیه افراد دارند و می ‌توانند باعث افزایش انگیزه در پرسنل شوند.

مدیر باشید، نه رئیس!

وظیفه مدیر این است که کارمندان را هدایت کند، باعث رشد آن‌ ها شود و در واقع با کمک آن ها به هدف سازمان برسد، اما رئسا معمولاً از کارمندان به عنوان ابزار استفاده می‌کنند و به آن‌ ها اجازه پیشرفت نمی‌ دهند و در نهایت به عنوان شخصی که سازمان را به اهدافش رسانده است، معرفی می ‌شوند.

معمولا وقتی در رأس یک سازمان، رئیس قرار داشته باشد، پرسنل آن سازمان بی ‌انگیزه م شوند و کارهایشان را صرفاً از سر انجام وظیفه انجام می ‌دهند. اما اعضای سازمانی که مدیریت درستی داشته باشد، وظایفشان را با علاقه انجام می ‌دهند و برای تیم و اهداف سازمانی ارزش قائل هستند

صادقانه برخورد کنید تا پرسنل به شما اعتماد کنند.

رابطه پرسنل با مدیران ، نقش مهمی در ایجاد انگیزه برای کارکنان دارد. در صورتی که بین مدیران و پرسنل یک سازمان فضایی صمیمانه همراه با اعتماد، احترام و صداقت وجود نداشته باشد، کارکنان بی انگیزه خواهند شد. برای ایجاد انگیزه در کارکنان و اعتماد سازی کافی است با آن‌ ها صادق بود.

زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص دهید.

هر محیط کاری پر شوری که در آن پرسنل با انگیزه کار می‌کنند، نیاز به چاشنی تفریح و استراحت هم دارد. در واقع ایجاد چنین فضایی می ‌تواند در ایجاد انگیزه در کارکنان تأثیر داشته باشد.

البته باید توجه کنید که کار و فعالیت سازمانی فدای تفریح و سرگرمی نشود؛ به عبارت دیگر،  پرسنل نباید تمام وقت مشغول گپ و گفت باشند و در میان آن کمی هم کار کنند. هدایت این موضوع با مدیر سازمان است و کمک به حل مشکلات پیش آمده به ایجاد انگیزه در کارکنان کمک می‌کند.

تشویق کارکنان با دادن هدیه

همان طور که اشاره کردیم، استفاده از سیستم تنبیه و تشویق یکی از موثرترین راه ها برای دادن انگیزه به پرسنل و کارکنان موسسات و شرکت های مختلف است. البته در میان این دو روش، استفاده از طرح های تشویقی، همیشه گزینه بهتری بوده است.

از سوی دیگر باید به این نکته توجه شود که تشویق کارمندان، الزاماً نباید با دادن مبالغی پول همراه باشد، بلکه می توان از هدایای سازمانی برای تشویق آن ها استفاده کرد.

هدایای شرکتی یا همان هدایای سازمانی، در واقع محصولات و اقلامی هستند که به صورت رایگان در اختیار پرسنل شرکت قرار می گیرند؛ این هدایا اگر کاربردی، خلاقانه و خاص باشند؛ حتی می توانند تأثیر بیشتری به نسبت هدایای پولی بر جای بگذارند.

هدایای تبلیغاتی معمولاً در مناسبت های مختلفی نظیر سالروز تولد، روز آغاز به کار، اعیاد و مناسبت های تقویمی و … به پرسنل شرکت ها و موسسات عرضه می شود. این هدایا می توانند کارمندان را تشویق به فعالیت بیشتر کنند و آن ها را به کار دلگرم و به محیط کاری خود امیدوار کنند؛ هم چنین هدایای تبلیغاتی، می توانند وفاداری پرسنل را نسبت به کارفرمایان بیشتر کنند و همین امر در نهایت موجب می شود که آن ها با سرعت و دقت بیشتری کار کنند و در نتیجه، بهره وری افزایش می یابد.

سخن پایانی

اکنون که با روش‌ های گوناگون ایجاد انگیزه در کارکنان آشنا شدید، حتماً به این نتیجه رسیده اید که باید ابتدا موانع ایجاد انگیزه را از پیش روی پرسنل بردارید، سپس ارتباط دوستانه ‌ای با آن ‌ها برقرار کنید و در نهایت محیطی را فراهم کنید که کارمندان در آن بتوانند برای خودشان انگیزه ایجاد کنند.

نکات مهم درباره روش ایجاد انگیزه در کارکنان سازمان

  • انگیزه نیروی محرکی است که افراد را وادار به انجام کاری می کند. کارکنانی کهانگیزه زیادی برای پیشرفت دارند به دنبال حل مشکلات و یادگیری هستند بنابراین می توانند عملکرد سازمان را بهتر کنند.
  • چنانچهکارکنان، انگیزه بیشتری داشته باشند، بهره وری بیشتری هم خواهند داشت.
  • انگیزه کارکنان باعث تمرکز بر روی محصول یا خدمات و ارتقای کیفیت آن ها می شود.
  • انگیزه پرسنل باعث می شود که ریزش آن ها کمتر شود و هزینه های استخدام و آموزش کاهش یابد.
  • ترس یکی از موانع ایجاد انگیزه در کارکنان است.
  • به منظور ایجاد انگیزه بیشتر، به پرسنل خودمسئولیت انجام کارها را واگذار کنید.
  • استفاده از سیستم پاداش و تنبیه حرفه ‌ای در سازمان می‌ تواند بهایجاد انگیزه در کارکنان کمک کند. 
  • کارکردن در محیطی فعال و پویا و در میان گروهی از افراد مشتاق، بهایجاد انگیزه در کارکنان کمک می ‌کند.
  • رابطه پرسنل با مدیران، نقش مهمی درایجاد انگیزه برای کارکنان دارد.
author-avatar

درباره آراهنر

آرا هنر فاخر ایرانی با هدف حمایت از کالای ایرانی و عرضه متفاوت هدایای تبلیغاتی دست‌ساز نفیس و صنایع دستی شهرهای مختلف در قالب جدید و بسته‌بندی‌های فاخر تاسیس شده‌ است. در طراحی این محصولات سعی کردیم تا فرهنگ و هنر دیرین و فاخر ایرانیان در قالبی نفیس ارائه شود. تلاش ما در حوزه تولید هدایا و محصولات فرهنگی هنری، عرضه بسته‌هایی با ایده‌هایی خلاق و متفاوت، حمایت از تولیدات داخلی و گشودن افقی تازه در بازار هدایایی تبلیغاتی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *