دسته‌بندی نشده

فروش بیش از 300 هزار قطعه صنایع دستی در سال 99/ انتشار اولین گزارش عملکرد گروه آرا

اولین گزارش عملکرد گروه آرا، با هدف تشریح میزان تاثیرگذاری این شرکت در طراحی، تولید، بازارسازی و برنامه‌ریزی شبکه توزیع صنایع دستی در کشور منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی آراهنر، این مجموعه در سه بخش ارائه هدایای تبلیغاتی با محوریت صنایع دستی با برند تجاری آرا هنر، صادرات محصولات صنایع دستی با برند AraHandmade و خرده فروشی آفلاین و آنلاین صنایع دستی با برند آرامان فعالیت می‌کند. در ادامه گزارشی از عملکرد این شرکت در این سه حوزه می‌خوانیم.

 

 

ارتباط با تامین کنندگان همه استان‌های کشور

همزمان با گذشت ششمین سال فعالیت آرا هنر در زمینه طراحی و تولید هدایای سازمانی و فروش و صادرات صنایع دستی، هنر دست زنان و مردان ایرانی جایگزین حجم قابل توجهی از بازار هدایای تبلیغاتی شد که تا پیش از این در خدمت محصولات چینی و  خارجی بود. آراهنر در سال ۹۹ توانست به رکورد قابل توجهی در زمینه تامین صنایع دستی از همه استان‌های کشور دست پیدا کند. این بدان معناست که در سال گذشته، در هر استان حداقل با یک شهر یا روستا در حمایت از هنر ایرانی همکاری داشته است.

 

سفرهایی که کشف هنر و خلق«آراهنر» را در پی داشت

بنر طراحی شده ثبت رکورد تامین صنایع دستی

داستان تولد «آراهنر» ازآنجایی شروع شد که سه جوان با انگیزه که مالک آژانس تبلیغاتی «پدیدار» بودند، برای پاسخگویی به درخواست مشتریان مبنی بر ارایه متفاوت و خلاقانه گیفت‌های تبلیغاتی، تصمیم گرفتند هدایایی را طراحی کنند که با هدایای مرسوم در بازار مانند «پاوربانک»، «جاسوییچی» و «فلش مموری» متفاوت باشد. بر این اساس بیش از 2 ماه به ۳۲ شهر از ایران سفر کردند و روستا به روستا و شهر به شهر با هنرمندان سرزمین خود آشنا شدند. پس از آن یک تیم ۳ نفره از طراحان آژانس پدیدار شروع به طراحی و پیاده‌سازی ایده‌های جدید کردند و نهایتا در دی ماه 1394 اولین گروه از محصولات آراهنر به بازار ارایه شد. در سه ماه پایانی این سال، اولین گروه از محصولات «آراهنر» به ۳۶ مشتری ارایه شد و 8236 محصول فروخته شد و بدین ترتیب «آراهنر» متولد شد.

 

۳۷۰ کارگاه، عضو باشگاه تامین‌کنندگان«آراهنر» است

دپارتمان تامین آراهنر، سال گذشته بیش از ۲۰ سفر به شهرهای مختلف از جمله همدان، اصفهان، زنجان و یزد به عنوان مقاصد اصلی داشت و در پنج سال گذشته بیش از  ۱۰۵ سفر با هدف شناسایی و جذب هنرمندان و سفارش محصولات انجام داد. نتیجه این سفرها شناسایی۱۱۰۰ کارگاه صنایع دستی در پنج سال گذشته است که از میان آنها ۳۷۰ کارگاه با کسب استانداردهای مشخص، عضو باشگاه تامین‌کنندگان «آراهنر» قرارگرفتند. متوسط مساحت این کارگاه ها اعم از خرد و کلان، خانگی و صنعتی، روستایی و شهری ۷۲ متر مربع است. از مجموع ۳۷۰ کارگاه عضو باشگاه تامین کنندگان آراهنر، ۱۳۵ کارگاه توسط بانوانی اداره می‌شود که در فضای هنر و صنعت کشور درخشیده‌اند و ۲۲ کارگاه از ۱۳۵ کارگاه نیز از سوی زنان سرپرست خانوار اداره می شود.

 

«آراهنر» منجر به اشتغال‌زایی چه تعداد افراد شد؟

بنر طراحی هنرمندان همکار

در همین سال بیش از ۱۱ هزار و ۱۰۰ نفر با آراهنر به صورت غیرمستقیم کار کرده‌اند که این افراد شامل هنرمندان کارگاه‌های مختلف از سرتاسر ایران هستند. اگر قرار باشد تمامی هنرمندان فعال برای تولید محصولات «آراهنر» را دریک مکان جمع شوند، استادیوم ۱۲ هزارنفری آزادی است که می‌تواند میزبان زنان و مردان هنرمند و کوشایی باشد که در تلاش برای تولید محصولات صنایع دستی ایرانی هستند.

 

فروش بیش از 300 هزار قطعه صنایع دستی فقط در یک سال

 نتیجه تلاش برای ارائه محصولات صنایع دستی ایرانی نیز آن بود که فقط در سال ۱۳۹۹، ۳۱۲ هزار و ۶۲۶ قطعه صنایع دستی تولیدی هنرمندان شهرها و روستاهای مختلف ایران در قالب هدایای سازمانی، محصولات صادارتی و تک فروشی به فروش رفته که این عدد معادل آن است که به هر یک از شهروندان کشور ایسلند، یک محصول از صنایع دستی ایرانی هدیه دهیم.

 

حضور آرا هنر در میان شرکت‌های دانش بنیان و خلاق

در سال 96 و به دعوت معاونت علمی ریاست جمهوری، شرکت آرا هنر به عضویت زیست بوم خلاق معاونت علمی ریاست جمهوری درآمد.

خلاقیت در طراحی محصولات، حمایت از محصولات صنایع دستی و عرضه متفاوت محصولات آرا هنر مهمترین دلایل انتخاب این شرکت به عنوان یک شرکت خلاق بود.

 

کدام شرکت‌ها مشتری «آراهنر» هستند؟

در پنج سال و سه ماه گذشته 1024 سازمان دولتی و خصوصی، داخلی و خارجی از جمله شرکت‌های حوزه انرژی، بانک و بیمه، بازار سرمایه، خودروسازی، مخابرات ولوازم خانگی برای مهمانان و مشتریان و کارمندان خود از محصولات ایرانی«آراهنر» خرید کرده‌‌اند. گستردگی مشتریان در صنایع مختلف نشان دهنده تنوع محصولات آرا هنر است.

 

هیچ کارگاهی از تامین کنندگان آرا تعطیل نشد

هنرمند گلیم باف در حال بافت گلیم

در سال 1399 که یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصادی ایران در ۵۰ سال گذشته بود، هدف اصلی، بقای کارگاه‌های کوچک و بزرگ صنایع دستی و حفاظت از زنجیره تامین به ویژه در مناطق روستایی بود. در این مدت نه تنها هیچ یک از کارگاه‌های همراه «آراهنر» تعطیل نشد، بلکه به رشد ۴۲ درصدی در سفارش و تامین محصولات صنایع دستی رسید و در فروش، رشد ۶۶.۷ درصدی را تجربه کرد. این رشد در منابع انسانی ۳۲ درصد و در توسعه زیرساخت  ۱۴ درصد ثبت شده است.

لازم به ذکر است که اکنون بزرگ‌ترین عضو باشگاه تامین‌کنندگان آراهنر کارگاه «صنایع دستی آقاجانی»، تولیدکننده محصولات  فیروزه‌کوبی، مس و پرداز و مس خاتم و کوچک‌ترین عضو این باشگاه، «کارگاه خانم عسگری» در استان لرستان، تولیدکننده ریسه پشمی است.

در سال 99، بیش از ۱۴۱۰ محموله صنایع دستی از شهرها و روستاهای مختلف ایران به سمت انبار مرکزی گروه آرا در تهران ارسال شد که طولانی‌ترین مسیر از قشم و کوتاه ترین آن از تهران بوده است.

 

فروش چه محصولی در آراهنر ممنوع است؟

فروس صنایع دستی سایر کشورها، صنایع دستی تقلبی، صنایع دستی بی‌کیفیت، صنایع دستی بدون شناسنامه و اصالت و آثار هنری هنرمندان بدون اجازه صاحب اثر، هدایای پرتکرار و بدون خلاقیت و هدایای بدون داستان، از سوی «آراهنر» ممنوع است. تحویل به موقع سفارشات، باکیفیت و بدون نقص از اهداف برنامه رضایت مشتریان آراهنر است. در این راستا با تلاش تیم‌های مختلف، در سال 1399 آرا توانست از متوسط ۱۷ دقیقه تاخیر برای هر محصول، به متوسط ۸ دقیقه تاخیر برای هر محصول دست یابد؛ یعنی یک بهبود ۴۷ درصدی! این بهبود در شرایطی بدست آمد که شرایط تولید محصولات هنری دست‌ساز با تولید محصولات صنعتی ماشینی بسیار متفاوت است. تمام تلاشمان در ادامه مسیر، بهبود این وضعیت تا نقطه صفر است.

 

«روستاها» حلقه اصلی تامین محصولات آراهنر

بنر طراحی گزارش عملکرد آرا هنر با موضوع تامین صنایع دستی

از اهداف مهم «آراهنر» تامین محصولات ایرانی از دست هنرمندان روستایی است. «آراهنر» در تامین محصولات به روستاها نگاه ویژه‌ای دارد و به تکلیف خود برای حمایت از هنرمندان روستایی اهتمام ویژه می‌ورزد.

روستای «نثار» از توابع منطقه نهاوند بشاگرد، روستای «گرمه» از توابع منطقه خور و بیابانک و روستای «خوردیماق» منطقه مینودشت گلستان از جمله روستاهایی هستند که آراهنر برای حمایت از هنر روستایی در آنها سرمایه‌گذاری کرده و به تجهیز کارگاه‌های خرد خانگی اقدام کرده است.

 

بازطراحی هنر دست مردمان ایران زمین، رویکرد اصلی آراهنر 

عمده فعالیت‌های آراهنر، ایده‌پردازی و طراحی هدایای تبلیغاتی متفاوت و خلاقانه با رویکرد بازطراحی هنردست مردمان ایران زمین است و در پنج سال گذشته  ۳۶۸ محصول اختصاصی طراحی و به مشتری‌ها ارایه شده است که از میان آنها ۱۱۹ محصول به سلیقه آرا بوده است.

در همین زمینه مرکز تماس آراهنر متشکل از یک تیم ۹ نفره، هر روز از ساعت ۹ تا ۱۸ پاسخگوی سوالات و راهنمای مشتریان است.

 

جوایزی که به «آراهنر» رسید

جوایز کسب شده توسط آراهنر

«آراهنر» در سال 97 با رای هیات داوران چهارمین دوره جایزه فیروزه، در بخش هدایای فرهنگی به عنوان برگزیده اول انتخاب شد و در سال 98 با رای هیات داوران پنجمین دوره جایزه فیروزه، در بخش هدایای فرهنگی در میان برگزیدگان و تحسین‌شدگان قرار گرفت.

در سال98 از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری به عنوان شرکت خلاق برگزیده در حوزه صادرات در میان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق معرفی شد و در سال 99 کاتالوگ آراهنر، برنده اثر برتر و فاخر در زمینه طراحی و پاسداشت زبان فارسی در بیستمین جشنواره ملی چاپ شد.

افتخارات ادامه داشت و در سال 99 در دومین جایزه ملی بسته‌بندی صنایع دستی، 12 محصول کاندید دریافت جایزه و 4 محصول برنده جایزه ویژه بسته‌بندی شد.

در سال 96 نیز برنده جایزه ویژه کارآفرینی از جشنواره کارآفرینان آستان قدس رضوی و همچنین برنده لوح افتخار غرفه ویژه در نمایشگاه لوکس هوم شانگهای شد و مهمان ویژه دومین جشنواره فرهنگ و موسیقی شهر چنگدو در سال ۲۰۱۹ بود.

 

ورود گروه آرا به عرصه خرده فروشی آفلاین و آنلاین با برند آرا مان

فروشگاه آرامان در بازار بزرگ تهران

برند «آرامان» نیز در آبان سال 1397 با موضوع ارایه و فروش صنایع دستی به صورت فروشگاه‌های زنجیره‌ای تاسیس شد.

محصولات فروشگاه «آرامان» از نزدیکترین نقطه در تهران تا دورترین نقاط دنیا مشتری‌های خود را شیفته فرهنگ و هنر ایرانی کرده است. نمایندگان پخش محصولات فروشگاه آرامان در ۱۲ کشور فعالیت دارند؛ آفریقای جنوبی، ژاپن، استرالیا، تایلند، کردستان عراق، ترکیه، کانادا و چین ازجمله این کشورها هستند. دورترین فروشگاه، یک فروشگاه عرضه سفره‌های قلمکاری در شهر توکیوی ژاپن است و نزدیکترین آنها، یک فروشگاه محصولات دکوری و تزیینی در کردستان عراق است.

اقبال عموم فرهنگ‌ها از شرق دور تا آمریکای لاتین به فرهنگ و هنر ایران با قدمت کهن، موید این مطلب است که هنر هنرمندان ایرانی با تمام ذایقه‌ها سازگار است.

ورود به عرصه خرده فروشی در بهمن ماه سال 99 با شروع به کار سایت Aramanstore.com وارد بخش آنلاین شد.

سایت آرامان کانال آنلاینی است که پازل دسترسی راحت با صرف کمترین زمان برای خرید را برای مخاطبان تکمیل می‌کند. بستری که در آن ضمن ارایه تمام محصولات آرامان به صورت تصویری، امکان چیدمان محصولات در فضای خانه یا دفتر کار به مخاطب داده می‌شود. امکانی که به انتخاب بهتر کمک می‌کند و تجربه‌ای متفاوت در خرید را برای مخاطب رقم می‌زند. شخصی‌سازی، امکان سفارش هدیه برای سایر دوستان به همراه ارسال و گارانتی تعویض از سایر خدماتی است که مخاطبان سایت آرامان دریافت می‌کنند.

درافق سه ساله شرکت، شکل‌گیری ۱۵ فروشگاه در تهران و پنج شهر اصلی و اتصال آنها به شبکه آفلاین و تبدیل شدن به برند برتر در حوزه فروش محصولات صنایع دستی طراحی و پیش بینی شده است.

 

تحقق رویای صادرات با برند Arahandmade

برند AraHandmade شاخه‌ای از فعالیت مجموعه آرا در حوزه صادراتی است. بازاری وسیع به گستره همه فرهنگ‌ها و ملیت‌ها که هنر هنرمندان ایرانی در رقابت با سایر محصولات در آنها می‌درخشد.

در سال 2017 اولین تلاش برای شکل گیری فعالیت‌های صادراتی گروه آرا در حوزه صنایع دستی ایران شکل گرفت و آرا با ارسال اولین محموله از صنایع دستی ایران به چین توسط آراهنر این امر رنگ واقعیت به خود گرفت.

در سال 2017 با شرکت در چهار نمایشگاه در شهرهای دونگوان، شانگهای، ارومچی و ژوهای عملا برند AraHandmade آغاز به کار کرد.

در سال 2018 تیم AraHandmade  در 9 نمایشگاه دیگر شرکت کرد و در مجموع 173 روز نفر در نمایشگاه‌های چین حضور داشت. فروش 24781 قطعه محصول، 44 مذاکره برای عقد همکاری، برگزاری 3 حراجی آنلاین، حضور دائمی در پاویون ملی ایران و همچنین حضور به عنوان شرکت ایرانی در نمایشگاه بزرگ واردات چین از جمله مهمترین عملکرد این تیم در این سال بود.

در این سال همچنین یک رویداد دو ماهه با همکاری شهرداری شانگهای در گالری New World برگزار شدو آثار هنرمندان ایران در این گالری به نمایش گذاشته شد.

در طول سال ۲۰۱۹، تیم «آراهنر» ۲۳۶ روز در چین حاضر بود و برای معرفی صنایع دستی ایرانی و عرضه آن به 26 شهر این کشور سفر کرد و در این سال موفق به فروش 62870 قطعه صنایع دستی هنرمندان ایرانی در این کشور شد.

در این سال همچنین فروشگاه صنایع دستی AraHandmade در شهر شانگهای با یک تلاش شبانه روزی افتتاح شد. فروشگاهی با 115 متر وسعت در یکی از اصلی‌ترین ورودی‌های مرکز جواهرات شانگهای.

از جمله اقدامات زیر ساختی گروه آرا در این سال ثبت شرکت بین المللی در شانگهای و فراهم کردن امکان دپو و جابجایی کالا در هاب شانگهای با هدف ارسال کالا در مسیر جاده ابریشم بود.

 

مقصد بعدی: استانبول

حضور در ترکیه هدف بعدی گروه «آرا» بود. برند آرا هندمید از آخرین روزهای سال 99 به صورت آنلاین عرضه کننده محصولات صنایع دستی ایران در این کشور همسایه شده است. اولین محموله ارسال به ترکیه در روزهای پایانی سال 99 به این کشور ارسال شد. با ایجاد زیرساخت‌های لازم، گروه آرا فعالیت خود را در ترکیه به عنوان دروازه ارسال محصولات صنایع دستی به اروپا به صورت آفلاین و آنلاین ادامه خواهد داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *