صنایع‌دستی

هنر ملیله کاری، هنر کهن آراستن نقره

لوگوی اراهنر

آیا با هنر اصیل و کهن ملیله کاری آشنا هستید؟ آیا می‌دانید ملیله کاری یکی از لوکس‌ترین صنایع دستی ایرانی است و بسته‌های هدیه متنوعی از آن می‌توانید تهیه کنید؟ اگر می‌خواهید پاسخ مناسبی برای این پرسش‌ها دریافت نمایید، با مقاله ملیله کاری آراهنر همراه ما باشید ...

نقره از عناصر گران قیمتی است که از گذشته‌های دور برای تهیه ظروف و وسایل زینتی استفاده می‌شده است. هنر ملیله کاری نیز یکی از هنرهای کهن برای شکل دادن به نقره، ایجاد طرح و نقش و مزین کردن آن است. این هنر قدمتی طولانی در ایران دارد و هنرمندان بسیاری از گذشته تاکنون مشغول به تولید ظروف و دیگر وسایل تزئینی با استفاده از این هنر بوده‌اند.

امروزه نیز هنر ملیله‌کاری بسیار پرطرفدار است و به عنوان هدیه‌ای لوکس می‌توان به مخاطبان و مشتریان خاص هدیه داد. تنها تفاوت ملیله کاری امروز با سالیان دور در طرح و نقوش آن است. برای مثال ظروف تولید شده با هنر ملیله کاری امروزه مدرن‌تر هستند و می‌توان آن‌ها را برای تزئین دکوراسیون‌های مدرن نیز به کار برد.

در ادامه مقاله تمامی مطالب پیرامون هنر و صنایع دستی ملیله کاری بررسی خواهد شد. در انتها نیز هدایای فاخر ملیله کاری آراهنر را که می‌توانید در مناسبت‌های مختلف و یا به عنوان هدایای تبلیغاتی و مدیریتی تهیه کنید، معرفی خواهیم کرد. پی در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این هنر کهن و لوکس ایرانی آشنا شویم …

تاریخچه هنر ملیله کاری

کارشناسان و باستان شناسان معتقد هستند هنر ملیله کاری از زمان هخامنشیان در ایران رواج پیدا کرده است. این هنر که معمولا روی فلزات گران بها مانند طلا و نقره انجام می‌شود، در آن زمان نیز بسیار ارزشمند بوده است؛ بنابراین در طول جنگ‌ها به غنیمت برده شده است.

پس از دوران هخامنشیان این هنر در دوران حکومت قاجاری مجدد رواج پیدا کرده و زینت بخش کاخ و عمارت پادشاهان آن دوران بوده است. امروزه هنر ملیله کاری را در چندین شهر از جمله اصفهان، تبریز، زنجان و بروجرد می‌توان مشاهده کرد. هنرمندان در کارگاه‌های واقع شده در این شهرها سعی می‌کنند این هنر اصیل ایرانی را از رفتن رو به زوال حفظ کنند.

به طور کلی، در طول تاریخ به علت ماده اولیه گران‌بها این هنر و شیوه انجام خاص آن، هنر ملیله کاری همیشه در دسته صنایع دستی لوکس و فاخر ایرانی بوده است.

تاریخچه هنر ملیله کاری

شیوه انجام هنر ملیله کاری

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد ماده اولیه این هنر فلزات گران‌بهایی از جمله طلا و نقره هستند. هنرمندان ابتدا فلز مورد نظر را به شکل مذاب درآورده و از آن مفتول تولید می‌کنند. بر اساس نیاز این مفتول‌ها می توانند در طول، قطر و ابعاد متنوع تولید شوند. پس از این مرحله مفتول ها را برای آماده کردن ظروف و سایل به موم آغشته می‌کنند.

پس از این مراحل قالب مورد نظر خود را آماده کرده و شروع به پیچ و خم دادن مفتول‌ها با طرح‌های خاص روی قالب می‌کنند. طرح‌هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند مواردی از جمله اشک، اسليمی، غنچه، بته‌جغه و … را شامل می‌شوند. پس از ایجاد طرح مورد نظر، مفتول های فلزی با لحیم‌کاری به هم پیوند خورده و محصول نهایی آماده می‌شود.

همان‌طور که بررسی شد این هنر بدون دستگاه‌های خاص و با دست انجام می‌شود به همین علت کاری زمان‌بر و بسیار ارزشمند است که باعث گران بها شدن هنر ملیله کاری می‌گردد.

بسته‌های هدیه ملیله کاری در آراهنر فاخر ایرانی

اکنون که به بررسی هنر ملیله کاری، تاریخچه و شیوه انجام آن پرداختیم، بهتر است تعدادی از هدایای لوکس ملیله‌کاری را نیز معرفی نماییم. بسته‌های هدیه ملیله کاری هم به صورت تکی و هم به صورت ترکیبی با دیگر صنایع دستی خاص ایرانی عرضه می‌شوند. تعدادی از این بسته‌ها عبارت‌اند از:

بسته هدیه آجیل خوری ملیله کاری

همان‌طور که گفتیم هدیه‌های ملیله کاری به صورت تکی نیز در آراهنر قابل سفارش می‌باشند. اگر می خواهید برای خاص‌ترین مشتری خود و یا مدیر خود هدیه‌ای تدارک ببینید، این هدیه حزو گزینه‌های مناسب برای هدایای مدیریتی خواهد بود. آجیل خوری ملیله کاری پایه دار بسیار شیک این بسته درون بسته‌بندی خاص و ویژه‌ای ارائه می‌شود.

بسته‌بندی این هدیه VIP های‌گلس است و درون کیف دستی از همان جنس قرار می‌گیرد که زیبایی هدیه را چندین برابر می‌کند. محتویات این بسته ویژه عبارت اند از:

  • آجیل خوری ملیله‌کاری
  • ساک دستی
  • بسته بندی های‌گلس
آجیل خوری ملیله در بسته بندی ویژه

آجیل خوری ملیله در بسته بندی ویژه

بسته گلدان و میوه خوری ملیله کاری

اگر به دنبال هدیه‌ بزرگتری از هنر فاخر ملیله کاری هستید می توانید هدیه ترکیبی گلدان و میوه خوری ملیله را تهیه نمایید. این هدیه لوکس می‌تواند گزینه خوبی برای میهمانان و مشتریان خارجی شما نیز باشد. حتی این هدیه خلاقانه را در مقاله مربوط به هدایای روز مادر نیز پیشنهاد کرده‌ایم.

چیزی که این هدیه را تکمیل می‌کند، بسته بندی خاص آن است. اگر هدیه‌ای به این ارزشمندی را در بسته‌ای معمولی هدیه نمایید جلوه خود را از دست خواهد داد. به همین دلیل این هدیه در بسته‌بندی چوبی خاص آراهنر ارائه می‌شود.

محتویات این بسته:

  • یک عدد میوه خوری ملیله کاری
  • دو عدد گلدان ملیله کاری
  • بسته بندی چوبی
بسته گلدان و میوه خوری ملیله کاری (220)

بسته گلدان و میوه خوری ملیله کاری

بسته ترکیبی ملیله کاری و ترمه

این بسته حاوی دو گلدان ملیله و یک آجیل خوری می‌باشد. در کنار این هدایا یک رومیزی ترمه ابریشم اعلا نیز قرر دارد که به خوبی این هدیه لوکس را تکمیل می‌کند. اگر بخواهید هدیه‌ای ترکیبی از صنایع دستی لوکس ایرانی تهی کنید، این بسته هدیه یکی از بهترین گزینه‌ها است.

محصولات این بسته:

  • دو عدد گلدان ملیله کاری
  • یک عدد آجیل خوری ملیله کاری
  • یک عدد ترمه ابریشم (50 سانتی متر)
  • بسته بندی چوبی
بسته گلدان و آجیل خوری ملیله و ترمه (203)

بسته ترکیبی ملیله کاری و ترمه

بسته ترکیبی ملیله کاری و ممقان دوزی

محصولات این بسته تا حدودی مشابه هدیه قبلی است که به جای رومیزی ترمه دو عدد رومیزی ممقان دوزی خاص قرار گرفته است. این هدیه می‌تواند انتخاب مناسبی برای هدیه نوروزی باشد. 

محتویات این بسته:

  • دو عدد گلدان ملیله کاری
  • دو عدد رومیزی ممقان دوزی
  • یک عدد آجیل خوری ملیله کاری
  • بسته بندی چوبی
بسته گلدان و آجیل خوری ملیله و رومیزی ملیله (229)

بسته گلدان و آجیل خوری ملیله‌کاری و رومیزی ممقان‌دوزی

سوالات متداول در خصوص هنر ملیله کاری

ملیله کاری هنر آراستن محصولات تولید شده از فلزات ارزشمند مانند طلا و نقره با ایجاد طرح‌ها و نقش‌های گوناگون در سطح آن‌ها است.

برای ملیله کاری بیشتر از فلزات گران‌بها مانند نقره و طلا به‌صورت مفتول استفاده می‌کنند.

ریجه، مته برقی، قالب، بوته، آینه سوهان، حدیده، دستگاه نورد، تخته تاب، دمبوری، انبر آتش کاری، قیچی، فرچه و دندانه از جمله اصلی‌ترین ابزارهای لازم برای ملیله کاری هستند.

هنر ملیله کاری برای تولید انواع ظروف مانند لیوان، سینی، قاشق، آجیل خوری، گلدان و … استفاده می‌شود.

نکات مهم درباره هنر ملیله کاری

به نکات مهم‌ترین نکات در خصوص هنر ملیله کاری توجه فرمایید:

  • هنر ملیله کاری از کهن‌ترین صنایع دستی ایرانی است که فرآیندی زمان‌بر است و مواد اولیه ارزشمندی مانند طلا و نقره در آن استفاده می‌شود.
  • برای ایجاد ظروف و زیورآلات ملیله مفتول‌های نقره را به شکل‌های سنتی و اصیل ایرانی درمی‌آورند.
  • هنر ملیله کاری از هدیه‌های فاخر و گران‌بها است که بهترین گزینه برای مخاطبان خاص است.
  • از جمله هدایای ملیله کاری آراهنر می‌توان به بسته ترکیبی ظروف ملیه کاری به همراه رومیزی ترمه و یا ممقان دوزی اشاره کرد.
author-avatar

درباره آراهنر

آرا هنر فاخر ایرانی با هدف حمایت از کالای ایرانی و عرضه متفاوت هدایای تبلیغاتی دست‌ساز نفیس و صنایع دستی شهرهای مختلف در قالب جدید و بسته‌بندی‌های فاخر تاسیس شده‌ است. در طراحی این محصولات سعی کردیم تا فرهنگ و هنر دیرین و فاخر ایرانیان در قالبی نفیس ارائه شود. تلاش ما در حوزه تولید هدایا و محصولات فرهنگی هنری، عرضه بسته‌هایی با ایده‌هایی خلاق و متفاوت، حمایت از تولیدات داخلی و گشودن افقی تازه در بازار هدایایی تبلیغاتی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *