تبلیغات

روانشناسی هدیه دادن

روانشناسی هدیه دادن

آیا با تاثیرات روانشناسی هدیه دادن آشنا هستید؟ آیا تفاوت‌های روانشناسی در هدیه دادن به افراد مختلف را می‌دانید؟ می‌خواهید با فلسفه هدیه دادن آشنا شوید؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال‌های جالب و بحث برانگیز در ادامه این مقاله با ما همراه باشید ....

همانند تمام رفتارهای بشر از زمان پیدایش تا کنون، هدیه دادن نیز آثار روانشناختی خاص خود را دارد که با بررسی آن می‌توان علاوه بر دریافت فلسفه تهیه هدیه، بهترین هدیه‌ ها را نیز برای افراد مهم زندگی خود خریداری کرد. هدیه دادن از دوران‌های بسیار قدیم کاری پسندیده بوده است و در مناسبت‌های مختلف انسان‌ها برای یکدیگر هدایایی تهیه می‌کردند.

یکی از علل اساسی توصیه به خرید هدیه از همان دوران‌های قدیم، تحکیم روابط اجتماعی و عاطفی در بین مردم بوده است. همان‌طور که امروزه نیز برای افراد مختلفی از جمله مدیر و همکاران خود گرفته تا خانواده و دوستان، در موقعیت‌های مختلف هدیه تهیه می‌کنیم. معمولا هدف اصلی و خالصانه تمامی این هدایا ایجاد حس شادی و نشاط در فرد دریافت کننده هدیه می‌باشد. همین‌طور بازتاب این نشاط در فرد تهیه کننده هدیه نیز تاثیرگذار خواهد بود. در واقع همین موضوع است که باعث تحکیم روابط اجتماعی می‌گردد.

در ادامه این مقاله ابتدا به بررسی فلسفه هدیه دادن و علت آن را از دیدگاه علمی بررسی خواهیم کرد. سپس آثار روانشناسی هدیه را بررسی کرده و به بیان نکات مهم در روانشناسی هدیه دادن به صورت عمومی و هم در موقعیت‌های تبلیغاتی خواهیم پرداخت. به طور خلاصه هر آنچه باید در مورد روانشناسی و آداب هدیه دادن بدانید، در این مقاله بررسی خواهد شد.

پس در ادامه مطلب با آراهنر همراه باشید …

معرفی هدایای تبلیغاتی پیشنهادی آرا هنر 

زریر 2 (سمفونی آرامش)

زریر 2 (سمفونی آرامش) یک بسته هدیه منحصر به فرد است که دمنوش های مختلف را شامل می شود در این بسته جدید گیفت نوروزی شرکتی آراهنر چهار نوع دمنوش وجود دارد که عبارتند از چای ترش، اسطوخودوس، پونه و بابونه. دمنوش های زریر به دلیل خواص بیشماری که برای سلامتی دارند و البته طعم بی نظیرشان بسیار پرطرفدار هستند. این بسته سلامتی‌بخش گزینه مناسبی برای تهیه هدیه روز زن برای کارمندان شرکت شماست.

زریر 2 (سمفونی آرامش)

کافا (بسته قهوه ایرانی و قهوه جوش مسی)

کافا (بسته قهوه ایرانی و قهوه جوش مسی) یک هدیه دوست داشتنی برای کسانی است که طعم قهوه را دوست دارند. این بسته گزینه بسیار مناسبی برای تهیه هدیه روز مرد برای کارمندان شرکت شماست.

در بسته قهوه ایرانی یک قهوه جوش مسی برای دم آوری قهوه قرار دارد؛ هم چنین دو فنجان قهوه خوری سفالی با طرح های ایرانی و چهار شیشه مینیاتوری که از دانه بوداده قهوه، پودر قهوه عربیکا و هل و میخک انباشته شده اند وجود دارد. مقداری هل و میخک و همین طور شکر قهوه ای هم این بسته را کامل کرده است و این هدیه در یک بسته بندی هاردباکس، عرضه می شود.

کافا (بسته قهوه ایرانی و قهوه جوش مسی)

کافا (بسته قهوه ایرانی و قهوه جوش مسی)

ایوار (عصر جدید)

ایوار (لیوان و قندان مسی) یک هدیه مخصوص عصرانه است. در این پک هدیه عید نوروز یک عدد لیوان مسی دسته دار استوانه ای و یک عدد قندان مسی دردار قرار دارد و در آن یک پایه چوبی صیقل یافته هم قرار داده ایم که باعث می شود به راحتی بتوان آن را روی میز قرار داد. هم چنین بسته هدیه ایوار دارای یک جعبه مقوایی است که می توانید نام شرکت یا موسسه خود را روی آن درج کنید.

ایوار (عصر جدید)

نوشه (بسته عرقیجات ایرانی)

نوشه (بسته عرقیجات ایرانی) یک هدیه متفاوت و کاملاً ایرانی است. در این بسته از انواع عرقیجات ایرانی استفاده شده است. این بسته عرقیجات می تواند یک انتخاب جذاب برای هدایای تبلیغاتی و مدیریتی باشد. در این بسته هدیه دو بطری سرامیکی زیبا، مقداری عرق نعناع، مقداری عرق بیدمشک، دو لیوان کوچک، یک عدد کاسه، مقداری خرده نبات قرار داده شده است و با یک بسته بندی هاردباکس شیک عرضه می شود.

نوشه (بسته عرقیجات ایرانی)

مهنا (بسته فنجان سفالی و گل محمدی و دارچین)

مهنا (بسته فنجان سفالی و گل محمدی و دارچین) یک هدیه فوق العاده جذاب در دسته پذیرایی است که می تواند نظر سلیقه های مختلف را به خود جلب کند. با این بسته هدیه منحصر به فرد می توانید نام برند خود را در ذهن مشتریان و مخاطبان ماندگار کنید. در این بسته هدیه دو عدد فنجان و نعلبکی سفالی، دو عدد جعبه مقوایی، مقداری گل محمدی و مقداری چوب دارچین قرار داده شده است و با یک بسته بندی هاردباکس زیبا قابل عرضه است.

مهنا (بسته فنجان سفالی و گل محمدی و دارچین)

مهنا (بسته فنجان سفالی و گل محمدی و دارچین)

صهبا (بسته جام آبگینه و شربت های ایرانی )

صهبا (بسته جام آبگینه و شربت های ایرانی ) این امکان را برای شما فراهم می کند که طعم های دوست داشتنی شربت های ایرانی را در قالبی جذاب به هر کسی که دوست دارید هدیه کنید. در این بسته هدیه چهار عدد بطری آبگینه، دو عدد لیوان آبگینه، مقداری شهد شربت سکنجبین، مقداری شهد شربت گل محمدی، مقداری شهد شربت به لیمو، مقداری شهد شربت زعفران و مقداری تخم شربتی قرار دارد و در یک بسته بندی چوبی عرضه می شود.

صهبا (بسته جام آبگینه و شربت های ایرانی )

تعریف فلسفه هدیه دادن

همانند تمامی رفتارهای بشر، هدیه دادن نیز فلسفه خود را دارد که از منظر علمی قابل بررسی و مطالعه می‌باشد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته چیزی که انسان را به تهیه هدیه سوق می‌دهد، نوعی علاقه قلبی می‌باشد. البته این رفتار پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

با توجه به رقابتی شدن فضای زندگی امروزه این هدایا می توانند برای مقاصد خاصی مانند راضی نگه داشتن کارکنان و مشتریان یا ترفیع گرفتن در محل کار و یا دیگر اهداف نیز تهیه شوند. 

امروزه دیجیتالی شدن زندگی و پیشرفت تکنولوژی تا حدودی تهیه هدیه را نیز عوض کرده است. بیشتر افراد در منزل خود هدیه مورد نظر را سفارش داده و در درب منزل تحویل می‌گیرند. این ویژگی با داشتن سرعت عمل بیشتر، راحتی و امنیت، کار تهیه هدیه را آسان‌تر از پیش کرده است. اما در صورت امکان، خرید اینترنی و دادن هدیه به صورت حضوری از نظر روانشناسی نیز بهتر خواهد بود. به نوعی عواطف افراد از فاصله نزدیک بیشتر قابل درک خواهد بود. چنان چه امکان مراجعه حضوری برای دادن هدیه را ندارید، بهتر است یک کارت تبریک و یا یک یادداشت روی آن قرار دهید.

حال به صورت خلاصه فلسفه هدیه دادن را بررسی کردیم بهتر است به بررسی آثار روانشناسی هدیه دادن بپردازیم.

بنیان و چاشنی هدیه

آثار روانشناسی هدیه دادن

خرید هدایای مناسبتی مانند هدیه نوروزی و چه هدیه دادن بی مناسبت، در هر دو صورت حس و انرژی خوبی را به افراد منتقل خواهد کرد. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد این انرژی مثبت متقابل می‌باشد. بیایید با بیان یک مثال به بررسی آن بپردازیم. ممکن است شما برای دوست و یا یکی از اعضای خانواده خود هدیه‌ای تهیه کرده باشید. در صورتی که این هدیه ویژگی‌های مناسبی داشته باشد و موردپسند مخاطب قرار بگیرد، باعث خوشحالی او خواهد شد. این شادی به صورت متقابل در شما که هدیه را تهیه کرده بودید نیز تجلی پیدا خواهد کرد. به همین دلیل تاثیرات روانشناسی هدیه معمولا به صورت متقابل می‌باشد.

بر اساس تحقیقات مختلف در مراکز روانشناسی، هدیه گرفتن باعث بالا رفتن سطح هورمون سرتونین می‌شود. هورمون سرتونین که با نام هورمون شادی نیز شناخته می‌شود پس از ورزش کردن، ارتباط با دوستان و خانواده، احساس موفقیت و … افزایش پیدا می‌کند. بر اساس گزارش روانشناسان پایین بودن میزان هورمون سرتونین در بدن یکی از منشاهای بیماری هایی همچون افسردگی است.

با این توصیف شما با خرید یک هدیه هم برای خود شادی به ارمغان می‌آورید و هم برای دیگران. چه بسا یک هدیه هر چند کوچک از طرف شما برای همکار، کارمندان یا خانواده روز خوبی برای آنان ایجاد کند. علاوه بر این هدیه دادن و تهیه هدیه برای افراد حسی شبیه به حس ارزشمندی و عزت نفس نیز به وجود می‌آورد. این حس تا حدودی مشابه زمانی است که شما به فردی کمک می‌کنید؛ بنابراین تاثیر فوق‌العاده هدیه هم برای فرد دریافت کننده است و هم برای فرد تهیه کننده آن.

بسته های مناسبتی اراهنر

اصول عمومی روانشناسی هدیه دادن

بدون توجه به اینکه هدایا برای چه افرادی تهیه می‌شوند، مناسبت آن‌ها چیست و … لازم است تعدادی اصول روانشناسی هدیه دادن را برای همه آن‌ها در نظر داشته باشید. بیایید بدون معطلی به بررسی این اصول بپردازیم:

  • از کلیشه‌ها دور شوید!

هدیه‌هایی که ممکن است در همه فروشگاه‌ها مشاهده کنید، سالانه توسط عده زیادی خریداری شده و هدیه داده می‌شوند. در نگاه اول این مسئله ایراد چندانی ندارد اما از نظر روانشناسی هدیه دادن، تهیه هدایای کلیشه‌ای و تکراری نشان دهنده عدم اهمیت شما به فرد مقابل است.

تصور کنید قرار است برای هدیه برای همکار مرد خود در محل کار هدیه‌ای تهیه کنید. همکار شما بدون شک در طول سال‌های بسیار تعداد زیادی سررسید، روان نویس و یا دفترچه یادداشت هدیه گرفته است؛ بنابراین این هدیه تکراری از نظر روانشناسی تاثیر چندانی بر وی نخواهد داشت. همین‌طور این تاثیر متقابلا در شما نیز بازتاب پیدا خواهد کرد. پس وقت این رسیده است که برای هدایا پیش روی خود به فکر گزینه‌های جدیدتری همچون هدایای چوبی و یا هدایای صنایع دستی باشید.

  • خلاقیت، کلید اصلی در روانشناسی هدیه دادن

اصلی‌ترین فاکتوری که تاثیر روانشناختی هدیه شما را دوچندان خواهد کرد، خلاقیت و نوآوری در خرید هدیه است. منظور از خلاقیت این نیست که خود شما هدیه‌ای بسازید و ایجاد کنید، بلکه یعنی به سمت گزینه‌های خلاقانه در فروشگاه‌ها بروید.

برای مثال تصور کنید در نظر دارید برای هدیه روز مادر یک لیوان دمنوش برای مادر خود خریداری نمایید. خرید این لیوان به تنهایی و کادوپیچ کردن آن گزینه خوبی است اما به اندازه کافی خلاقانه نیست. در چنین مواردی می‌توانید از بسته های هدیه متنوع استفاده نمایید. در آراهنر بهترین هدیه تبلیغاتی از بسته‌های سلامتی بخش بسیاری شبیه به این گزینه وجود دارند.

علت خلاقانه نامیده شدن بسته‌های آراهنر این است که به فکر همه چیز بوده است جزو هدایای کاربردی نیز بشمار می‌آیند. برای مثال به تنهایی یک لیوان دمنوش ارائه نمی‌دهد بلکه در کنار آن دمنوش‌های مختلف، استکان نعلبکی و بسته بندی شیک نیز وجود دارد. در ادامه به بررسی فاکتور مهم دیگر یعنی بسته بندی خواهیم پرداخت.

بسته های خلاقانه اراهنر
  • بسته بندی مناسب، راز روانشناسی در هدیه دادن

از دیگر اصول روانشناسی که نشان دهنده اهمیت شما به افراد می‌باشد، بسته بندی هدیه‌ها است. بسته بندی‌ها امروزه دیگر به شکل کادوپیچی‌های قدیمی نیستند بلکه بسته‌های لوکس‌تر در بازار وجود دارند که بر اساس سلیقه خود می‌توانید تهیه نمایید. در واقع بسته بندی یک هدیه اولین چیزی است که افراد در هنگام دریافت هدیه مشاهده می‌کنند. اگر این بسته بندی خاص، مرتب و لوکس باشد تاثیر مثبت بسیاری در ذهن و روان افراد خواهد داشت و بالعکس.

از جمله تاثیر گذارترین بسته بندی‌ها برای هدیه لوکس می توان به جعبه های چرمی، جعبه‌های چوبی، جعبه های هایگلس و هارد باکس ها اشاره کرد. انواع بسته‌بندی‌ها، بسته به اینکه چه نوع هدیه‌ای  در نظر دارید اهدا کنید مثلا هدیه مدیریتی و یا هدیه مناسبتی، می‌توانند مناسب باشند.

  • هدایای پولی ممنوع!

قرار دادن مبلغی پول در پاکت و یا ارائه کارت هدیه بانکی که مستقیما پول را به افراد ارائه می‌کنند، اصلا گزینه مناسبی نیست. این دست از هدیه‌ها راحت‌ترین هدایا برای تهیه کردن هستند. همین ویژگی‌ راحت بودن تهیه آن‌ها است که این کادوها را از نظر روانشناسی کم ارزش می‌کند.

از نظر روانشناسی با تهیه این هدیه‌ها یعنی مخاطب برای شما به اندازه کافی ارزشمند نبوده است که برای وی وقت صرف کنید و به صورت آنلاین و یا حضوری به فروشگاه ها مراجعه کرده و هدیه انتخاب کنید. این تاثیر بد روی فرد دریافت کننده هدیه روی شما نیز تاثیر منفی خواهد داشت. پس اگر به فکر چنین هدیه‌ای بوده‌اید بهتر است همین الان فکر خود را به سمت گزینه‌های خلاقانه تر تغییر دهید.

  • فقط به فکر خرید گران‌ترین هدیه‌ها نباشید!

شاید فکر کنید منظور از ارزش دادن به افراد، صرفا خرید گران‌ترین هدایا می‌باشد. باید بگوییم که قسمتی از ارزش در ارتباط با قیمت هدیه‌ها است نه تمام آن. برای مثال ممکن است شما برای اعضای خانواده خود در روزی به خصوص یک قاب عکس با عکسی خانوادگی تهیه نمایید. این هدیه خلاقانه بی شک بسیار ماندگار و دلنشین خواد بود هرچند که شاید ارزش مادی و پولی چندان زیادی نداشته باشد.

  • فکری که پشت هدیه است بیش از خود آن اهمیت دارد!

چیزی که بیش از خود هدیه اهمیت دارد، ذهنیت شما در خرید آن هدیه می‌باشد. برای مثال شما به عنوان صاحب کسب وکار و مدیر یک شرکت ممکن است شاهد استفاده کارمندان خود از لیوان‌های پلاستیکی برای نوشیدن آب، چای و … باشید. با خرید هدیه‌ای متشکل از یک لیوان یا ماگ شما به کارمندان خود نشان خواهید داد که چقدر سلامتی آنان برای شما حائز اهمیت است. از جمه بهترین بسته هدیه سلامتی اراهنر می‌توان به بسته نوشدارو اشاره کرد

از نظر روانشناسی چنین رفتارها و هدایایی از جانب مدیران، کارمندان را بیش از پیش به کار خود پایبند خواهد کرد. 

ذهنیت و فکر پس هدیه دادن

روانشناسی هدایای تبلیغاتی

یکی از مهم‌ترین هدیه‌هایی که کسب و کارها تهیه می کنند هدایای تبلیغاتی هستند. این هدیه که بیشتر از نظر بازاریابی اهمیت دارند به مشتریان ارائه می‌شوند. هدایای تبلیغاتی ممکن است در نمایشگاه ها برای عموم ارائه شوند و یا فقط مختص مشتریان قدیمی یک شرکت باشند. این مورد بیشتر به استراتژی‌های هر کسب و کار بستگی دارد. فارغ از نوع آن بیایید نگاهی به تاثیرات روانشناسی هدایای تبلیغاتی بیندازیم.

یکی از مواردی که در روانشناسی هدیه دادن برای تبلیغات رعایت می‌شوند، رنگ هدیه‌ها است. برای مثال رنگ سبز نشان دهنده دوستی و تعادل است یا رنگ زرد نشان دهنده کنجکاوی می‌باشد. با توجه به اهداف خود می توانید از این اصول روانشناسی در هدایای تبلیغاتی خود استفاده کنید.

مورد دوم در خصوص این هدایا کاربردی بودن آن است. اگر گیفت نمایشگاهی و تبلیغاتی صرفا یکبار مصرف باشد، تاثیر روانشناسی طولانی مدت نخواهد داشت اما اگر وسیله‌ای باشد که به صورت مکرر در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد، تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

برای بررسی بیشتر و خرید انواع هدایای تبلیغاتی و بهترین گزینه ها برای آن به فروشگاه آراهنر مراجعه فرمایید.

سوالات متداول در مورد روانشناسی هدیه دادن

تحکیم روابط اجتماعی و عاطفی در بین مردم

هدیه گرفتن باعث بالا رفتن سطح هورمون سروتونین می شود. هورمون سروتونین که با نام هورمون شادی نیز شناخته می شود، این هورمون معمولاً پس از برخی از فعالیت ها مانند برقراری روابط با دوستان، ورزش کردن و … ترشح می شود.

  • از کلیشه ها بپرهیزید.
  • خلاقانه عمل کنید.
  • به بسته بندی هدیه توجه کنید.
  • از هدایای پولی دوری کنید.
  • ایده جالب برای تهیه هدیه داشته باشید.
  • رنگ هدیه
  • کاربردی بودن هدیه
  • کیفیت هدیه

نکته مهم درباره روانشناسی هدیه دادن

به جمع بندی مهم ترین نکات در خصوص روانشناسی هدیه دادن توجه فرمایید:

  • هدیه دادن از قدیمی‌ترین عادت مردمان می‌باشد؛ بنابران باید لزوم آن را در فلسفه هدیه دادن جستجو کرد.
  • هدیه دادن از نظر علمی باعث افزایش سطح هورمون سرتونین در بدن افراد می‌شود. این هورمون باعث ایجاد شادی، جلوگیری از افسردگی و سایر اختلالات روانی می‌شود.
  • تاثیرات روانشناسی هدیه دادن فقط محدود به فرد دریافت کننده هدیه نیست، بلکه فردی که هدیه را تهیه کرده نیز از تاثیرات شادی بخش هدیه دادن بهره‌مند خواهد شد.
  • از اصلی ترین تاثیرات روانشناسی هدیه دادن برای فردی که نسبت به خرید هدیه اقدام کرده است، می‌توان به افزایش عزت نفس نیز اشاره کرد.
  • کلیدی‌ترین ویژگی در روانشناسی هدیه دادن، عنصر خلاقیت است.
  • از نظر روانشناسی بدترین هدایا، هدیه‌های پولی هستند، زیرا نشان دهنده وقت نگذاشتن شما برای مخاطبتان است.
  • ذهنیتی که در پشت هدیه وجود دارد از ارزش مالی آن نیز پر اهمیت‌تر است. بنابراین صرفا به فکر تهیه گران‌ترین هدیه های بازار نباشید بلکله ویژگی‌های مهم دیگر را نیز در نظر بگیرید.
author-avatar

درباره آراهنر

آرا هنر فاخر ایرانی با هدف حمایت از کالای ایرانی و عرضه متفاوت هدایای تبلیغاتی دست‌ساز نفیس و صنایع دستی شهرهای مختلف در قالب جدید و بسته‌بندی‌های فاخر تاسیس شده‌ است. در طراحی این محصولات سعی کردیم تا فرهنگ و هنر دیرین و فاخر ایرانیان در قالبی نفیس ارائه شود. تلاش ما در حوزه تولید هدایا و محصولات فرهنگی هنری، عرضه بسته‌هایی با ایده‌هایی خلاق و متفاوت، حمایت از تولیدات داخلی و گشودن افقی تازه در بازار هدایایی تبلیغاتی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *