صنایع‌دستی

صنایع دستی شیراز

یکی از این شهرها که نه تنها از بابت صنایع دستی و آثار هنری، بلکه از نظر معماری و ادبیات و ... شهره جهانیان است، شهر زیبا و نامی شیراز است؛ از این رو تصمیم گرفتیم تا در این مقاله در خصوص صنایع دستی این شهر بیشتر صحبت کنیم، پس اگر شما هم از طرفداران هنر و آثار هنری هستید، تا انتهای مقاله با مجله هدایای تبلیغاتی آراهنر همراه باشید.

یکی از مهم ترین نمودهای فرهنگی هر کشوری، صنایع دستی آن محسوب می شود؛ زیرا این آثار هنری به کمک ذوق و هنر هنرمندان و صنعتگران بومی و همین طور به کمک مواد اولیه ای که در هر منطقه ای یافت می شود تولید شده و چاشنی از حال و هوای فرهنگی و سلیقه مردمان آن منطقه روح بخش آن می شود. 

ایران هم خوشبختانه با توجه به غنای فرهنگی چند هزار ساله، از تنوع بالایی در حوزه انواع صنایع دستی برخوردار است و تقریباً در تمامی شهرهای بزرگ و کوچک آن می توان هنرمندان بی ادعا و بعضاً گمنامی را یافت که با شوق و قریحه ذاتی و هم چنین فوت و فن های اکتسابی که از استادان خود به یادگار دارند، زیباترین آثار هنری را خلق می کنند.

تا انتهای مقاله با ما همرا باشید تا درباره صنایع دستی شیراز به طور کامل توضیح بدهیم و در آخر محصولات آراهنر را برای خرید هدیه صنایع دستی به شما معرفی کنیم. 

صنایع دستی شیراز، بهترین هدایای تبلیغاتی

اگر صاحب یک کسب و کار بزرگ و بین المللی هستید و یا این که یک شرکت نوپا و کوچک دارید و به فکر اهدای هدایای تبلیغاتی به مخاطبان یا همکاران و شرکای تجاری خود هستید، صنایع دستی شیراز یکی از بهترین گزینه ها به شمار می رود. خصوصاً اگر مایل هستید هدایای سازمانی یا مناسبتی را در حد مدیران اهدا کنید و یا این که برای میهمانان خارجی خود هدایای تبلیغاتی و گیفت های درخور تهیه کنید، مطمئن باشید که به کمک صنایع دستی شیراز می توانید به سادگی برند خود را ماندگار کنید.

گل مینا

گل مینا (بساط نوروزی)

یکی از هدایای مناسبتی اصیل و بسیار زیبا که هم می تواند به صورت شخصی و هم سازمانی مورد استفاده قرار بگیرد، گل مینا یک گلدان میناست که بر روی سفال اجرا شده است و طول آن 20 سانتی متر است و در یک بسته بندی شیک عرضه می شود.

بسته شکلات خوری خاتم و ترمه ابریشم (ٰV239)

بسته شکلات خوری خاتم و ترمه ابریشم

محتویات این بسته:

  • یک عدد شکلات خوری خاتم
  • یک عدد ترمه ابریشم
  • بسته بندی چوبی با روکش گالینگور
بسته شکلات خوری وجاقلمی خاتم و سنگاب (151)

بسته شکلات خوری وجاقلمی خاتم و سنگاب (V151)

محتویات این بسته:

  • یک عدد شکلات خوری سه در خاتم
  • یک عدد جاقلمی خاتم
  • یک عدد سنگاب (13 سانتی متر)
  • بسته بندی چوبی
باغ مینا

باغ مینا (بساط نوروزی)

باغ مینا (بساط نوروزی) واقعا به اندازه یک باغ رنگارنگ بهاری زیبا و چشن نواز است؛ این هدیه از هدایای تبلیغاتی عید نوروز آراهنر که از صنایع دستی محبوب کشورمان هم محسوب می شود ، در واقع یک بشقاب مینا روی سفال (با قطر25سانتی متر) است که در یک بسته بندی زیبا عرضه می شود.

هنرها و صنایع دستی شیراز

صنایع دستی شهر شیراز به دلایل مختلفی محبوبیت ویژه ای در میان توریست ها و گردشگران ایرانی و خارجی دارد و نشانه ای از زیبایی های این شهر بزرگ و تاریخی محسوب می شود. شما می توانید با گذر از بازارهای قدیمی شیراز همچون بازار وکیل، با انواع صنایع دستی این شهر که با دستان هنرمندان خوش ذوق شیرازی ساخته شده اند آشنا شوید و تا جایی که دوست دارید از این آثار ارزشمند به عنوان سوغات شهر شیراز برای دوستان و نزدیکان و اقوام خود به یادگار خریداری کنید. 

در استان فارس، بیشتر این عشایر و روستائیان هستند که صنایع دستی و آثار هنری زیبایی را خلق می کنند ولی محل عرضه این آثار هنری بی بدیل و چشم نواز غالباً شیراز و دیگر شهرهای بزرگ این استان است.  از معروف ترین و به نام ترین صنایع دستی شیراز که زبانزد خاص و عام است می توان به قالی، گبه، خاتم کاری گلیم، جاجیم و منبت کاری اشاره کرد که به عنوان بهترین هدایای تبلیغاتی می‌توان برای از آن‌ها استفاده کرد. در ادامه شرح مختصری از هر کدام را آورده ایم.

گلیم شیراز

گلیم شیراز یکی از معروف ترین ومحبوب ترین صنایع دستی این شهر است؛ البته گلیم اصولاً در خود شهر شیراز بافته نمی شود و بیشتر در روستاها و در میان اعضای ایل قشقایی بافت آن رواج دارد. به همین دلیل گلیم قشقایی شهرت بسیاری دارد و هر توریست و جهاگردی که می خواهد این زیرانداز زیبا و با ارزش را خریداری کند، حتماً به دنبال گلیم قشقایی خواهد بود.

گلیم هم مانند بسیاری دیگر از دست بافته های ایرانی، با استفاده دار بافته می شود و برای تهیه آن از پشم چهارپایانی مانند گوسفند یا بز استفاده می شود.

یکی از ویژگی های بارز گلیم، سبکی وزن آن به شمار می رود؛ به عبارت دیگر به هر میزانی که وزن گلیم، سبک تر باشد، در واقع آن گلیم از مرغوبیت بیشتری برخوردار است و همین مساله نشان دهنده این موضوع است که در بافت آن از تار و پود ظریف تری استفاده شده است.

گلیم شیراز

فرش و قالی شیراز

فرش و قالی شیراز شهرت و محبوبیت جهانی دارد. همان طور که پیش تر گفتیم، در استان فارس، بافندگی بیشتر هنر عشایر و روستائیان است و در این میان یکی از فعالیت های اصلی زنان عشایر قشقایی، بافتن قالی و فرش و قالیچه است. ناگفته پیداست که قالی های شیراز به لحاظ ویژگی های فنی همچون چله کشی، نوع گره، رج شمار، دار، نحوه پودکشی و ابعاد منحصر به فرد هستند.

گبه شیراز

گبه شیراز با آن طرح ها و رنگ های طبیعی و بی بدیل، یکی دیگر از صنایع دستی شیراز است که البته این محصول هم مانند گلیم بیشتر در میان عشایر شیراز یا همان ایل قشقایی رواج دارد و گبه های قشقایی یکی از اصیل ترین و معروف ترین گبه های ایران و جهان هستند. گبه هم مانند گلیم از پشم گوسفند بافته می شود و تفاوت آن در گلیم در اندازه پرزهای آن است به گونه ای که در گبه، طول پرزها بلند است.

یکی از ویژگی های گبه های قشقایی در رنگ هایی است برای ساخت آن ها به کار می رود و برخلاف گبه دیگر شهرهای ایران که معمولاً خود رنگ و به رنگ پشم اصلی گوسفند هستند.

طرح شیر، نمادی اصیل از گبه قشقایی است و یادگاری از روزگاری که در دشت ارژن استان فارس شیران می غریدند. هم چنین طرح هایی همچون ترنج و خشتی و … نیز در گبه قشقایی محبوبیت خاصی دارد.  

گبه قشقایی

جاجیم شیراز

اگر سری به بازارهای قدیمی شیراز مانند بازار وکیل بزنید، حتماً پارچه ها و رو اندازها و حتی کیف و کفش هایی را خواهید دید که با نوع مخصوصی از پارچه تولید شده اند که به آن جاجیم گفته می شود. عشایر شیراز به طور معمول از جاجیم به منظور پوشاندن اسباب و اثاثیه و رختخواب های خود استفاده می کنند و از این رو یکی از نام های محلی آن «پوشن» است.

جاجیم شیراز در طرح ها و رنگ های مختلف بافته می شود و بافنده های آن، بیشتر در بافت آن ها از رنگ های روشن استفاده می کنند. طرح و نقش های به کار رفته در جاجیم های شیراز بیشتر لوزی،  شطرنجی، حوض، کنگره و غیره هستند.

خاتم کاری شیراز

همان طور که می دانید هنر خاتم کاری ریشه ای کهن در ایران دارد و این هنر زیبا در اکثر شهرهای ایران مورد استفاده قرار می گیرد ، ولی شهر زیبای شیراز در این حوزه زبانزد خاص و عام است. به راحتی می توان خاتم کاری را یکی از ارزشمندترین صنایع دستی استان فارس قلمداد کرد. دلیل برتری و تمایز خاتم کاری های شیراز با خاتم کاری های تولید شده در سایر شهرها، تفاوت در مراحل انجام کار این هنر زیبا در شهر شیراز است. هم چنین بد نیست بدانید که قدمت هنر خاتم کاری به دوران صفوی بازمی گردد و برجسته ترین نمونه آن را می توان در مسجد جامع عقیق شیراز پیدا کرد.

در شرح این هنر باید بگوییم که خاتم سازی نوعی هنر ظریف و دقیق است که در آن سطح اشیای چوبی را به وسیله مثلث های کوچک به شکل موزائیک درمی آورند. در خاتم سازی از مواد اولیه ای همچون چوب، استخوان، عاج فیل، طلا و برنج استفاده می شود. در این هنر بی نظیر، به هر میزان که ظرافت و دقت طرح های مثلثی شکل بیشتر باشد و نقوش منظم تر کنار هم قرار بگیرند، خاتم مرغوب تر خواهد بود. عامل دیگر تأثیرگذار بر مرغوبیت خاتم کاری، کیفیت مواد اولیه به کار رفته در آن است. مرغوب ترین خاتم کاری ها تحت عنوان پره وارو و سیم شناخته می شوند.

بسیاری از افراد و همین چنین موسسات کوچک و بزرگ و شرکت ها از خاتم کاری به عنوان هدایای تبلیغاتی استفاده می کنند زیرا با این کار، هم اصالت و هم زیبایی را یکجا می توانند داشته باشند. به طور کلی خاتم کاری به عنوان هدایای مدیریتی طرفداران بسیاری دارد.

کاشی معرق شیراز

در مساجد و دیگر بناهای تاریخی شیراز کاشی معرق به وفور یافت می شود. هم چنین نقوشی که با استفاده از کاشی های رنگارنگ و شکسته توسط معرق کاران حرفه ای و استادان این صنعت بر در و دیوارهای بناهای تاریخی همچون مسجد نصیرالملک شیراز دیده می شود،  ذوقی است سرشار از سلیقه و لطافت و درون مایه هنری استادکاران این رشته. 

یکی از معروف ترین این صنایع، کاشی هفت رنگ شیراز است. از این کاشی به منظور ساخت مساجد و بناهای زیادی استفاده شده است و امروزه به راحتی می توانید اشکال مینیاتوری آن برای خود خریداری کنید چرا که به همراه داشتن بخشی از هنر دوره هخامنشی بسیار هیجان انگیز و جذاب است.

هنر زیبای کاشی معرق شیراز

منبت کاری شیراز

به هنر طراحی بر اساس یک نقشه مشخص و کنده کاری بر روی چوب، منبت کاری گفته می شود. منبت کاری در شهر آباده از استان فارس قدمت و سابقه طولانی دارد، تا جایی که گفته می شود با توجه به تاریخ معماری تخت جمشید، ستون های این کاخ پارسی با شکوه به وسیله تیرک های چوبی منبت کاری شده پوشیده شده بوده است ولی بر اثر آتش سوزی اثری از این آثار منبت کاری باستانی، باقی نمانده است.

 منبت کاری هنری است که با استفاده از آن می توان یک چوب ساده و بلا استفاده را به یک وسیله زیبای تزئینی تبدیل کرد، به گونه ای که ارزش آن چند برابر شود. از این هنر زیبا بر روی ظروف مختلف پذیرایی، صفحات شطرنج، مبلمان، میز و جعبه های مختلف استفاده می شود.

مینا کاری روی سفال

شاید شما هم در بیشتر موارد، ظروف مینا کاری ساخته شده از مس یا نقره را دیده باشید ولی یکی از انواع میناکاری که امروزه رواج زیادی هم دارد، میناکاری روی سفال است. همان طور که از نام این صنعت پیداست، برای تولید محصولات میناکاری روی سفال، از انواع ظروف سفالین استفاده می شود و نقوش میناکاری روی این ظروف پیاده سازی می شوند.

شهر اصفهان یکی از مهم ترین مراکز تولید محصولات میناکاری شده است و مینا کاری روی سفال نیز یکی از صنایع دستی پرطرفدار این شهر به حساب می آید تا جایی که بسیاری از افرادی که به اصفهان سفر می کنند، از انواع ظروف مینا کاری شده روی سفال به عنوان سوغات خریداری می کنند.

مینا کاری در اصل هنر لعاب کاری با شیشه است و معمولاً از رنگ هایی در آن استفاده می شود که با نگاه کردن به آن، یاد آسمان نیلگون در ذهن تداعی شود. صنعتگران هنرمند این رشته، با استفاده از طرح هایی خاص و اصیل، چندین لایه لعاب شیشه را روی ظروفی از جنس های گوناگون پیاده سازی می کنند. از آن جایی که تولید ظروف میناکاری زمان بر است و ساخت آن ها نیاز به مهارت و تجربه فراوان دارد، معمولاً محصولات مینا کاری شده بسیار نفیس و گران قیمت هستند.

برای انجام مینا کاری روی سفال، از ظروف مختلف سفالین استفاده می شود که از جمله آن ها می توان به گلدان، بشقاب، قلمدان، انواع کاسه و کوزه و همین طور پارچ و لیوان اشاره کرد.  

مقاله راهنمای خرید هدیه آراهنر را از دست ندهید

نمد مالی شیرازی

یکی دیگر از هنرهای اصیل و پرزحمت شیراز،  نمد مالی است. استادان خبره شیرازی از سالیان دور به این هنر پرکاربرد مشغول بوده اند و فوت و فن آن را سینه به سینه انتقال دادند. نمد زیراندازی پر کاربرد و سودمند  است که از ضربه زدن به پشم و در اصطلاح مالیدن آن تولید می شود.

 در واقع در هنر نمد مالی از ویژگی خود پشم استفاده می شود. این ویژگی در پشم  به طور طبیعی نهفته شده و باعث می شود که پس از فشرده شدن و ضربه زدن به آن به صورت سطحی صاف مانند زیر انداز یا کف پوش در می آید.

البته نمد مالی صرفاً هنر مالیدن و ضربه زدن به پشم نیست، بلکه هنرمندان نمد مال به منظور ساخت و تولید نمدهایی با نقوش زیبا و رنگ های چشم نواز، پشم های رنگ شده را با طرح های دلخواه کنار هم دیگر می چینند و سپس روی آن پشم ها را مرطوب می کنند و دوباره روی آن را پشم می ریزند و دو مرتبه آن را مرطوب کرده و برخی اوقات هم از کمی کاه گل، تخم مرغ و یا صابون استفاده می کنند تا استحکام بیشتری به نمد بدهند و سپس نمد را به صورت لوله شده تحت فشار و ضربه قرار می دهند و حتی در برخی موارد آن را حرارت می دهند. به عبارت ساده، نمد زیراندازی است که در تولید آن از هیچ گره و بافتی استفاده نمی شود و تنها دستان هنرمندان آن را به وجود می آورد.

شیشه گری شیراز

اگر به شهر شیراز سفر کرده باشید و به مسجد نصیرالملک رفته باشید حتماً شیشه های رنگی این مسجد و نوری که از پس آن بر زمین و زمان می تابد چشم های شما را خیره کرده است و اگر هم تاکنون این شانس را نداشته اید که به این مسجد سری بزنید، حتماً عکس های آن را در جاهای مختلف دیده اید.

 شیراز شهر شیشه های زیبا و رنگی است و شیشه گری تنها گوشه ای از این هنر زیبا و اصیل در استان فارس است. 

هر چند که شیشه گری هنری ظریف و دشوار است ولی هنرمندان این خطه خیلی خوب می دانند که چگونه از پس آن بربیایند به همین دلیل توصیه ما خرید انواع شیشه به عنوان یکی از انواع هدایای تبلیغاتی برای گیفت شرکتی است.

صهبا (بسته جام آبگینه و شربت های ایرانی)

محتویات این بسته:

  • چهار عدد بطری آبگینه
  • دو عدد لیوان آبگینه
  • مقداری شهد شربت سکنجبین، مقداری شهد شربت گل محمدی، مقداری شهد شربت به لیمو، مقداری شهد شربت زعفران،مقداری تخم شربتی
  • بسته بندی چوبی

سوالات متداول صنایع دستی شیراز

بیشتر هنرمندان سازنده صنایع دستی در شیراز از میان عشایر و روستائیان هستند ولی محل عرضه این آثار هنری بی بدیل غالباً شیراز و دیگر شهرهای بزرگ استان فارس است.

هر چه گلیم سبک تر باشد، مرغوبیت بیشتری دارد.

یکی از ویژگی های گبه های قشقایی در رنگ هایی است که برای ساخت آن ها به کار می رود. این گبه ها برخلاف گبه دیگر شهرهای ایران که معمولاً خود رنگ و به رنگ پشم اصلی گوسفند هستند، با رنگ های طبیعی زیبا، رنگ آمیزی می شوند.

خاتم کاری، منبت کاری، کاشی معرق شیراز، جاجیم شیراز، نمدمالی، شیشه گری و….

نکات مهم در خصوص صنایع دستی شیراز

  • صنایع دستی یکی از مهم ترین سمبول ها و نشانه های فرهنگی هر کشوری است.
  • ایران با توجه به غنای فرهنگی چند هزار ساله، از تنوع بالایی در حوزه صنایع دستی برخوردار است.
  • از مشهور ترین صنایع دستی شیراز می توان به گبه، خاتم کاری، قالی، گلیم، منبت کاری ، جاجیم و غیره اشاره کرد.
  • گلیم قشقایی از پرطرفدارترین صنایع دستی شیراز محسوب می شود.
  • قالی های شیراز از نظر ویژگی های فنی منحصر به فرد هستند.
  • هنر خاتم کاری در اکثر شهرهای ایران رواج دارد، ولی شیراز در این حوزه زبانزد خاص و عام است.
  • خاتم کاری را می توان یکی از گرانبهاترین صنایع دستی استان فارس به حساب آورد.
  • صنایع دستی شیراز یکی از بهترین گزینه ها به عنوان هدایای تبلیغاتی یا هدایای سازمانی به شمار می رود.
author-avatar

درباره آراهنر

آرا هنر فاخر ایرانی با هدف حمایت از کالای ایرانی و عرضه متفاوت هدایای تبلیغاتی دست‌ساز نفیس و صنایع دستی شهرهای مختلف در قالب جدید و بسته‌بندی‌های فاخر تاسیس شده‌ است. در طراحی این محصولات سعی کردیم تا فرهنگ و هنر دیرین و فاخر ایرانیان در قالبی نفیس ارائه شود. تلاش ما در حوزه تولید هدایا و محصولات فرهنگی هنری، عرضه بسته‌هایی با ایده‌هایی خلاق و متفاوت، حمایت از تولیدات داخلی و گشودن افقی تازه در بازار هدایایی تبلیغاتی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *